1992 - Ocean Software Ltd.

akció, lövöldözős

Spectrum (128k)

A játék a XXI. Század derekán játszódik. Az emberiség meghódított a világűrt, földön kívüli életet nyomaival azonban eddig nem találkozott senki. Egy távoli bolygón létesített kolóniához érkező ellátmányt szállító űrhajóval váratlanul megszakad a kapcsolat, csak az automata segélyhívó üzenetet fogják a Földön. Elindul a mentőexpedíció - melynek mi is tagjai vagyunk - hogy kiderítsék mi történt az űrhajóval, és megmentsék a legénységet. Miután dokkoltunk a bajba jutott űrhajó zsiliprendszeréhez, és kinyílik a zsilipajtó tanui lehetünk a földön kívüli élőlényekkel való első kapcsolatfelvételének. Nem ilyennek képzeltük az első találkozást... Ilyen előzményekkel indul az Ocean játéka, mely a Taito coin-op azonos című játéka alapján készült. (bal oldali kép). A játék egy Operation Wolf klón, mely -le sem tagadható módon - az Aliens (Bolygó neve: Halál) c. film hangulatát igyekszik a játékos elé tárni, hathatós formában! Bár a játékmenet semmi "extrát" nem nyújt a többi hasonló játékhoz képest, a kivitelezés a programozás csúcsát képviseli, a grafika osztályon felüli, a látvány Spectrum-os viszonylatban egyedülálló! Bár attribútum-képernyőn nagyon nehéz kivitelezni egy ilyen programot színesben, ez maradéktalanul sikerült a programozó gárdának, a Spectrum változat talán még a C64 verziónál (jobb oldali kép) is szebb! Azt már elnézhetjük a játéknak, hogy az eredeti coin-op verzióval szemben itt nincs mód 2 személyes játékra.

  

A játék 6 nehézségi szintet tartalmaz, a történet a szintek előtti bevezető képeken "bonyolódik" a szemünk előtt. A teherszállító űrhajóba lépve minden képzeletet felülmúló szörnyek özöne ugrik a nyakunkba. Feladatunk a maradék túlélő megmentése, ami abból áll, hogy a felénk rohanó embereket nem aprítjuk halomba. (A megmentendő űrhajósokat könnyű lesz felismerni a tömegben: két kezük van, két lábuk, és egy fejük...) A második szint végén az űrhajó hangárjában a királynőt megsemmisítve megtisztítjuk az űrhajót, de ezután sem sikerül felvenni a kapcsolatot a bolygón lévő kolóniával. Nem nehéz rájönni, hogy a lényeket onnan hozták fel a leszálló űrkomp pilótái, tehát a bolygón is hasonló állapotok uralkodhatnak, mint pár perce még az űrhajón. Landolunk tehát a kolónia közelében, majd gyalog közelítjük meg a bázis zsilipkapuját (3. szint). A kellemesnek legkevésbé nevezhető séta szintén "ahova lépek szörny terem" hangulatot áraszt. A kolónia épületeinek folyosóin az űrhajóban tapasztaltakhoz hasonló állapotok uralkodnak. A 4. szint végén a maréknyi túlélőtől megtudjuk, hogy az épület-komplexum alsóbb szintjein további túlélők bujkálnak. Az ötödik szinten őket kell megmenteni, majd a szint végén egy "nonfiguratív" repkedő szörnyet kell a levesbe aprítanunk. A hatodik szinten el kel hagyni a bolygót a túlélőkkel, miközben a pilótafülkében éppen házibulit tart egy nagyobb csorda szörny, ezeket kell kitessékelnünk az űrhajóból.

Az egyes szinteket külön tölti be a gép, így meglehetősen sokféle szörnnyel fogunk találkozni utunk során. A szörnyek ellen háromféle fegyvert vethetünk be:

  • Gépfegyver: végtelen mennyiségű munícióval vagyunk ellátva, azonban a fegyver hőmérséklete behatárolja a tűzgyorsaságát. Ha folyamatosan lövünk, túlmelegszik a fegyver. Hamar tapasztalni foglyuk, hogy a nagyobbra nőtt szörnyeket leginkább csak "csiklandozza" az ólom, elég munkaigényes ezzel leaprítani őket. Érdekes lehetőség, hogy a nagyobb szörnyek testrészeit lelövöldözhetjük! Ez nemcsak poénos, de érdemes is először a karokat leszaggatni a testről, így már sokat nem árthatnak nekünk!
  • Lángszóró: csak korlátozott mennyiségű töltet van hozzá. Igen látványos eredményeket produkál, ha már nagyon "tele van a képernyő", elég rendes takarítást végezhetünk vele!
  • Gránát: A legerősebb fegyver. Szintén elég szerény mennyiséggel rendelkezünk, belőle.
  • Fagyasztó fegyver: A játék elején nem rendelkezünk vele, beszerzése játék közben lehetséges (lásd következő fejezet). Használatával rövid ideig lebéníthatjuk a szörnyeket.
  • Hajtó penge: a hagyományos lőfegyvernél nagyobb sebzéssel bír, nagyobb szörnyek "darabolására" ideális. (Ezt is játák közben szerezhetjük be.)

Az utánpótlást a falakon látható villogó pontok eltalálásával egészíthetjük ki. Így nemcsak a muníciót pótolhatjuk, de extra páncélzatra és energiapótlásra is szert tehetünk. (Ugyanis az ilyen játékoknál megszokott módon a sérülések energiánkat csökkentik. Akkor veszítünk életet, ha elfogy az energiánk.) Különösen figyeljünk a megmentendő emberekre, mert ha egyet sem lövünk le egy szinten, a szint végi elszámolásnál jutalom életet kapunk.
A feladatot meghatározott idő alatt kell teljesíteni, de ennek csak az utolsó két szinten van jelentőssége, az 1-4 szinten, ha elfogy az időnk, csak a bónusztól esünk el. (Bár a játékmenet lineáris, a kamera néhány helyen megáll, amíg meg nem semmisítjük a nagyobb szörnyeket", ezért ki tudunk csúszni az időből.) Ha az 5. szintet nem teljesítjük a megadott idő alatt, sajnos a nagy lövöldözésben megsérül a bázist energiával ellátó reaktor hűtőrendszere, és fel fog robbanni, elpusztítva az egész komplexumot. A 6. szinten erre villogó felirat figyelmeztet (DANGER, EXPLODE!). Ebben az esetben természetesen az idő lejárta (a robbanás) előtt kell elhagyni a bolygót.
A játékképernyő alatt folyamatosan nyomon követhetjük energiánkat (LIFE), felette a fegyverünk hőmérsékletét, valamint muníciónkat. Középen egy mozgásérzékelő jelzi a közelünkben mocorgó élőlényeket, de ez gyakorlatilag csak dekoráció, azon szörnyek, melyeket jelez a műszer, már betöltik a fél képernyőt...

Irányítás:
Billentyűzet: Q - fel, A - le, O - balra, P - jobbra, SPACE - tűz
Ha a címképernyőn a 'K' megnyomásával indítjuk a játékot, KEMPSTON illesztővel irányíthatjuk a célkeresztet. Bármelyik irányítási módot is választjuk, az 'M' billentyűvel tudunk a fegyverek között váltani, a 'H' megnyomásával pedig szüneteltethetjük a játékot.