Superchess

1983 - CP Software

sakk

Spectrum (48k)

A program 16K Superchess módosított, "feltuningolt" változata 48K-s gépekre. A programozó (Chris Whittington) igyekezett a 16K-s változat legalapvetőbb hibáit kijavítani több-kevesebb sikerrel. Betöltést után a már ismert lehetőségeink vannak: partit indíthatunk ('P'),  vagy tetszőleges állást állíthatunk fel ('A'). Irányíthatjuk a világos ('W'), vagy a sötét ('B') bábukat, beállíthatjuk a gép játékerejét immár 0-6-os skálán. Két játékos módra most sincs lehetőségünk, csak a gép ellen játszhatunk.
A kezelés és a képernyő felépítése némileg változott: A képernyő bal oldalán az eddig megtett lépéseket láthatjuk (18 lépésenként lapozódik a lista). A lépésünket a már ismert módon (a koordináták megadásával, pl.: e2e4) adhatjuk meg a gépnek. Nem túl jó ötlet, hogy a lépéseket az input sorba kell begépelni, és az ENTER megnyomásával kell beadni a gépnek. Ez egyrészt azt jelenti, az elgépelt bevitelt karakterenként tudjuk törölni, másrész viszont, ha véletlenül kitöröljük a sor elején álló idézőjelet, a program nem fogadja el a lépés bevitelét (vissza kell írnunk az idézőjelet!) A bevitel módjának változása miatt a program szolgáltatásait nem egy billentyű megnyomásával érhetjük el, hanem 3 karakterből álló parancsok bevitelével:

  • SEL - Automatikus (gép-gép elleni) játék ki-bekapcsolása. Nekem nagyon nem akar működni...
  • REC - A gép némi gondolkozás után lép helyettünk (az általa optimálisnak ítélt lépést)
  • LEV - Parti közben megváltoztathatjuk a gép játékszintjét.
  • TEC - Program információ. Némi olvasgatnivaló.
  • COL - A képernyő színeinek beállítása. (Már kicsit könnyebben használható funkció, mint az előző verzióban, segítségképpen, a képernyőn látható a színekhez tartozó kódok.) Sorrendben meg kell adnunk a világos bábúk, sötét bábúk, világos mezők, sötét mezők színét.
  • ANA - Átlépés a táblabeállítás (ANALYSE) funkcióba.
  • RES - Parti feladása, új játék indítása.
  • HEL - Segítség az itt ismertetett parancsokról.

A tábla beállítás funkció is fejlődött:

  • ENTER SQUARE: a már ismert módon először a mező koordinátáját kell megadnunk.
  • ENTER COLOUR AND PIECE CODE: Meg kell adnunk a felállítani kívánt bábu színét (B / W) és kódját
    (1 - gyalog, 2 - huszár, 3 - futár, 4 - bástya, 5 - vezér, 6 - király).
    Ha üres mezőt szeretnénk megadni, csak '0'-át kel beírni.
    Pl.: b5 = sötét bástya
  • HAS PIECE BEEN MOVED YET? (y / n) - Az adott bábú lépett már?
  • a "cl" paranccsal törölhetjük a táblát,
  • a 'q' paranccsal kiléphetünk az ANALYSE módból, és a beállított állást lejátszhatjuk.

Bár a program sokat fejlődött az elődjéhez képest, az ANALYSE módból való kilépéskor továbbra sem ellenőrzi a program, hogy szabályos-e a felállított állás. A program legnagyobb hibája azonban az, hogy már 3-as fokozatban is "botrányosan" sokat képes gondolkozni a program. Ennek ellenére még mindig képes hatalmas ökörségeket lépni...