Summer Games

1988 - US Gold

Sport

Spectrum (48k)

Enterprise

A sport játékok nagy népszerűségnek örvendtek a 8 bites számítógépeken, ez részben köszönhető ennek a klasszikusnak számító programnak is. Igaz, ezt a népszerűséget C64-en vívta ki, Spectrum-ra egy "kicsit" (nagyon) késve jelent meg, de ez senkinek ne vegye el a kedvét a programtól. A program megérdemel minden elismerést, mivel a grafika kimondottan jóra sikerült. Már rögtön a betöltés után "feldobja" a hangulatot, az olimpiai láng meggyújtásnak ceremóniája. Természetesen a programban a nyári olimpiai játékokra jellemző sportágakban próbálhatjuk ki tudásunkat, amit akár társaságban negyed magunkkal is megtehetjük. A program akkor válik igazán érdekessé, ha a programot legalább ketten játszuk, egymás ellen versenyezve. (A játékosok persze felváltva játszanak.)
Betöltés után a SPACE megnyomására juthatunk a menübe, ahol a következő választási lehetőségeink vannak:
  • PLAY ALL EVENTS - Játék az összes sportágban
  • PLAY SOME EVENTS - Játék a kiválasztott sportágakból
  • PLAY ONE EVENT - játék egy kiválasztott sportágban
  • PRACTICE ONE EVENT - Egy sportág gyakorlása
  • SEE WORLD RECORDS - az egyes sportágakban elért világrekordok megtekintése
  • DEFINE CONTROLS - irányítás beállítása:
    • DEFINE SET 1 - az első játékos irányításának beállítása
    • DEFINE SET 2 - az második játékos irányításának beállítása
    • DEFINE BOTH - mindkét kiosztás beállítása
    • SET DEFAULT BOTH SET - alapértelmezett beállítás visszaállítása
    • MAIN MENU - vissza a főmenübe

A menüben a kiválasztott irányítás le-fel billentyűivel tudunk mozogni (kezdetben Q-A), a tűz gomb (SPACE) megnyomásával tudjuk a menüpontot kiválasztani. A Spectrum tulajdonosok a billentyűzet mellett használhatják a Kempston botkormányt is, az Ep tulajdonosok (sajnos) maradjanak a billentyűzetnél. Csak a négy iránybillentyűre, és a tűz gombra lesz szükségünk. Játék közben a két SHIFT egyidejű megnyomásával bármikor visszajuthatunk a menübe.
A játék indítása után a gép sorban bekéri a játékosok nevét, és hogy milyen ország színeiben akarnak indulni (Magyarország sajnos nincs, nem érdemes keresni).Ha nincs több játékos a névre csak egy ENTERT kell ütni. Ekkor a gép rákérdez a beírt adatok helyességére. Érdemes megjegyezni, hogy ha a program eldöntendő kérdést tesz fel az igen / nem válaszok között a le-fel billentyűvel tudunk mozogni a tűz megnyomásával válaszolunk a kérdésre.
Nincs más hátra, mint áttekinteni az egyes versenyszámokat.
POLE VAULT: rúdugrás
Első dolgunk, a kezdő magasság kiválasztása. A program az alsó információs-sorban kiírja, milyen magasra van állítva a léc, majd megkérdezi, akarunk-e ezen a magasságon kezdeni. Nemleges válasz esetén feljebb állítja a lécet. A lécet 5 méterig állíthatjuk fel, ezt a magasságot már mindenképpen teljesíteni kell.
Ehhez először is neki kell futnunk: nyomjuk meg a tűz gombot. Most jön a legnehezebb dolgunk, a kellő időben a le gombbal, le kell raknunk a botot. Ha túl korán, vagy későn rakjuk le, az ugrás nem sikerül! A helyes távolság megítélésében a stadion tetején lévő zászlók segítenek: a második zászló előtt nyomjuk meg a le gombot. A dolog persze nem olyan vészes, mint ahogy itt le van írva: némi gyakorlással remekül rá fogunk érezni a távolságra.
Ha a bot beakadt, elkezdünk emelkedni, ilyenkor a fel gomb megnyomásával tudunk a bot fölé emelkedni, majd a léchez érve a tűz gomb megnyomásával elengedjük a rudat, és mi átrepülünk a léc fölött. Nagyon fontos, hogy a botra nehezedve, minél később nyomjuk meg a fel gombot, mivel így nagyobbat tudunk ugrani!
Egy magasságon összesen háromszor próbálkozhatunk, ha mindhárom próbálkozás sikertelen, kiesünk a versenyből.
DIVING - toronyugrás
A tűz gomb megnyomásával tudunk elrugaszkodni. A négy iránybillentyűvel tudjuk repülés közben a pörgésünk sebességét állítani:
Jobbra - leggyorsabb pörgés
Le - lassabb pörgés
Balra - Még lassabb pörgés
Fel - Leglassabb pörgés, ilyenkor ki is egyenesedünk.
Természetesen a magasabb pontszám elérése érdekében érdemes nyújtott testtel fejjel a vízbe érni, ellenkező esetben a 7 pontozóbíró elég szigorú lesz. Négy ugrásból kell a lehető legmagasabb pontszámot elérni. A gyorsabb játékmenet érdemes tudni, hogy ha pontozás közben nyomva tartjuk a tűz gomboz, a pontszámaink azonnal megjelennek.

