Super Monaco GP

1991 - US Gold

Autóverseny

Spectrum (128k)

Enterprise

A SEGA, US. Gold páros sok nagyon jó színvonalú játékot készített mind Spectrum-ra, mind C64-re. A SEGA neve a pénzbedobós játékaival vált ismertté. Ezek a játékok a 80-as évek 8 bites grafikai képességein messze túlmutattak, ezért igen nagy sikerre tettek szert a játékosok körében. A sikert kiaknázva az US Gold kiadott több ilyen játék C64-es, Spectrum változatait. Ezek a játékok a gép korlátai miatt nem minden esetben ikerültek igazán... A Super Monaco GP viszont kellemes ellenpélda, a Spectrumra készült autóversenyek között üdítő színfolt, a grafikai megoldásai egyedülállók. Mindenképpen érdemes kipróbálni!
A menüben a bőség zavarában szenvedünk, a játékot irányíthatjuk billentyűzettel (definiálható), Interface II., Kempston , Cursor, Fuller botkormányokkal.
Következő választásunk a váltó típusa, mely egyben meghatározza az autó osztályát:

  • A B osztályban automata váltóval versenyzünk, ami a legkönnyebb irányítást teszi lehetővé. (A kocsi végsebessége 313 km/h)
  • Az A osztályban 4 fokozatú, manuális váltóval indulhatunk. A váltás a tűz + le-fel billentyűkombinációval történi. (A kocsi végsebessége 313 km/h)
  • A Super A osztályban 7 fokozatú, manuális váltóval indulunk, az autó végsebessége drasztikusan megnő. A legnehezebb fokozat. (A kocsi végsebessége 396 km/h)

A választás a jobra-balra irányokkal, és a tűz gombbal lehetséges. A tűz gomb megnyomása után a program megkérdezi, hogy megfelelő beállítást választottunk. Nemleges válasz 'n' esetén visszalépünk a menübe, ha igennel válaszolunk 'y' kezdetét veszi a verseny.
Némi töltögetés után a pontszámtáblát tekinthetjük meg, valamint egy információs lapot, amelyről megtudhatjuk, hogy a tűz gombbal indíthatjuk a játékot, vagy a le-fel irányokkal itt is megváltoztathatjuk a váltó típusát. Pályát nem tudunk választani, a program 4 nehézségi szintet tartalmaz (Franciaország, Brazília, Spanyolország, Monaco). Az egyes pályákat csak egymás után tudjuk teljesíteni.
Minden verseny két részből áll. Először egy edzőkört kell teljesíteni. Az itt elért eredményünk alapján indulhatunk a versenyben a 20 versenyző között.
Ezután következik maga a verseny. Érdekes módon a játék célja nem a futamok megnyerése! Hála a játék pénzbedobós "ősének", célunk, hogy minél tovább versenyben maradjunk. A versenytáv 3 kör, minden pályán több ellenőrző pont van. Minden ellenőrző ponton kiesnek az utolsó helyeken állók, a következők szerint:

Franciaország 20 16 12 11 10 9 8      
Brazília 20 16 12 10 9 8 7 6    
Spanyolprszág 20 16 12 11 10 9 8 7 6 5
Monaco 20 16 12 11 10 9 8 7 6 5

Tehát a Francia futamon 8 pilóta fejezi be a versenyt.
Az autó elég strapabíró, egy-két ütközést kibír, ilyenkor csak lelassulunk, de folytathatjuk a versenyt. Azonban felejtsük el, hogy nem harckocsiban ülünk, ha túl sokat ütközünk, a kocsink felmondja a szolgálatot, és mi kiesünk a versenyből. A program figyeli, hogy mekkorát "koccanunk": apró ütközésekből többet kibírunk, míg ha 300 km/h-s sebességgel belerohanunk az út szélén egy akadályba azonnal összetörhetjük a kocsit. Vigyázzunk, versenytársainkkal sem szabad ütköznünk!
A játékképernyő felett, a visszapillantó tükörtől balra láthatjuk a helyezésünket. Ez villog, ha kieső helyen állunk. A LAP a versenyben megtett köröket jelzi, a PTS a pontszámunkat jelzi. A pontszám a megtett távolság függvényében növekszik, ez alapján iratkozunk fel a pontszámtáblára a játék végén. (Tehát nem kell rohannunk az első helyért, ne kockáztassuk feleslegesen, hogy összetörjük a kocsit).
A visszapillantó tükörtől jobbra a LAP TIMES mutatja a három körre megbontva a részidőnket.
Alul a TIME méri az összes versenyidőt, a SHIFT a váltó állapotát mutatja, középen egy fordulatszámláló látható, jobb oldalon a sebességmérő.
A program kellemesen nehézre sikerült, izgalmas versenyeket lehet játszani. A pályáktól ne várjuk el, hogy hasonlítsanak az eredetire, a monacoi pályán valamennyi kanyart be tudjuk venni 200-as tempóban...
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Super Monaco GP az egyik legjobb autóverseny Spectrum-ra! Hogy valami negatívumot említsünk, a hangok olyan átlagosak, ráadásul az ENTERPRISE verzió készítőjének nem igazán sikerült megoldania a 128K-s hangok visszaadását az átiratban...

Az autó nem törik: POKE 38061,0
A kvalifikáció mindíg sikerül: POKE 30966,201