Switchblade

1991 - Gremlin Graphics Software Ltd.

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

A királyságban béke honol immár sok-sok éve. A békét egy mágikus kard, a Tűzpenge ereje biztosítja az uralkodónak. A kardot évszázadok óta a Penge Lovagjai őrzik. Egy nap azonban gonosz Havok - mágikus hatalma birtokában - királyságunkra tör, teremtményei nyomában csak a pusztítás jár. Havok jól tudja, hogy halandó csak a Tűzpenge erejével tudja megölni, ezért gonosz cselszövéssel elrabolja a mágikus kardot, 16 darabra zúzza, és föld alatti birodalmában rejti el darabjait. A Penge Lovagjait lemészárolják, csak Hiro marad életben. Az ellőtte álló feladat szinte lehetetlen: alá kell merülnie Havok föld alatti birodalmába, összegyűjtenie a Tűzpenge darabkáit, aminek birtokában meg kell ölnie a föld alatti járatok legmélyebbjén rejtőzködő Havok-ot. Havok mágikus ereje hatalmas, így a barlangban lépten nyomon teremtményeivel fogunk találkozni.
A játék készítői (Jeff Calder, Ben Daglish) megmutatták, hogy a "mászkálós, gyűjtögetős" játékoknak egyáltalán nem áldozott le 1991-ben sem, sikerült összehozniuk egy ötletes, és igen izgalmas játékot. Csalódást biztos nem fog érezni, aki időt áldoz a játékra!
Bár a grafika nem kiemelkedő, a felfedezés izgalmát fokozza hogy az egyes helyszínek eddig felfedezetlen részei fokozatosan rajzolódnak ki, amerre elhaladunk. A labirintus sem túl bonyolult, egy-két elágazástól eltekintve szinte lineáris a játékmenet. Igaz, a labirintus hatalmas, némi "reményt" ad a játékosnak, hogy a teremtmények nem végeláthatatlan áradatban támadnak ránk, amely teremtményt egyszer már elpusztítottunk, nem jelenik meg újra. A játék zenéje pedig egyenesen frenetikus, nagyon jól illeszkedik a játékhoz, hosszabb játék után sem érez az ember a késztetést, hogy lehalkítsa!

Főhősünk - hihetetlen vakmerőségről (vagy butaságról?) téve tanúbizonyságot - puszta kézzel, felszerelés nélkül vág neki a kalandnak, mindössze 5 élettel. Kalandunk a felszínről indul, nem messze a lejárattól. A barlangba merülve számtalan veszély leselkedik ránk: az ellenfeleken kívül csapdák sokasága hivatott csökkenteni energiánkat, de ha nagyobb magasságból esünk le, akkor is sérülünk. (A bal alsó sáv jelzi energiánkat. Ha elfogy, elvész egy életünk.) A le-fel közlekedést létrák segítik, de sok helyen kell ugrándoznunk is. Legtöbbször fegyvertelenül kell megküzdenünk a ránk támadó teremtményekre, kiknek lelkesedését pár jól irányzott rúgással lombozhatjuk le. A legtöbbjük szerencsére szintén puszta kézzel rohan ránk, de lesznek masszívabb ellenfeleink is... A harc egyébként nem túl bonyolult: ha egy pillanatra nyomjuk meg a tűz gombot, öklözünk, ha kicsit nyomvatartjuk fejre rúgunk, ha tovább tarjuk nyomva a tűz billentyűt, lábsöprést mutatunk be az adott irányba. Minél tovább tartjuk nyomva a tűz gombot, annál nagyobbat sebzünk az ellenfelünkön. (A jobb alsó sávon mérhetjük le a támadás erejét). Egy tipp: nyomvatartott tűz gombbal is tudunk közlekedni és a megfelelő időben elengedve a tűz gombot rögtön lábsöprést eszközölünk az elénk toppanó ellenfelen.
Szerencsére a labirintusban nem csak a kard darabkáit találhatjuk, hanem számtalan egyéb kincset, és fegyvert. Felvehető tárgyakat a cserépedényekben vagy a szétmálló tégladarabok mögött találhatunk (szét kell törni őket, rúgással, ütéssel, vagy lövéssel), de valamikor csak egyszerűen fel kell venni a földön heverő tárgyakat:

