Space Escape

2017 - AMC

akció, mászkálós

Spectrum (128k)

Egy "rutinszerű felderítő űrrepülés" során a gonosz idegenek elrabolják főhősünket (űrhajóstul). Az idegen bázis egy mély pontján térünk magunkhoz mindenféle felszerelés nélkül (csak szkafanderünk van rajtunk). Feladatunk egyértelmű: elmenekülni az ellenséges robotoktól és sok más veszélytől hemzsegő űrbázisról, hogy figyelmeztessük az emberiséget a veszélyre (és nem utolsó sorban mi is élve megússzuk a kalandot...)
Az ellenséges űrbázis a "szokásos" platformjáték elemeket tartalmazza: platformok, zöld futószalagok, létrák, szúrós karók, őrjáratozó robotok, a bolygó felszínén hulló meteoritok. A vízszintes sárga csövekbe kapaszkodva mászhatunk rajtuk. A pálya nagyjából lineáris felépítésű, csak épp teleportokkal van "megbolondítva", melyek használata néhány esetben szükséges, néha viszont hátráltatnak (a térkép alapján ki lehet jelölni az optimális útvonalat). A menekülést azonban több olyan dolog is bonyolítja, amely érdekesebbé teszi a játékmenetet:

  • Az indítóállomáson parkoló űrhajónk üzemanyagtartályai üresek, tehát járművünket fel kell töltenünk üzemanyaggal. Ezt a FUEL feliratú tartályok összegyűjtésével tehetjük meg, melyből 14 darab pont elegendő. (Összesen 15 tartály van az űrbázison, tehát már csak ezért is be kell járnunk az egész bázist).
  • Űrhajónk slusszkulcsát elvették tőlünk, ezt meg kell keresünk (2. kép).
  • Az idegenek korlátlan energiával és impozáns tűzerővel rendelkező lézerfegyverünket is elvették és elrejtették a bázison. Ha ezt megszerezzük, nagymértékben javulnak túlélési esélyeink, mert a robotokat el tudjuk vele pusztítani (csak a csillagszerű repkedő gömbök ellen hatástalan). Megjegyzendő, ha visszamegyünk egy "kicsupaszított" képernyőre, a robotok újra megjelennek, illetve néhány képernyőn a szétlőtt robotok helyett újabb robotok "ugornak ki" az ott lévő teleportból. A lézerfegyver megszerzése a játék teljesítése szempontjából is elengedhetetlen, mert néhány átjárót fehér szikla torlaszol el, amelyet csak a lézerfegyverrel robbanthatunk szét, szabaddá téve a továbbhaladást.
  • Űrrepülőnk felszállását rögzítő karmok teszik lehetetlenné. Ezeket az "indítóteremben" lévő "LAUNCH CONTROL" kezelőpanel fehér közepének szétlövésével oldhatjuk ki (3. kép). Ehhez tehát szintén szükséges a lézerfegyver.

Ha a fenti akadályokat elhárítottuk, mehetünk az indítóplatformra (4. kép), ahol űrhajónk ajtaján besétálva teljesítettük a játékot.
A játék nem túl nehéz, a legtöbb gondot a teleportok kiismerése jelenti, már annak, aki nem akar a térképről "puskázni". Emellett két 3 db jutalom életet adó űrhajós figura is várja becses személyünket. A játékból még így is két változat készült: a normál (SPACEESC.TAP) és a könnyű (SPACEEAS.TAP). A két változat között csak az utolsó pár képernyőn lévő ellenségekben van eltérés.
A grafika ugyan semmi extra, de a játékmenet érdekes, és 128K-s gépeken nagyon jó zene egészíti ki a 48K-s minimál hanghatásokat.

Irányítás:
Billentyűzet (Q - fel / ugrás, A - le, I - balra, O - right, SPACE - tűz.)
SINCLAIR, KEMPSTON botkormány-illesztő.

Térkép