Skyfox

1985 - Ariolasoft UK Ltd.

szimulátor

Forrás:
1001/3. Játék C64/C128

Spectrum (48k)

Enterprise

A XXIII. században járunk. Az emberiség meghódította a galaktika legnagyobb részét és az arra alkalmas bolygókon településeket hozott létre. Az egyes bolygók lakói szövetségben állnak egymással és egy gigantikus szövetségi rendszerbe, a Galaktikus Tanácsba tömörülnek. Az általános békét a Tanács rendfenntartó erői biztosítják, minden bolygón fegyveres támaszpontot tartanak fenn. Az utóbbi időben azonban nyugtalanító hírek érkeztek a Tanács vezetőihez: a Gamma-rendszer egyik bolygóján egy kissé militarista tudós ragadta magához a hatalmat és fegyveres erőivel megtámadta a Tanács helybéli támaszpontját. A Tanács még idejekorán kiküldte a helyszínre a legképzettebb elhárító tisztjét, Frank Sondart, hogy tegye meg a megfelelő intézkedéseket (lövöldözzön egy kicsit).
A játék folyamán Frank szerepét alakítjuk. Frank éppen elfoglalja helyét speciális harcjárművében (egy lehető legmodernebb műszerekkel felszerelt vadászrepülőgépen), amikor hírt kap a bázis felderítőközpontjából, hogy a diktátor csapatai - tankokkal és vadászgépekkel - megkezdték a támadást a bázis ellen. Most már csak rajta áll, hogy sikerül-e megvédeni a bázist a lázadóktól...

Az indítási paraméterek beállítása:

A játékot és a menüt KEMPSTON illesztőbe dugott botkormánnyal vagy billentyűzettel vezérelhetjük. Betöltés után, a képernyő alsó két sorban láthatóak a játék indítási paraméterei. A felső jelzi, hogy a játékot melyik támadási színhelyről indítjuk, ezt a joystick-kar jobbra/balra mozgatásával (vagy 'J' - 'K' billentyűkkel) tudjuk változtatni:

  • TANK TRAINING 1: Gyakorló opció. Felszállás után keleti irányból támadnak - csak - tank alakulatok. Miután megsemmisítettük őket, automatikusan visszatérünk a bázisunkra és újra kezdhetjük a dolgot több alakulat ellen.
  • TANK TRAINING 2: Gyakorló opció. Hasonló az előző gyakorlathoz, csak - nehezítésképpen - itt a tankalakulatok szétszórva (több irányból) támadnak.
  • PLANE TRAINING 1-2.: Gyakorló opció. Ugyanaz, mint a TANK TRAINING 1, csak itt a bombázók elleni harcot gyakorolhatjuk. A bombázók déli irányból támadnak, ha kilőtük az összeset, automatikusan újra indulunk a bázisról egy következő hullám ellen. A 2-ben az ellenséges gépek kicsit virgoncabbak, nehezebb őket kilőni.
  • PLANE TRAINING 3: Gyakorló opció. Ugyanaz, mint az 1-2 csak itt a repülőgépek elszórtan, több irányból érkeznek.
  • HI/LO TRAINING: Gyakorló opció. A repülőgépek és a tankok kombináltan támadnak, de a hullámokat csak külön-külön semmisíthetjük meg, először a bombázókat, aztán a tankokat (miután a repülőgépekkel végeztünk, megyünk a földre tankokra lődözni).
  • COMBO TRAINING: Gyakorló opció. Ugyanaz, mint a HI/LO TRAINING, de itt a feladatot kombináltan is megoldhatjuk: harc közben is váltogathatjuk, hogy melyik alakulat (tank v. repülőgép) ellen kívánunk harcolni.

Mint már említettük, a diktátor csapatainak a fő célja a bázisunk és a Tanácshoz hű települések elpusztítása (ebből következik, hogy a mienké a megvédése). A fentiek csak gyakorló opciók voltak (arra szolgáltak, hogy fokozatosan begyakoroljuk a különböző harcmodorokat), a bázisunkat nem fenyegette veszély (települések pedig nem voltak). A következő opciókban azonban már élesben megy a harc: az ellenség soraiban találkozhatunk az ún. anyahajókkal, amelyek egyre több támadó alakulatot bocsátanak harcba. Az alábbi táblázat összefoglalja, hogy az egyes lehetőségek milyen összetevőket tartalmaznak ("+" és "-" jellel jelöltük, hogy találkozhatunk-e az adott opcióban tank- illetve repülőgép alakulatokkal vagy nem):

