Spectrum Voice Chess

1982 - Artic Computing

Sakk

Forrás:
Spectrum Világ 1. rész

Spectrum (48k)

Ennek a hagyományos stílusú sakkprogramnak az érdekessége, hogy mind a játékos, mind a gép által megtett lépéseket elmondja, valamint egyéb üzeneteket is közöl, a kimeneti hangcsatornán ill. a beépített hangszórón keresztül. Tekintettel a Spectrum hangadásbeli korlátaira, ez nemcsak érdekesség, de az érthető(?) szövegre való tekintettel az un. "vak"-sakkozást is lehetővé teszi, hisz a játékos anélkül is követheti a játékot, hogy azt a képernyőn látná. Persze ez igen nagy figyelmet, memóriát és gondolkodást igényel.
Betöltés után három lehetőség közül választhatunk:

Az egyes opciókhoz a megfelelő kezdőbetűkkel (P/A/L) és az ezt követő ENTER megnyomásával kell válaszolni.
Nézzük először az új játék kezdetét.
P+ENTER megnyomására a következőkre kell válaszolnunk:
Sötéttel (B) vagy világossal (W) kívánunk játszani? Milyen nehézségi fokozatot választunk? (0-6).
Mindkét esetben csak a megfelelő billentyűt kell megnyomnunk, Mindig a világos kezd. A kezdők inkább a 0. fokozatot válasszuk, a 6. fokozat már igen "kemény", sőt ebben az esetben a gép képes órákig is gondolkodni hisz igen nagy variációs területet tekint át.

Ezt követően megjelenik a sakktábla (jobboldalt) illetve az információs terület (baloldalt), melyben látható felül a lépések száma, alatta pedig a SPECTRUM és a játékos (PLAYER) felirat, mely alatt jelennek meg a lépések.
A lépést egy kis tömör grafikus szimbólummal várja tőlünk a gép, ezt betű-szám kombinációval kell megadnunk:
pl. E2-E4, de a kötőjelnek is kell szerepelnie (kötőjel helyett a szóközt és ENTER-t is elfogadja a program!), mivel hiányában "INVALID MOVE" (érvénytelen lépés) felirat jelenik meg, és hangzik el. Ugyanez történik érvénytelen más egyéb lépés esetén is. Ha a gép a lépést elfogadta, az adott betű-szám kombinációt elmondja, majd rövid gondolkodási idő után válaszol, s közben a "MY MOVE IS ..." (Az én lépésem) szöveg is elhangzik. A játék közben egyéb információkat is közöl a gép, pl. sakk (CHESS), de ha jól lépünk, meg is dicséri ("well, well").

A főmenüből meghívható az ANALYSIS opció, mellyel be tudunk avatkozni egy adott játékállásba. A bal oldalt fent megjelenő grafikus karakter helyén begépelhetjük azt a betű-szám kombinációt, melynek megfelelő mezőn álló figurát törölni akarjuk a tábláról, majd 000-át (Pl. E2000) és ENTER. Megtehetjük, hogy a koordniáták megadása után kétszer megnyomjuk az ENTER-t (amíg az input sor végére nem érünk). A teljes tábla az X-el törölhető (utána ENTER).
Ahhoz, hogy egy figurát felhelyezzünk a táblára, meg kell adnunk a koordinátáját, a színét, és a figura típusát.
A figurák jelölései a következők: P - gyalog (PAVN), R - bástya (ROOK), N - huszár (KNIGHT), B - futár (BISHOP), Q - vezér (QUEEN), K - király (KING)
Például, ha D1 mezőre világos vezért kívánunk állítani, a következő parancsot kell beírnunk: D1WQ (D1 mező, W-világos, Q-vezér).
S visszavisz a főmenühöz, O-val a javított állást folytathatjuk, Q-esetén pedig néhány információt kér a gép a javítás után:

Ugyanezekre a kérdésekre kell válaszozni egy adott (előzőleg kimentett) file betöltése után is, s folytatódhat a Játék.
Megjegyzés: amennyiben emulátoron futtatva a program képi világa egy kissé zavarossá válna, 48K-s üzemmódban futtassuk a programot!