Styx

1983 - Bug-Byte Software Ltd.

akció

Spectrum (16k)

 

A londoni születésű Matthew Smith 1982-ben, tizenhét évesen írta első játékát a Styx-et. Következő játékairól talán többen ismerik: a Manic Miner 1983-ban jelent meg, majd a folytatása a Jet Set Willy 1984-ben. A Willy-sorozat harmadik része, a Willy Meets the Taxman sosem készülte el, mert Matthew-nak váratlanul nyoma veszett. Ezt követően tíz évig egy holland kommunában élt, majd a '90-es évek elején tért haza. Maga is meglepődött azon, milyen kultikus játékká váltak játékai.
Most azonban maradjunk az első szárnypróbálgatásnál, a még 16K-s gépekre írt, igen egyszerű Styx-nél. Célunk, hogy elpusztítsuk a Grim Reaper néven elhíresült varázslót. Az eseményeknek az élők és holtak birodalmát elválasztó határfolyó, a Sztüx ad "rémisztő" hátteret.

A játék egyetlen, háromfelé osztott képernyőn játszódik: A felső, egyszerű labirintusból indulunk, ahol egy óriáspók folyamatosan "szüli" a kicsi, alig ember nagyságú pókokat. A pókok és minden más teremtmény lelőhető, emberünk azonban csak vízszintesen tud lőni, erősen korlátozott lőtávolsággal. Ha az óriáspókot lelőjük, értelemszerűen a kicsi pókok utánpótlása is megszakad. A játék célja azonban a varázsló elpusztítása, a pókokat - és a többi teremtményt - nem feltétlenül szükséges elpusztítani. A labirintus jobb szélén lévő kék kapcsolót megérintve kinyithatjuk a folyóhoz vezető utat.
Szerencsére emberünk kiválóan úszik, sőt közben is tud lőni. Erre szükségünk is lesz a folyóban szemből támadó halak ellen, bár talán célravezetőbb a kerülgetés. Célunk a képernyő bal szélén partot érni a folyó túloldalán.
A folyó túlpartját elérve megjelenik maga a varázsló is, néhány pók társaságában. A varázslót eltalálva teljesítettük a feladatot, kezdődik elölről a móka...

Bár a játék célja, tulajdonképpen a lehető legtöbb ellenség elpusztításával minél több pontot gyűjteni, nem lövöldözhetünk kedvünkre. Fontos tudni, hogy lézerfegyverünk energiája nem végtelen! Ahogy egyre többet lövünk, a lőtávolságunk csökken, mígnem el nem fogy az energiánk. Ez persze igen negatívan befolyásolja várható életkilátásainkat is, lévén a feladatot sem tudjuk teljesíteni. Fegyverünk feltöltődik, ha elveszítjük egy életünket, vagy elpusztítjuk a varázslót.
Nehéz megszokni, hogy a már elpusztított, de még el nem tűnt szörnyeknek sem szabad nekimenni!

Irányítás:
Q - fel, A - le, O - balra, P - jobbra, SPACE vagy M - tűz.
A játékot a SPECE megnyomásával indíthatjuk.