|
A SEGA, US Gold páros sok nagyon jó színvonalú játékot
készített mind Spectrum-ra, mind C64-re. A SEGA neve a pénzbedobós játékaival
vált ismertté. Ezek a játékok a '80-as évek 8 bites grafikai képességein
messze túlmutattak, ezért igen nagy sikerre tettek szert a játékosok körében.
A Super Monaco GP korának leglátványosabb arcade autóversenye volt 1989-ben. A sikert kiaknázva az US Gold kiadott több ilyen játék 8-bites
változatait. Ezek a játékok a gép korlátai miatt nem minden esetben sikerültek
igazán... A Super Monaco GP viszont kellemes ellenpélda, a Spectrumra
készült autóversenyek között üdítő színfolt, a grafikai megoldásai egyedülállók.
Mindenképpen érdemes kipróbálni!
A menüben a bőség zavarában szenvedünk, a játékot irányíthatjuk billentyűzettel
(definiálható), Interface II., Kempston , Cursor, Fuller botkormányokkal.
Következő választásunk a váltó típusa, mely egyben meghatározza az autó
osztályát:
-
A B osztályban automata váltóval versenyzünk,
ami a legkönnyebb irányítást teszi lehetővé. (A kocsi végsebessége
313 km/h)
-
Az A osztályban 4 fokozatú, manuális váltóval
indulhatunk. A váltás a tűz + le-fel billentyűkombinációval történi.
(A kocsi végsebessége 313 km/h)
-
A Super A osztályban 7 fokozatú, manuális
váltóval indulunk, az autó végsebessége drasztikusan megnő. A legnehezebb
fokozat. (A kocsi végsebessége 396 km/h)
A választás a jobra-balra irányokkal, és a tűz gombbal
lehetséges. A tűz gomb megnyomása után a program megkérdezi, hogy megfelelő
beállítást választottunk. Nemleges válasz 'n' esetén visszalépünk a menübe,
ha igennel válaszolunk 'y' kezdetét veszi a verseny.
Némi töltögetés után a pontszámtáblát tekinthetjük meg, valamint egy információs
lapot, amelyről megtudhatjuk, hogy a tűz gombbal indíthatjuk a játékot,
vagy a le-fel irányokkal itt is megváltoztathatjuk a váltó típusát. Pályát
nem tudunk választani, a program 4 nehézségi szintet tartalmaz (Franciaország,
Brazília, Spanyolország, Monaco). Az egyes pályákat csak egymás után tudjuk
teljesíteni.
Minden verseny két részből áll. Először egy edzőkört kell teljesíteni.
Az itt elért eredményünk alapján indulhatunk a versenyben a 20 versenyző
között.
Ezután következik maga a verseny. Érdekes módon a játék célja nem a futamok
megnyerése! Hála a játék pénzbedobós "ősének", célunk, hogy
minél tovább versenyben maradjunk. A versenytáv 3 kör, minden pályán több
ellenőrző pont van. Minden ellenőrző ponton kiesnek az utolsó helyeken
állók, a következők szerint:
Franciaország |
20 |
16 |
12 |
11 |
10 |
9 |
8 |
|
|
|
Brazília |
20 |
16 |
12 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
|
|
Spanyolprszág |
20 |
16 |
12 |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
Monaco |
20 |
16 |
12 |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
Tehát a Francia futamon 8 pilóta fejezi be a versenyt.
Az autó elég strapabíró, egy-két ütközést kibír, ilyenkor csak lelassulunk,
de folytathatjuk a versenyt. Azonban felejtsük el, hogy nem harckocsiban
ülünk, ha túl sokat ütközünk, a kocsink felmondja a szolgálatot, és mi
kiesünk a versenyből. A program figyeli, hogy mekkorát "koccanunk":
apró ütközésekből többet kibírunk, míg ha 300 km/h-s sebességgel belerohanunk
az út szélén egy akadályba azonnal összetörhetjük a kocsit. Vigyázzunk,
versenytársainkkal sem szabad ütköznünk!
A játékképernyő felett, a visszapillantó tükörtől balra láthatjuk a helyezésünket.
Ez villog, ha kieső helyen állunk. A LAP a versenyben megtett köröket
jelzi, a PTS a pontszámunkat jelzi. A pontszám a megtett távolság
függvényében növekszik, ez alapján iratkozunk fel a pontszámtáblára a
játék végén. (Tehát nem kell rohannunk az első helyért, ne kockáztassuk
feleslegesen, hogy összetörjük a kocsit).
A visszapillantó tükörtől jobbra a LAP TIMES mutatja a három körre
megbontva a részidőnket.
Alul a TIME méri az összes versenyidőt, a SHIFT a váltó
állapotát mutatja, középen egy fordulatszámláló látható, jobb oldalon
a sebességmérő.
A program kellemesen nehézre sikerült, izgalmas versenyeket lehet játszani.
A pályáktól ne várjuk el, hogy hasonlítsanak az eredetire, a monacoi pályán
valamennyi kanyart be tudjuk venni 200-as tempóban...
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Super Monaco GP az egyik legjobb autóverseny
Spectrum-ra! Hogy valami negatívumot említsünk, a hangok olyan átlagosak,
ráadásul az ENTERPRISE verzió készítőjének nem igazán sikerült megoldania
a 128K-s hangok visszaadását az átiratban...
Az autó nem törik: POKE 38061,0
A kvalifikáció mindíg sikerül: POKE 30966,201 |