Spy vs Spy 1985 - Beyond akció |
Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
Humoros jellegű, jó grafikai megoldásokkal kivitelezett akciójáték.
A játék alapja egy képregény, amely 1961-től jelent meg, és egy kubai emigráns Antonio Prohias rajzolta. A képregény két főszereplőjének (Fehér és Fekete ügynök) ténykedésén keresztül belecsöppenhetünk a hidegháború mindennapjaiba: Egyik kém sem válogat az eszközökben (beleértve a mellékszereplőket, pl. Szürke ügynök...), a legkülönböző módszerekkel igyekeznek ellenfelüket "semlegesíteni", váltakozó sikerrel. A játékban hasonló eseményeknek lehetünk részesei: a két szembenálló hatalom ügynöke egy harmadik állam minisztériumának
épületében tevékenykedik. Céljuk a minisztériumban elrejtett tárgyak megszerzése és eljuttatása
hazájuk hírszerző szerveihez. Tevékenységükben egymást is akadályozzák, ezenkívül
a repülőtéren az ország kémelhárítása is veszélyezteti őket.
A játék a főmenüvel jelentkezik be, amelynek opcióival a következő paramétereket
állíthatjuk be ( menülap pontjai között a kurzor-gombokkal váltogathatunk le-fel,
illetve szelektálhatunk jobbra-balra):
Fokozat
|
Szobák
|
Fegyverek
|
Idő
|
1 |
6 |
7 |
7 |
2 |
13 |
26 |
12 |
3 |
20 |
40 |
15 |
4 |
33 |
66 |
20 |
5 |
35 |
70 |
22 |
6 |
36 |
72 |
24 |
7 |
34 |
72 |
24 |
8 |
36 |
72 |
24 |
1. játékos |
2. játékos |
|
'Q' |
'O' |
Fel
|
'A' |
'K' |
Le
|
'Z' |
'N' |
Balra
|
'X' |
'M' |
Jobbra
|
'1' |
'0' |
Tűz
|
A felső ablak alján jelzi a gép a kiválasztott nehézségi fokozathoz tartozó paramétereket (szobák száma, stb.). Az alsó ablak alján látható azoknak a billentyűknek a listája, amelyek valamilyen funkciót tartalmaznak:
'Y' | A játék elindítása a beállított paraméterek szerint |
'T' | Játék közben megállíthatjuk a program futását. Újbóli megnyomására a program továbbfut |
'U' | A hangot kapcsolhatjuk ki/be vele |
'R'+'T' | Megnyomásukra visszatérünk a főmenühöz |
Ha a kívánt paramétereket beállítottuk, indítsuk el a játékot az 'Y' billentyűvel. A felső ablak az 1., az alsó ablak a 2. játékos tevékenységét mutatja.
A képernyőn a következő ablakokat láthatjuk:
A játék elindítása után egy szobában találjuk magunkat. A minisztériumban elrejtett tárgyak a szobák berendezése (bútorok, festmények stb.) mögött találhatóak, tehát ezeket el kell mozdítani a helyükről. Ez úgy történik, hogy a kívánt bútor elé állunk és megnyomjuk a 'tűz' gombot. Kémünk erre felemeli, bekukucskál mögé, majd leteszi a bútort. Ha valamilyen elrejtett tárgyat találtunk, a képe megjelenik a tárgyak között, de nem villog, ugyanis nincs nálunk a táska, amelyben elvihetnénk. Első feladatunk tehát, hogy valamelyik bútor mögött megtaláljuk a táskát. Ha már nálunk van, elkezdhetjük gyűjteni a tárgyakat. Ha a másik kém találta meg előbb a táskát, kénytelenek vagyunk megkeresni és elrabolni tő1e. A másik kém ellen nemcsak személyesen, hanem közvetett módon is harcolhatunk. Ezt a célt szolgálják a fegyvereink. A fegyver-tábláról elővett tárgyakkal sok borsot törhetünk a konkurencia orra alá. A táblán a következő fegyverek láthatóak:
Vigyázat, az általunk elhelyezett fegyverek nemcsak az ellenfélre, hanem ránk is veszélyt jelentenek! Tehát ha mondjuk az időzített bombát elhelyezve mi is az aktuális szobában tartózkodunk, a bomba minket is elpusztít. A fegyverek elhelyezésekor érdemes tehát megjegyeznünk, hogy mit és hova raktunk, nehogy a saját csapdánkba essünk. Természetesen a másik kém is él ezekkel a lehetőségekkel, célszerű tehát az ablakában figyelni az ő tevékenységét is. Így időben védekezhetünk az általa elhelyezett csapdák ellen. A védekező tárgyak a következőek: Ha minden összegyűjtendő tárgy a birtokunkban van, ki kell jutnunk a repülőtérre. A főmenüben beállított paraméter szerint a repülőtérre vezető ajtó (két repülőgép látható rajta) a játék folyamán végig, illetve csak akkor látható ha már az összes tárgy a táskánkban van. Ha akkor akarnánk kimenni a repülőtérre, amikor még nincsenek nálunk a megszerzendő tárgyak, az állam kémelhárításának egyik izmosabb tagja az ajtó kinyitásakor úgy vág minket orrba, hogy némi repülés után 15 másodpercig mozdulni se tudunk. Ez akkor is előfordulhat, ha nálunk van a táskában az összes tárgy, de akkor akarunk kimenni a repülőtérre, amikor a másik kém is a szobában van. Ha sikerül az ajtót úgy kinyitnunk, hogy nem vernek orrba bennünket, kijutunk a repülőtérre. Kémünk most már automatikusan cselekszik: kiszalad a kifutópályára, hátrapillant, kárörvendően kacag egyet, majd beszáll egy meghatározhatatlan típusú kőkorszaki repülőgépbe, hogy elrepüljön hazájába, ahol öregkoráig tisztelet és megbecsülés veszi körül eme fenomenális kémakciójának eredményeképpen... Véleményünk szerint a játék grafikai kidolgozásával, humoros és változatos megoldásaival a legjobb Spectrum akció/kalandjátékok közé tartozik. Két profi ,játékos egymás elleni küzdelme nagy pályán a játékosoknak és a nézőknek is egyaránt kitűnő élményt nyújt. Ugyanolyan izgalmakat és derülést kívánunk Önöknek is, mint amelyeket mi is kaptunk a játéktól. |
|