Southern Belle 1985 - Hewson Consultants Ltd. szimulátor | Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
A Southern Belle egy nagyon híres angol gőzmozdony volt valamikor a húszas-harmincas évek tájékán. A londoni Victoria és a brightoni pályaudvar között közlekedett. A számítógépes feldolgozás egy vérbeli szimulátor lett, amelyen a pályaválasztás előtt álló ifjúság már otthon begyakorolhatja azoknak a hi-tech berendezéseknek a kezelését, amelyet a "Hív a vasút, vár a MÁV!" szlogen kitalálói üzemeltetnek. Sajnos a 8 bites gépek lehetőségei meglehetősen korlátozottak, szóval a koszt még nem sikerült tökéletesen emulálni, de minden vállalkozó kedvű bakt... vasúti tisztviselő-jelölt élethű effektusokat érhet el ezen a téren is, ha mondjuk egy fél évig állandóan monitorra fújja a füstöt.
A rövid kis bevezető után rögtön rá is térhetünk a program kezelésére, amely egy menüvel jelentkezik be. Itt a megfelelő számbillentyű megnyomásával beállíthatjuk, hogy melyik küldetést akarjuk indítani. Az első a demo, vagyis a gép vezeti a szerelvényt. Ha úgy fél percig nem állítunk be semmit, akkor automatikusan ez fog beindulni, ahonnan csak az 'X' megnyomásával léphetünk vissza ide. Valamelyik küldetés elindítása után az 'CAPS SHIFT + X' megnyomásával térünk vissza a főmenübe. A többi opció egyre nehezedő menetek elé állítja a játékost:
|
Mielőtt a gőzös nyergébe pattannánk, egy kis anyagismeret óra, avagy: "Hogyan működik a gőzmozdony?" A dolgoknak ezt a részét nyilván mindenki ismeri, csak mi nem - mivel pedig az ismétlés a tudás mamája, elmondjuk magunknak. (Ti addig gyújtsatok rá.) Az alapelv az, hogy egy zárt tartályban a forráspontig melegítik a vizet, és a keletkező gőznyomást hengerekbe vezetik, amelyek egy tengelyes áttétellel forgó mozgássá alakítják a gőznyomás által keletkező energiát. A folyamat a tűznél kezdődik. Egy kemencében szenet égetnek, amelyre néha szenet is kell pakolni. A legnagyobb hatékonyság úgy érhető el, hogy a kemencének körülbelül a fele van tele szénnel. Az égést a levegő bekeverésével lehet szabályozni, ami egy szelepen keresztül történik: ha a szelepen több levegőt engedünk be, akkor az égés ugyan gyorsabb (többször kell rátenni a tűzre), viszont nagyobb hatásfokú is (jobban melegítheti a vizet). Szintén a levegőáramlást gyorsíthatjuk azzal, hogy ha kinyitjuk a kemence ajtaját (így lehet tájékozódni a szénszintről is) - viszont így nagyon gyorsan csökken a tüzelőtérben levő hőmérséklet is, tehát romlik a hatékonyság.
A szén tüzelése közben keletkező gázokat egy csőrendszer bevezeti a munkatartályba (ahol az majd gőzzé forralja a vizet), majd onnan a kéményen keresztül kiengedi a szabadba. Ha a regulátor (ld. később) zárva van, vagy a mozdony alagútban halad, akkor ezek a gázok nem távozhatnak a kéményen keresztül, tehát egy másik szelepen (a későbbiekben 'Blower' - mivel nem tudjuk a pontos magyar szakkifejezést, inkább maradunk azoknál, amelyeket a program használ) ezeket nekünk kell kiengedni a szabadba, különben a tűz "besül" (és a tűzzel együtt a játék is).
A forró gázok tehát a munkatartályba kerülnek, ahol gőzzé forralják az ott lévő vizet. A munkatartályba egy víztartályból kerül át a víz. A két tartály közötti vízáramlás gyorsaságát szintén egy szelep (Injector) nyitottsága határozza meg. Optimális esetben a munkatartálynak körülbelül 60-70%-a van tele vízzel (a fennmaradó részben fejlődik a gőz), tehát az 'Injector' szelepet úgy kell beállítani, hogy ez az érték állandósuljon. Ha túl sok víz van a munkatartályban, akkor nem tud elegendő gőz fejlődni (a játék leáll, ha az 'Injector' zárásával nem állítjuk meg a vízszint emelkedését), ha meg túl kevés, akkor nincs miből gőzt fejleszteni (a játék szintén leáll, ha nem nyitjuk az 'Injector' szelepet).