Opció
Település
Anyahajók
Tankok
Repülőgépek
SMALL INVASION
3
1
+
-
FULL INVASION
5
3
+
+
MASSIVE ONSLAUGHT
8
6
-
+
ADVANCING WALL
1
5
+
-
CHESS
5
5
+
+
HALO
1
4
-
+
THE ALAMO
1
4
+
+
CORNERED
5
8
+
+

Az első három beállítás esetén - a taktikai térkép alapján - véletlenszerű pozícióba áll fel az ellenfél, az utóbbi ötben pedig fix pozíciókba.

A támadás indítási helyzetének a beállítása után a joystick-kar fel/le mozgatásával (vagy 'I' - 'M' billentyűkkel) állíthatjuk be a játék nehézségi fokozatát (mennyire nehéz megsemmisíteni az ellenséges alakulatokat). A szintek nehézség szerinti sorrendben:

CADET kadét (tanuló)
WINGMAN pilóta
FLIGHT LEADER szakaszparancsnok
SQUADRON COMMANDER századparancsnok
ACE OF THE BASE ász

Az indítási paramétereket minden egyes játék után megváltoztathatjuk, ha rosszul indítottuk a tűzgombbal a játékot a 'SYMBOL SHIFT+R' használatával kiszállhatunk.

Az eddigiekben elég sok szó esett olyan fogalmakról (település, anyahajó stb.), amelyek csak a játék folyamán válhatnak világossá az olvasó számára. Most, hogy röpke 3 oldal leforgása alatt megtanultuk, hogyan lehet beállítani a játék indításának helyszínét, tekintsük át, hogy egyáltalán hogyan kell játszani vele...

A műszaki berendezések használata:

Fedélzeti számítógép
Vadászgépünk egy korszerű fedélzeti számítógéppel van felszerelve, amelyen keresztül a gép műszaki berendezéseivel kommunikálhatunk. A játék során a számítógépet a 'C' billentyű segítségével bármikor aktiválhatjuk. Ezen keresztül érhetőek el a taktikai képernyő, a ZOOM és a REPORT funkciók.
A számítógép bekapcsolás után a taktikai térképpel (TACTICAL DISPLAY), jelentkezik be (ZOOM vagy REPORT használata után 'T'-vel hívható vissza). A térkép a hadszíntéren lévő ellenséges alakulatok (repülők, tankok és anyahajók), a településeink, a bázisunk és saját gépünk pozícióját tartalmazza. Mindez a képernyő bal oldalán látható, a jobb oldalon a térkép jelmagyarázata jelenik meg:

Bázis: BASE;
Település: INST.;
Anyahajó: MOTHER;
Tank: TANK;
Bombázó: PLANE

A fehér kerettel jelölt négyzet jelzi a vadászgépünk pillanatnyi pozícióját. Egy villogó karaktert (kurzort) az 'I', 'M', 'J', 'K' billentyűkkel mozgathatjuk abba a szektorba, amelybe menni kívánunk. A kurzor pozícióját a jobb felső sarokban lévő koordináta-kijelzőn is kontrollálhatjuk. Ezenkívül a gép folyamatos információkkal szolgál arról, hogy hány tank (TOTAL TANKS) illetve hány bombázó (TOTAL PLANES) van a területen (egy kocka ugyanis nem egy gépet, hanem egy csapatot jelöl).

Felhívnánk a figyelmet arra, hogy ha ugyanabban a szektorban több egység is tartózkodik (pl. egy anyahajó és egy tankcsapat), akkor a térképen csak az egyiket láthatjuk. A szektorok alaposabb vizsgálatára van rendszeresítve a számítógépbe a 'Z' billentyűvel behívható, ZOOM nevű nagy hatótávolságú radar. Ez kinagyítja azt a szektort, ahol a taktikai térképen a villógó kerettel jelzett kurzor van. Kiírja a szektor koordinátáit (SECTOR), a gépünktől való távolságát (DISTANCE TO PLANE) és a bázistól számított távolságát (DISTANCE TO BASE). A szektor nagyított térképén láthatjuk az ott lévő dolgokat (település, anyahajó, tank és bombázó).
A képen lévő szektorban pl. egy anyahajó és egy harckocsiszázad látható.

