Sito Pons
500cc Grand Prix

1990 - Zigurat Software

motorverseny

Spectrum (48k)

 

 

Sito Pons spanyol motorversenyző 1981 és 1991 között versenyzett 250 és 500 köbcentis kategóriában. 1988-ban és 1989-ben világbajnok lett 250 köbcentis kategóriában így nem kerülhette el, hogy számítógépes játék készüljön a nevével. A játékot a spanyol Zigurat Software készítette, így természetesen a program spanyolul szól hozzánk. A játék az 1990-es világbajnokság eseményeit dolgozza fel, az már más kérdés, hogy sem ebben, sem a következő évben nem ért el Sito Pons kiemelkedő eredményt.
A program igazából nem is szimulátor, hisz külső kameranézetből láthatjuk az eseményeket. A játék lehetőséget ad egy világbajnokság, vagy egy-egy futam lejátszására. Emellett tetszőlegesen gyakorolhatunk a játékban található 14 pálya bármelyikén.

Az első menüben az irányítást állíthatjuk be (a választék: TECLADO - billentyűzet; KEMPSTON. (A billentyűzet szabadon definiálható: DERECHA - jobb, IZQUIERDA - bal, FRENAR - fék, ACELERAR - gyorsítás, CAMBIO - váltás, PAUSA, ABORT - egyértelmű. Ha botkormánnyal játszunk, a megszakítás a Z billentyű, a PAUSE az M.), valamint a nehézségi szintet (DIFICULTAD) állíthatjuk be 4 fokozatban. A nehézségi fokozat az ellenfelek erősségét állítja, valamint a 3-4. fokozatban manuális váltót kell használnunk. Az EMPEZAR indítást jelent, ezzel léphetünk a következő menübe.
A második menüben már a játékmódot kell beállítanunk:

  • EMPEZAR MUNDIAL - világbajnokság indítása. Ebben a módban sorban az összes futamon elindulunk és az eredménynek megfelelően gyűjtögethetjük a világbajnoki pontokat.
  • CARRERA - egy futam tetszőleges pályán,
  • CARRERA ANTERIOR - már elindított világbajnokság folytatása. A program nem ment játékállást kazettára, a világbajnokságban minden futam után egy 20 karakteres kódot kapunk, ezt a kódot kell itt megadni.
  • PRACTICAR - gyakorlás tetszőleges pályán. Célszerű ezzel kezdenünk a programmal való ismerkedést...
  • DEMO - a gép által irányított motoros körözget amíg meg nem szakítjuk a demót.

A harmadik menüben pályát választhatunk (CIRCUITO), ez a lehetőség a világbajnokság módban nem él, elindíthatjuk a játékot (ENTRENAMIENTOS), vagy még visszaléphetünk az első menübe (MENU PRINCIPAL). Ez a menü a világbajnokság minden futama után is megjelenik. Világbajnokság módban nagyon figyeljünk a kilépésre, legyen kódunk, amit felírtunk! Bosszantó, ha a 13. futam után - vezetve a bajnokságot - véletlenül kilépünk és nincs kódunk...
A játékban 14 pálya választható: LAGUNA SECA, JEREZ, MISANO, NURBURGRING (ami inkább HOCKENHEIM-nek tűnik!), SALTZBURGRING, RIJEKA, ASSEN, SPA, LE MANS, DONINGTON PARK, ANDERSTORP, BRNO, HUNGARORING, PHILLIP ISLAND.
A pályák egyébként nem nagyon hasonlítanak önmagukra, azon egyszerű okokból, hogy a pályákat előre megrajzolt kanyartípusokból rakták össze, így persze nem rajzolható tetszőleges ívű kanyar. Egy "kanyar" általában "több darabból" áll...

Akár világbajnokságot, akár egy futamot játszunk, előbb egy kvalifikációs kört kell megtennünk. Az időeredményünknek megfelelő pozícióból indulhatunk a futamon, kivéve, ha bukás és sérülés miatt nem sikerül magunkat kvalifikálni a versenyre! Bár a külső kameranézetű játékok között a program jobban sikerült darab, az irányítás megszokható, mégis nagyon nehéz a játék. Ha egy kanyarban túl gyorsan megyünk és elcsúszunk, még folytathatjuk ugyan időveszteséggel a versenyt. De ha nekiütközünk, vagy nekicsúszunk egy a pályát övező terepakadálynak, vagy egy másik versenyzőnek, megsérülünk (ezt egy mélyebb hangjelzés is tudatja velünk) és kiesünk a versenyből! Gyakorlás módban nem tudjuk magunkat összetörni. Mindössze nyolc versenyző áll rajthoz, de ezeket is épp elég lesz leelőzni. A verseny három körös, így az előzgetés megkezdésével érdemes várni egy kőrt, amíg kicsit szétszakadozik a mezőny. Megjegyzendő egyébként, hogy a pályán és azon kívül szabadon közlekedhetünk, így ahol az akadályok engedik, pofátlanul csalhatunk (levághatunk egy-két nagyobb kanyart, de néhány helyen akár a fél pályát is! Ilyenkor elég sokat kell várnunk a többi versenyzőre, de nem akad ki a program)! Elmondhatjuk, hogy csak akkor van esélyünk, akár csak a futam befejezésére, ha nagyon alaposan begyakoroltuk a pályát. A pofátlan csalást nem említem alternatívának, mert az megöli a játékot...
Ha futam, (vagy a kvalifikációs kör) során megsérülünk, végignézhetjük a versenyt (aminek mi már nem vagyunk aktív részesei), hacsak nem szakítjuk ez meg az ABORT billentyűvel.
A jobb oldali "műszerfal" kijelzői teljesen egyértelműek: kis térkép, üzenetsor, köridő, motor fordulatszám, sebesség, sebességi fokozat látható rajta.