A munkatartályban fejlődő gőzt szintén egy szelepen (regulátor) keresztül engedjük át a hengerekbe, ahol a gőznyomás majd a tengelyre kötött dugattyúkat fogja mozgatni. A regulátor tehát tulajdonképpen a "gázpedál". A regulátor nyitása egyben nyitja azt a szelepet is, amelyik a munkatartályban levő vizet forraló gázokat kiengedi a mozdony kéményén keresztül, tehát a 'Blower' szelepet csak akkor kell majd használnunk, ha a regulátor zárva van.
A gőz tehát elvonult a hengerek irányába, szóval már csak egyetlen szeleppel (Cut Off) kell megismerkednünk és máris letehetjük a fűtővizsgát. Ennek a funkciója nem egészen világos előttünk, de valami olyasmi lehet, mint a sebességváltó az autóknál. Csak ez nem az áttétek szabályozza, hanem - tippünk szerint - azt, hogy hány hengerbe áramlik a regulátor által átengedett gőz. (Persze az is lehet, hogy rosszul tippeltünk, de az viszont biztos, hogy a 'Cut off' működését a regulátorral kell összehangolnunk). A lényeg az, hogy a legnagyobb gyorsulás a teljesen nyitott 'Cut off'-fal érhető el.
Most már akár repülhet is a mozdony, bár előbb nem árt megismerkedni ennek a technikai megoldásnak az apró buktatóival is. Csak egy pár:
Az ördögi berendezések használatának mikéntjéről késobb majd részletesebben is szólunk, egyelőre elég annyi, hogy ez lesz az egyik szerepkörünk. A másik pedig a vasúti illemszabályok figyelembevétele, úgymint: "Ne felejtsd az állomáson az utasokat!", vagy "Ha piros a jelző, légy oly szíves megállni!",azonkívül "Ha a végállomásra 80 mérföld/óra sebességgel pöfögsz be, akkor az utasok a temetőben fognak kiszállni" - és így tovább.
A vasutas alapelvek tisztázása után vissza is térhetünk a játékhoz. Valamelyik éles "küldetés" választása után beállíthatjuk, hogy mennyire akarjuk bonyolulttá tenni az életünket, azaz melyik berendezéseket működtetjük mi:
| |
Valamelyik opció választása után megjelenik a menetrend, ahová egyébként az utazás közben is bármikor át lehet kapcsolni ('T'). A felső sorokban látjuk, hogy melyik küldetést és nehézségi fokozatot indítottuk, alattuk pedig az állomások: a DIS oszlopban van az állomás távolsága a londoni Victoria pályaudvartól, a STATION oszlopban az állomás neve (csupa nagybetűvel azok, ahol kötelező megállni), az SCH oszlopban a menetrend szerinti érkezési idő, az ACT oszlopban pedig a tényleges érkezési idő (ez utóbbit a program csak akkor írja be, amikor már elindultunk az állomásról!). A menetrend általában összevissza variálja a London-Brighton szakaszon levő állomásokat, nem mindig ugyanazokat kapjuk. A tréning fokozat kivételével általában az alsó sorban karbantartási munkára hívják fel a figyelmünket valamelyik mérföldnél (PERMANENT WAY WORKING AT ... MILES): ez a tájékoztatás 30 mérföld/órás sebességkorlátozást jelent az adott szakaszon, továbbá ha mi használjuk a mozdonyfüttyöt, akkor előtte fél mérföldön belül sípolni kell. Ha játék közben léptünk be ide, akkor 'S' megnyomása után játékállást menthetünk, 'E'-vel (EVENTS) megnézhetjük az eddig elkövetett hibák jegyzékét (a hibaüzeneteket ld. később), 'ENTER'-el pedig visszalépünk a játékhoz. |
Először nézzük az irányítóbillentyűket, aztán a képernyőn látható különféle kijelzők magyarázatával fogjuk tölteni az oldalakat.