  • Ha fegyvert veszünk fel (ezek mindegyike lőfegyver, melyeknek különböző sebzése van), a játékképernyő alatt, középen az ököl szimbólum a fegyverhez tartozó szimbólumra változik, A két oldalán látható zöld sávból pedig a rendelkezésre álló muníciónkat mérhetjük le. A fegyverekkel való harc szintén egyszerű: a tűz gombot nyomogatva lövöldözhetünk (meghatározott tűzgyorsasággal).
  • Pótolhatjuk elvesztett energiánkat.
  • Kincsek felvételével pontszámunkat gyarapíthatjuk.
  • A BONUS szó betűit összegyűjtve jutalompontot kapunk.
  • Az EXTRA szó betűit összegyűjtve jutalom életet kapunk.

Vigyázzunk, a tárgyak csak egy ideig maradnak a képernyőn, ha nem vesszük fel őket gyorsan, eltűnnek! A monokróm grafika hátránya, hogy a felvehető karddarabokat nehéz kiszúrni, főleg, ha félig takarásban van! Alaposan nézzük át a játékteret! Havok a barlangrendszer legmélyebb pontján rejtőzködik, ahonnan már nem tudunk visszamenni felfelé! Ha a végső összecsapás előtt derül ki, hogy nincs meg az összes karddarab, azt nevezhetjük akár kellemetlennek is... A tárgyak leosztása állandó, minden játékban ugyanaz, így a siker kulcsa természetesen a labirintus kiismerése. A varázskard a jobb felső sarokban rajzolódik ki a felvett darabkák függvényében, sajnos azonban az ábrára pillantva nem egyértelmű, hogy szükséges-e még további darabka, és ha igen, mennyi. Ami biztos: a legalsó képen látható, hogy néz ki a teljesen összerakott kard.

Többféle ellenféllel találkozhatunk a játék során. Legtöbbjük sajnos célirányosan ránk támad, de a butábbak jobbra-balra sétálgatnak. Természetesen ellenállóképességben is eltérnek, de a többségnek több pofon is kell, hogy észhez térjen. Havok varázsereje sem végtelen: az adott szobában ránk támadó teremtményei nem egyszerre jelennek meg, hanem meghatározott időben, vagy akkor, amikor elérjük a szoba egy bizonyos pontját. Alapszabály, hogy sose hagyjunk, hogy bekerítsenek! Néhány tipp: a nálunk magasabb lábon közlekedő ellenfeleket könnyűszerrel legyőzhetjük, ha felugrunk egy ládára, vagy lépcsőfokra. Felfelé nem tudnak támadni, vagy felmászni, mi viszont lábsöpréssel támadhatjuk őket! A barlang mélyebb pontjain, amikor már igencsak sokan támadnak ránk egyszerre, meg lehet próbálni ugrálva elfutni a szörnyek elől.
A teremtmények külön (rendkívül bosszantó) csoportját képezik azok a nagydarab szörnyek, melyek lövöldöznek ránk, és nagyon szívósak. Természetesen olyan átjárókat őriznek, amiket nem tudunk kikerülni... A közelükbe nem is tudunk menni, csak valamilyen fegyverrel tudjuk őket legyőzni! A küldetésünk végén Havok egy hatalmas, igen unszimpatikus, repkedő fej képében jelenik meg. Ha megszereztük a kard összes darabkáját automatikusan átvált a program erre a fegyverre, mellyel tisztes távolságból lövöldözhetünk.

Irányítás:
A játékot Sinclair Interface II, Kempston, vagy Cursor illesztővel irányíthatjuk.
A játékot a 'P' megnyomásával szüneteltethetjük.

Térkép