Terra-Cognita

1986 - Code Masters Ltd.

űrhajós, lövöldözős

Spectrum (48k)

 

 

A Krion egy távoli, terméketlen bolygó, amely egy haldokló nap körül kering. Bányászmérnökként végzünk felderítő repülést a bolygó felszíne fölött, amikor értelmes élet nyomait fedezzük fel. Közelebb repülve az ismeretlen tárgyhoz kiderül, hogy egy óriási harci robot, amely közeledtünkre aktiválja a bolygó automatikus harci rendszerét, mely már kiirtotta a civilizációt ami teremtette. A bolygófelszín hirtelen megelevenedik, és automatikus harci robotok támadnak ránk. Komolyabb fegyverzet hiányában egyetlen esélyünk, ha visszajutunk anyaűrhajónkhoz, és elhagyjuk a bolygót.
A történetből talán kiderül, hogy a Terra Cognita a joystick-tönkretevő pif-puf egyik prominens képviselője. A kivitelezés teljes mértékben megfelel a shot-em-up játékokra vonatkozó 1986-os igényeknek. A játék folyamán egy 100 képernyőből álló pályán kell - szó szerint - végigküzdenünk magunkat. A "képernyő" itt logikailag értendő, mert egyébként a játéktér összefüggően scrollozódik lefelé. A programozók azonban némi furfanggal tarkították művüket. A képekre tekintve megállapíthatjuk, hogy a grafika kicsit "szögletes", minden mezőnek megvan a funkciója (ezek helyettesítik a felvehető extrákat). Ha elrepülünk a különböző mezők fölött, sok érdekesség történhet velünk:

Ezeket inkább kerüljük ki, ugyanis nekiütközve megsemmisülünk. A készítők - gonosz módon - néhány zsákutcával és szűk átjárókkal is "kedveskedtek" így ebben a játékban fokozottan érvényes, hogy a pályát ismerni kell!
A játék folyamán üzemanyagkészletünk folyamatosan csökken (a képernyő tetején látható sáv ezt jelzi). Ha elfogy az üzemanyagunk, lezuhanunk (az alacsony üzemanyagszintet a gép "FUEL LOW" felirattal jelzi. Átrepülve ezen a mezőn, megtankolhatjuk űrhajónkat.
Életeink számát gyarapíthatjuk eggyel. Maximum 9 életünk lehet, ezután felvétele hatástalan marad. A játék elején érdemes pár életet begyűjteni, mert a kezdeti élet hamar kevésnek bizonyul...
Rövid időre felgyorsítja az űrhajót (a képernyő fehérre változik). Ez egy falsor előtt elég kemény pillanatokat tud okozni...
Az előző ellentéte, lelassítja az űrhajót. (A képernyő zöldre változik), Ha üzemanyagunk már kevés, ez kellemetlen is tud lenni, mert az üzemanyag ugyanolyan gyorsan fogy.
Átrepülve rajta bonus-pontszámot kapunk.
Időgép (TIME SHIFT). Ez egyik e a program legkedvesebb funkciójának, ugyanis, ha belerepülünk, akkor visszakerülünk a játék kezdetére (ez a 80. pálya környékén már heveny gutaütést is előidézhet gyengébb idegzetű játékosoknál). Mivel megszerzett életeink megmaradnak, ezt a tulajdonságát hasznosítani is tudjuk: a játék elején feltupírozzuk életeink számát (belerepülünk a legelső életet adó mezőbe, majd visszautazunk a játék elejére). Ezután már mehetünk tovább, és kerülgethetjük az időgépeket.
Repülőtér, életünk elvesztése után a legközelebbiről fogunk felszállni. Ha zsákutcába repültünk, ez segít rajtunk: hogy ne kelljen a falon az összes űrhajónkat összetörni, átrak a fal túlsó oldalára és továbbhaladhatunk.

Az akadályokon kívül, két fős kötelékekben érkező ellenséges repülők is rontják a levegőt, őket fegyverünkkel tudjuk megsemmisíteni, de ilyenkor hamarosan újabb kötelék érkezik.
Ha elértük a pálya végét (nincsen szintekre osztva a játék!), az űrhajónk hirtelen eltűnik és a gép gratulál.

Irányítás:
A betöltés után kétszer kell megnyomnunk az ENTER-t, hogy a menübe jussunk. Itt billentyűzetet (Q, A, O, P, SYMBOL SHIFT), vagy Kempston, Sinclair, Protek botkormány-illesztő közül válogathatunk.

Örökélet: POKE 45004,0

Térkép