CAPS SHIFT + X | Visszalép a főmenübe a játékból. |
1 - 4 | A kéményen kibocsátott füst megjelenítését szabályozza. Az elsőnél a legvilágosabb a füst, a negyediknél pedig a legsötétebb. A '3' megnyomása után láthatjuk a "valóságos" füstöt. |
S | A mozdonyfüst vizuális megjelenítését kapcsolhatjuk be, amennyiben korábban kikapcsoltuk a SYMBOL SHIFT + S megnyomásával. |
W | Mozdonyfütty (Whistle). Már volt szó róla, hogy mikor kell dudálni: pályaudvarról történő indulásnál (vagy áthaladásnál), alagút előtt és a pályamunkások előtt. Csak a második nehézségi fokozattól kezdve kell használnunk (PLUS BLOWER). |
R | A regulátor nyitása, vagyis gáz(gőz?)adás. Négy állása van, a legnagyobbnál áramlik a legtöbb gőz a hengerekbe. SYMBOL SHIFT + R -rel zárhatjuk a szelepet. |
I | A befecskendező ('Injector') szelep állítása. Ezzel szabályozzuk a munkatérben levő víz mennyiségét. 5 állása van (felfelé mutat a műszer, ha teljesen el van zárva). A szelepállás SYMBOL SHIFT + I-vel csökkenthető. Csak a negyedik nehézségi fokozattól kezdve kell használnunk (PLUS INJECTOR). |
T | Behívja a menetrendet. Már volt róla szó a fentiekben. |
A | Négyszeres időgyorsítás (ilyenkor a jobb felső sarokban FAST felirat látható). A SYMBOL SHIFT + A visszakapcsolunk normál időre. |
D | Ez azt a szelepet nyitja (SYMBOL SHIFT + D zárja) öt fokozatban, amivel a tüzelőtérben szabályozhatjuk a levegő mennyiségét. Csak a harmadik nehézségi fokozattól kezdve kell használnunk (PLUS FIRING). |
F | Ezzel nyitogatjuk (SYMBOL SHIFT + F - csukogatjuk) a tüzelőtér ajtaját. Ennek hasonló a funkciója, mint az előbb említett levegő beengedő szelepnek: a levegőt áramoltatja a tüzelőtérben. Azzal ellentétben viszont a nyitásakor csökken a tüzelőtérben uralkodó hőmérséklet is (és vele együtt természetesen a gőz melegítésének hatásfoka). Csak a harmadik nehézségi fokozattól (PLUS FIRING) kezdve kell használnunk, abban az esetben, amikor a tüzelőtér hőmérséklete túl magas. |
H | Pause, játéjk szüneteltetése 'ENTER'-re folytatódik a játék. |
C | Ezzel a 'cut off'-ot nyithatjuk (SYMBOL SHIFT + C - csukhatjuk). Már volt róla szó. |
V | Fék. Ennek is öt állása van (nincs fékhatás, ha a műszer felfelé mutat), SYMBOL SHIFT + V megnyomásával kapcsolhatjuk alacsonyabbra a fokozatot. Szükség lehet behúzva tartott fékekre olyan állomásoknál, amelyek lejtőn vagy emelkedőn fekszenek. Ha ugyanis ott a fékeket kiengedjük, a vonat szépen elgurul az állomásról... Az emelkedő nincs grafikailag megjelenítve, ezért érdemes mindig behúzott fékkel állni. |
B | Ezzel azt a szelepet nyitjuk (SYMBOL SHIFT + B - csukjuk), ami a tüzelőtérben keletkező gázokat engedi ki a szabadba ('Blower'). Csak a második nehézségi fokozattól kell használnunk (PLUS BLOWER), olyan esetekben, amikor a regulátor zárva van, vagy éppen alagúton haladunk keresztül. |
ENTER | Egy lapát szén a tűzre. Csak TOTAL CONTROL-nál kell használni. Mielőtt ráteszünk a tűzre, ki kell nyitnunk a kemence ajtaját is. |
SPACE | Nyugtázhatjuk a program utolsó üzenetét, azaz megszünteti az utolsó üzenet scrollozását az üzenetsorban. |
P | A jobb oldali középső ablakban rövid ideig pillanatnyi távolságunkat láthatjuk a Victoria pályaudvartól (VIC), illetve Brighton-tól (BRI), mérföldben. |
Természetesen az említett billentyűk közül csak azokat kell használnunk, amelyik berendezéseket ténylegesen mi is kezeljük, az összeset csak akkor, ha TOTAL CONTROL-t kértünk.