A települések az ellenség támadásai ellen pajzsokkal vannak felszerelve. A települések állapotát (mármint hogy objektíve léteznek-e még vagy már megsemmisítették őket), a pajzsuk erősségét (kezdetben 100, de találatok esetén csökken), a legújabb népességnyilvántartási adatokat (általában 2-3 fő, jó esetben 1) és a település koordinátáit az 'R' billentyűvel előhívható táblán vételezhetjük szemügyre.

Az 'S' billentyűvel hívható be a REPORT, ami a játék pillanatnyi állásáról ad értékelést. A következő információkat láthatjuk:

  • SCORE ... AT ...: az idáig elért eredményünk a játék ... percében. Ezalatt látható a harcszíntér és a nehézségi fokozat.
  • FIGHTERS REMAINING: Meglevő életeink száma (kezdetben 3)
  • RADARS GUIDED: a meglévő keresőfejes rakéták száma (kezdetben 5)
  • COLONISTS: a településeken és a bázison elpusztult (DEAD) illetve életben lévő (ALIVE) emberek száma
  • ALIENS DESTROYED: a megsemmisített ellenséges tankok (TANKS) és bombázók (PLANES) darabszáma
  • HEAT SEEKING: a meglévő hőrakéták száma (kezdetben 5)
  • INSTALLATIONS: a lerombolt (DESTROYED) és a meglévő (REMAINING) településeink száma
  • MOTHER SHIPS: a megsemmisített (DESTROYED) és a meglévő (REMAINING) anyahajók száma
A fedélzeti számítógép rendelkezik egy 'H' betűvel aktiválható HELP-funkcióval, ami nagyon hasznos, mert elmondja tömören angolul azt, amit mi itt bő lére eresztve előadunk magyarul. Ha megelégeltük a fedélzeti számítógép tevékenységét, a 'C' billentyű újbóli megnyomásával kikapcsolhatjuk.

A pilótafülkében található kijelzők:

1 A taktikai térkép bal felső sarkához viszonyított X-koordinátánk (az első kettő egész, a második kettő tört szám)
2 Y-koordináták
3 A rövidtávú radar képernyője gépünk sziluettjével
4 Az aktuális játék megkezdése óta eltelt idő
5 A bal/jobb védőpajzsok energiaszintje(ha valamelyik oldalon elfogy, akkor egy életünk elvész)
6 A keresőfejes rakéták száma
7 Sebesség
8 Gépünk iránya fokban kifejezve (A 0 fok északnak felel meg)
9 Magasság lábban
10 A hőrakéták száma
11 A robotpilóta kijelzője (NORM / AUTO)

Manőverezés

Mint az eddigiekből is kiderült, a bázis és a települések elleni támadás párhuzamosan a földön és a levegőben zajlik. A repülőgépek 30000 láb magasság felett támadnak, tehát ahhoz, hogy hatásosan védekezhessünk minden síkon, néha fel/le kell repkednünk néhány ezer métert. Emelkedéskor gépünk belekerül a két hadszínteret elválasztó felhőrétegbe, a felhők fölé érve felvehetjük a harcot. Attól függően, hogy milyen játékot indítottunk (van bombázótámadás?), induláskor is ki kell választanunk, hogy fent (HIGH) vagy lent (DOWN) kezdjük meg áldásos működésünket.
A gép gyorsítása a számbillentyűk használatával érhető el: az '1' 10%-al, a '2' 20%-al, ..., a '9' 90%-ra növeli a sebességünket, a '0'-val megállunk. A '+' 100 km/h-val növeli, a '-' 100 km/h-val csökkenti a sebességünket. Maximális sebességünk 3000 km/h. Ha repülőgépek ellen harcolunk, nagy segítséget jelenthet a nagyobb gyorsulást előidéző utánégető használata, ami a 'SPACE' folyamatos lenyomva tartásakor funkcionál.

Ha energiapajzsaink a harcban némi károsodásokat szenvedtek (pl. már csak alig van belőlük valami) vagy üzemanyagunk a végét járja, le kell szállnunk a fent említett dolgok feltöltése végett. Feltöltéshez csak a bázisunkat vehetjük igénybe, más településen nem tudunk leszállni (ha mégis megpróbálnánk, a radarképernyőn a gép közli velünk, hogy ez nem lehetséges: CAN'T LANDING ON ... BASE).A bázis megkeresése a taktikai térképnél megismertek alapján nem nehéz, a leszállás meg pláne nem: mikor már megfelelően megközelítettük, csökkentsük a magasságot 0-ra, és csökkentsük a sebességet a minimumra.