4*400M RELAY - 4*100 méteres váltófutás
Ebben a versenyszámban 2 játékos egyszerre tud játszani egymás ellen. Ha pl. hárman játszunk, először az első két játékos játszik, majd a harmadik játékos a gép ellen. Sajnos a dolog értékéből sokat levon, hogy sok értelmes nem sül ki a játékból... Értelemszerűen a leggyorsabb időt kell elérni. A felső sorban megjelenő felszólításra a soron következő játékos nyomjon meg egy gombot azon a billentyűzetkiosztáson, amivel játszani akar. Az irányítás rendkívűl egyszerűre sikerült:
jobbra - gyorsítás
balra- lassítás
Induláskor nincs kiugrás, a start-jelre kell indulni a gyorsítás billentyűvel, csak arra vigyázzunk, nehogy korábban induljunk! Felül a nevünk mellett látható piros csík az energiánkat mutatja, ez gyorsításkor csökken, lassításkor nő. Váltáskor a tűz gomb megnyomásával tudjuk átadni a botot, de ha nem nyomjuk meg, automatikusan is vált helyettünk a gép (persze jelentős időveszteséggel).

100M DASH - 100 méteres síkfutás
"Klasszikusnak" számító versenyszám a sport-játékokban. Ha nem írnám le, hogy mit kell csinálni, akkor is valószínűleg mindenki tudja: a start jelre, kezdjük el eszeveszett iramban rángatni a botkormányt-jobbra balra... Vigyázzunk, itt is ki lehet ugorni! Felül a piros csík most a sebességünket mutatja. Aki megveri a gépet, az valószínűleg már "elhasznált" egy-két botkormányt.
GYMNASTIC - szertorna
Nekifutás közben a tűzgomb megnyomásával tudunk az ugródeszkára ugrani. Miután elrugaszkodtunk a jobbra-balra gombbal tudunk a tengelyünk körül megfordulni, majd a zsámolyról továbblendülve, a fel iránnyal tudunk szaltózni, a le iránnyal tudjuk a földetéréshez szükséges testhelyzetet felvenni. A gyakorlat bemutatása után az eredménykijelző-táblán megkapjuk a pontszámunkat.
A legmagasabb pontszámot akkor kaphatjuk, ha megfordultunk a tengelyünk körül, három szaltót ugrunk, és tökéletesen érünk földet. Semmiség...
FREESTYLE RELAY - váltóúszás
Ebben a versenyszámban is tud két játékos egymás ellen játszani, de sajnos, ha egyedül játszunk, a gép nem ad ellenfelet. Amúgy ennek a versenyszámnak sincs sok értelme... (valószínűleg elértünk a játék "mélypontjához". A start jelre a jobb megnyomásával tudunk. Természetesen itt is vigyázzunk, nehogy korán induljunk. Ha a vízbe érünk, nyomjuk meg a tűz gombot. Ha a medence jobb oldalán elérjük a medence szélét, nyomjuk meg a balra irányt, hogy elrugaszkodjunk a medence szélétől.
Váltáskor nyomjuk meg a jobb billentyűt, hogy időt nyerjünk!
100M FREESTILE - 100 méteres úszás
Hasonlóan semmi értelme mint a váltóúszásnak. Az "irányítás" ugyanaz mint ott, de itt egy úszó teljesít két medencehosszt. Szerintem a két úszószámmal nem érdemes foglalkozni.
SKEET SHOOTING - Agyaggalamb lövészet
Ebbe a versenyszámba szerencsére több értelem szorult, mint az úszásba! A tűz gomb megnyomásával tudjuk a céltárgyat elindítani. A céltárgyak jobb vagy bal oldalról indulnak, vagy éppen egyszerre kettő indul a két oldalról. Az iránybillentyűkkel értelemszerűen tudjuk mozgatni a célkeresztet, de ha nem nyomjuk semelyik iránybillentyűt, a célkereszt lefele sodródik. Természetesen nem géppuskával lövöldözünk, tehát egy agyaggalambra egy lövés jut... Jobb oldalon alul folyamatosan nyomon követhetjük eddigi teljesítményünket.