Ha minden igaz, akkor lesz itt valahol egy ábra, amellyel a képernyon látható dolgokat próbáltuk szemléltetni (ha nem sikerült, akkor vegyétek úgy, hogy nyomdahiba):
Nézzük át, milyen üzeneteket kaphatunk a programtól. Csupa nagy betűvel vannak felsorolva a játék végét eredményező hibák:
All aboard: Ez nem hibaüzenet, csak tájékoztatás arról, hogy folyik a beszállás a vonatba. Figyelem, azokon az állomásokon, ahol a szerelvénynek feltétlenül meg kell állnia (a menetrendben csupa nagy betűvel van szedve), ott legalább egy percet várakozni is kell, hogy az utasok beszállhassanak! Ha előbb indulunk el, akkor azt a program hibának veszi.
BLOWBACK, CREW INCAPACITATED: Nem nyitottuk ki a 'Blower' szelepet, amikor a regulátor zárva volt vagy éppen alagúton haladtunk át.
BOILER OVERFILL, CYLINDER DAMAGE: Túl nagy a vízszint a munkatartályban, a fennmaradó hely nem elég a gőz fejlesztésére. Akkor szokott fellépni, ha az 'injector' szelep túl nyitott állásban van ahhoz képest, ahogy az átengedett víz gőzzé alakul.
CRASHED INTO BRIGHTON STATION: Elfelejtettünk a brightoni végállomásnál fékezni. A pályafutásunkat számos utassal együtt a temetőben fogjuk befejezni, mihelyt sikerült a tűzoltóknak kiásni bennünket a romok alól...
TRAIN DERAILED: Ha valamilyen éles küldetést választottunk (a másodiktól felfelé), figyelembe kell vennünk az állandó és a pályamunkások miatt életbe lépő sebességkorlátozásokat is. Ha megengedett sebességet 50%-kal túllépjük, akkor a játék ezzel a hibaüzenettel véget ér. Állandó sebességkorlátozások az alábbi helyeken vannak:
Victoria-Clapham Junction: 4 0mph;
Balham után 1/2 mérföldig (4 3/4 - 5 1/4): - 45 mph; aztán újabb 1/2 mérföldig 60 mph;
Selhurst után 1/2 mérföldön (9 3/4 - 10 1/4) - 45 mph;
Redhill Tunnel-Earlswood (21-22 mérföld között): 50 mph.
A pályamunkásoknál (a menetrendben a PERMANENT WAY WORKING AT ... jelzi a mérföldet) 30 mérföld/óra a sebességkorlátozás.
EM brake at: Ez sem hibaüzenet, csak egy tájékoztatás arról, hogy hol húztuk meg a vészféket (a legnagyobb fékfokozat).
NO WATER, FUSIBLE PLUGS GONE: A munkatartályban túl alacsony volt a vízszint, nincs miből gőzt fejleszteni. Elfelejtettünk a víztartályból vizet átszivattyúzni.
No Stop at: Nem álliunk meg egy olyan állomáson, ahol a menetrend szerint meg kellett volna.
No Whistle at: Nem sípoltunk ott, ahol illendő lett volna (pályamunkásoknál, indulás előtt, alagút előtt, állomáson való áthaladásnál).
OVERRAN STOP SIGNAL: Túlmentünk a tilos jelzésen. Legközelebb nem ártana fékezni, ha a bal alsó sarokban azt látjuk, hogy a következő pályaszakaszon tilos jelzés van érvényben.
Poor Stop at: A szerelvénnyel nem pontosan az állomáson álliunk meg. (A vonat ugyan megállt, de úgy, hogy az állomás kicsúszott a képről.)
Rough Stop at: A vonattal úgy álltunk meg valahol, hogy a negyedik fékfokozattal fékeztünk.
Short Stop at: A menetrend szerinti megállóban a megállástól számított 1 percnél kevesebbet várakoztunk.
Speeding: Valamelyik sebességkorlátozásnál túlléptük a limitet, de még nem annyival, hogy TRAIN DERAILED üzenetet kapjunk. (Egy 40-es korlátozásnál például még nyugodtan mehetünk 55-tel, ha késésben vagyunk.)