A fegyverek használata és harc az ellenség ellen

Az ellenség megközelítésére a legkézenfekvőbb megoldás a robotpilóta bekapcsolása a 'A' billentyűvel. Ekkor a gép automatikusan megkeresi a legközelebb lévő szektort, amelyben ellenség van (AUTO PILOT ENGAGED + szektorszám), majd miután megtalálta őket, visszaadja a vezérlést a játékosnak (ENEMY NEAR, DISENGAGED). Amennyiben a színtéren (pl. a levegőben) nincs ellenséges egység, a robotpilóta nem üzemel. Ugyancsak nem működik az autópilóta, amíg harcérintekésben vagyunk az ellenséggel (lőnek ránk). Miután megközelítettük az ellenséget kezdetét veheti a nemes küzdelem.

Vadászgépünk háromféle fegyverrel van felszerelve: egy szimpla gyorstüzelő gépágyúval, hőrakétával és keresőfejes rakétával. A gépágyú standard fegyver, kezelése a tűzgombbal történik. Lőszerkorlátozás nincs.

A rakéták a virgoncabb, lelőhetetlennek tűnő tankok illetve bombázók ellen, de legfőképpen az anyahajók megsemmisítésére szolgálnak. Kezdetben mindkettőből 5 db van birtokukban. A keresőfejes rakéta (RADAR GUIDED) betöltése a 'G' billentyűvel történik (GUIDED MSL ARMED). A betöltés után a 'S' billentyűvel bekapcsolhatjuk a célzókészüléket (ha nincs a látómezőnkben cél, NO TARGET üzenetet kapunk), ami a radar helyén jelenik meg és a cél magasságát és egy célkeresztet tartalmaz. Nem baj, ha nincs a cél a célkeresztben (de a képernyőn egyébként látjuk), lőjük ki a rakétát a tűzgomb megnyomásával, mert így is célbatalál (azért keresőfejes, hogy megkeresse a célt).
A hőrakéták betöltése a 'H' billentyűvel történik (HEATSEEKER ARMED), a célzókészülék aktiválása hasonló a keresőfejes rakétához. A hőrakéta használatakor fontos, hogy a cél a tüzeléskor a célkeresztben legyen. A ki nem lőtt rakétákat a töltést előidéző billentyűkkel ('G' vagy 'H') kivehetjük a rakétavetőből (DISARMED). Ilyenkor újra a gépágyút használhatjuk.

Az inváziók sikeres elhárításakor alapvető kérdés, hogy sikerüljön a támadó csapatokat ledobó anyahajókat idejében megsemmisítenünk (tartalékoljunk rájuk néhány rakétát). Ha megakadályozzuk az újabb és újabb csapatok ledobását, akkor utánpótlás hiányában már könnyen elbánunk a támadó csapatokkal (idővel csak elfogynak). Azokat az ellenséges csapatokat, amelyek már nagyon közel kerültek a településeinkhez, igyekezzünk minél előbb likvidálni (a települések védelme különösen a CORNERED opció esetén bulis dolog, amikor ezek a térkép négy sarkában helyezkednek el). Különösen ügyeljünk a bázisunk védelmére: ha ez megsemmisül nem tudunk hová leszállni üzemanyagot illetve pajzsenergiát felvételezni és előbb-utóbb elhalálozunk (viszont addig sem üzemel a fedélzeti számítógép, amely az adatait a megsemmisített bázis adatbankjából olvasta ki). Ha sikerült elpusztítanunk az összes ellenséges anyahajót és csapatot, vissza kell térnünk a bázisra és leszállni. Ekkor a program közli velünk, hogy győztünk (YOU WON!).

Mindez így elmondva egy kissé (nagyon) fárasztónak és bonyolultnak tűnik, de játék közben már nagyon egyszerű (némi gyakorlás után). A gyakorló küldetéseket ne hagyjuk ki, és lehetőleg sorban teljesítsük őket, így fokozatosan megtanulhatjuk a kezelést. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy sajnos a Spectrum verzió lényegesen gyengébbem sikerült, mint a C64, vagy az Amstrad CPC változat, főleg a monochrom grafika, és a hangok kiábrándítóak... Sok szerencsét kívánunk minden próbálkozónak!