UNSAFE REVERSING: A vonattal emelkedőn álliunk meg és most szépen gurul visszafelé. Be kellett volna húzni a fékeket legalább a második vagy a harmadik fokozatba, illetve behúzott fékkel kellett volna elindulni.
Ennyit a kezelésről, most pedig ugorjunk nyeregbe és menjünk egy kört. Elsőre persze nem kell túlbonyolítani az életünket, tehát válasszunk egy TRAINING RUN-t, aztán a műszerek kezeléséből pedig az elsőt (csak a regulátort, a 'cut off'-ot és a fékeket kell csak nekünk működtetni). Indulás után már felfűtött mozdonyt kapunk, tehát nincs más dolgunk, mint félig kinyitni a regulátort (kétszer 'R'), hogy a gőz a hengerekbe áramoljon, aztán szintén félig kinyitni a 'cut off'-ot is (kétszer 'C'). (Ha sok a gőz, akkor kinyithatjuk teljesen is.) A mozdony 15-20 másodperc múlva megmozdul, és szép lassan elindul. Amikor elértük a 3-4 mérföld/óra sebességet, kinyithatjuk a 'cut off'-ot teljesen (még két 'C'), majd úgy kb. 10 mérföld/óránál a regulátort is. Mivel a többi berendezést a program automatikusan kezeli, most nincs más dolgunk, mint hátradőlni. (Esetleg bekapcsolhatjuk az időgyorsítást 'A'-val). Ha így indultunk el, akkor Balham (az első bejegyzett állomás a menetrendben) környékén már 45 mérföld/h sebességgel fogunk robogni, és pontosan tartjuk a menetrend szerinti áthaladási időt (9 perc). A tréning körben ugyan nem kell megállnunk sehol, csak a végállomáson, de mégsem célszerű végig teljes gázzal robognunk. Egyrészt így nagyon ráverünk majd a menetrendre (a program nemcsak a késést, de a "sietést" sem díjazza), másrészt pedig teljes gáznál valószínűleg el fog fogyni a víz (WATER). Ha a regulátort visszakapcsoljuk két fokozattal, akkor a sebesség maximum a hosszabb emelkedőkön fog csökkenni 1-2 mérfölddel (a lejtőkön majd behozzuk), a vízfogyasztás viszont szintén a felére csökken. Ennél a küldetésnél a pályán kb. 40-45 mérföldes átlagsebességet kell tartanunk ahhoz, hogy a menetrendben megszabott idők szerint érkezzünk az állomásokra. Az állomásokon történő áthaladás idejét a program azonnal beírja a menetrend ('T') ACT oszlopába, tehát ha azt látjuk, hogy túl gyorsan haladunk, akkor csökkentsük a regulátorfokozatot vagy ha az sem elég, kapcsoljuk a féket rövid időre első vagy második fokozatba. Brightonig nincs más dolgunk, mint tartani a menetrendben megadott időket. Ott majd meg is kell állnunk. Az állomás előtt a sebesség függvényében kell nekiállnunk fékezni: megálláshoz csökkentjük majd teljesen elzárjuk a regulátor és 'Cut off'-szelepeket, aztán húzzuk be az első vagy a második fékfokozatot. Harmadiknál nagyobb fékfokozatot lehetőség szerint ne nagyon használjunk, mert a program hibának fogja venni az értékelésnél. Ha még nem vagyunk biztosak a féktávolságban, akkor célszerű a regulátort és a 'Cut off'-ot félig nyitva hagyni, hogy a fék kiengedésével azonnal gyorsíthassunk, ha a mozdony még az állomás előtt akarna megállni.
|
Ha ezzel a néhány kósza sorral sikerült valakit végérvényesen elrettentenünk a játéktól, akkor az csak a puszta véletlen műve lehet! A játék ennyire azért nem bonyolult, csak azért magyaráztuk agyon az egyes részeit, hogy ha valaki nem csak az első fokozatban akar játszani vele, akkor legyen valamelyes elképzelése az előtte álló teendőkről.
Aki szereti a valamennyire bonyolult szimulátorokat, de nincsenek túlzott grafikai elvárásai egy játéktól, akkor esetleg lefújhatja a port erről is.
Az Enterprise-verzióban a CAPS SHIFT a jobb oldali SHIFT billentyűnek felel meg.