Sim City

1990 - Infogrames

stratégia

Forrás:
Enterpress 1993/6

Spectrum (48k)

Enterprise

Talán nem elfogult a kijelentés, hogy a Sim City forradalmasította játékok piacát! Pályafutását PC-n kezdte, de -a nagy sikerre való tekintettel- majd minden számítógépre elkészítették (jobb - rosszabb változatban...). A Spectrum változat - a lehetőségekhez mérten - nagyon jól sikerült, élvezet vele játszani! A játék célja, hogy a "pusztából" minél nagyobb várost építsünk. Mi irányítjuk az építkezéseket, közlekedést. Dolgunkat néhány természeti katasztrófa nehezíti. Elsősorban azoknak ajánlom, akik a gondolkodtató programokat szeretik. Aki viszont a gép grafikai és zenei képességeinek csúcsára kíváncsi, az inkább be se töltse.
Az irányítás Spectrum-on történhet Sinclair, Kempston botkormánnyal, vagy billentyűzettel (6,O - balra, 7, P - jobbra, 8, A - le, 9, Q - fel, 0 , SPACE - tűz.). Enterprise tulajdonosok a belső, az EXTERNAL1 botkormányról, valamint a billentyűzetről irányíthatják az eseményeket. Játék közben egyéb billentyűre is szükségünk lesz: az ENTER-rel a térképet hívhatjuk elő.
Betöltés után az első dolgunk a nehézségi szint kiválasztása és a város nevének megadása. Nehezebb szinten kevesebb a pénzünk, EASY: 20000$, MEDIUM: 10000$; DIFFICULT: 5000$, és gyakrabban történnek katasztrófák. Az INPUT NEW CITY NAME menüpont segítségével adhatjuk meg leendő városunk nevét. (Kezdetben: HERESVILLE.) A menüben egy sor más színnel jelenik meg. Ez az aktuális sor. A le, fel iránnyal mozoghatunk a funkciók között, a tűz gomb segítségével aktivizálhatjuk a funkciót. Ez a kezelés érvényes a program összes menüjére. A nehézségi szint kiválasztása után indul a játék. Először a gép megtervezi a véletlenszerű terepet. A program érdekessége, hogy mindig ugyanazt a "véletlenszerű" pályát adja, de szerencsére kérhetünk új generálást is. A gép - szemben a PC-s változattal - mindig szigetet tervez. Miután a gép elkészül megjelenik a játéktér, ami a képernyő alsó 2/3-án látható. Legfelül egy menüsor, alatta különböző ikonok láthatóak. Ezalatt pedig egy információs ablak található. Egy ikont, vagy menüt úgy aktivizálhatunk, hogy rávisszük a kurzort, és megnyomjuk a tűz gombot.

Elsőként essen szó a felső menüsorról:
  • A SYSTEM menü a következőket tartalmazza.
    • ABOUT SIM CITY - itt mindenféle reklámszövegeket olvashatunk angolul.
    • START NEW CITY - új játék kezdése. Szándékunkat még meg kell erősítenünk.
    • USE OLD LANDSCAPE - Itt tervezhetünk új terepet.
      • INPUT NEW GENE - beírhatunk egy számot, ami befolyásolja a tervezendő sziget tulajdonságait. (A szám végén ENTER kell) ha ezt nem írjuk át, mindig ugyanazt a szigetet kapjuk.
      • START CITY WITH THIS GENE - új sziget tervezésének indítása.
      • EXIT MENU - kilépés a menüből.
    • LOAD CITY - egy előzőleg elmentett város betöltése.
    • SAVE CITY - a város kimentése.
    • EXIT SIMCITY - ugyanaz mint a SART NEW CITY. Az ENTERPRISE változatban viszont rendeltetésszerűen működik, azaz kilép a programból.
    • EXIT MENU - kilépés a menüből. Ez egyébként az összes menüben megtalálható, a továbbiakban nem említem meg.
  • Az OPTIONS menüben különböző feltételeket állíthatunk be. (Zárójelben az alapértelmezés van jelölve.)
    • AUTO-BULDOZE (on) - bekapcsolt állapotban építkezésnél automatikusan törli a terepakadályokat. A bontás árát ilyenkor is kifizetjük.
    • AUTO-BUDGET (off) - ha ki van kapcsolva minden év végén megjelenik a BUDGET almenü.
    • SOUND (on) - a hanghatásokat lehet vele kikapcsolni. (azt a keveset ami van minek kikapcsolni?)
    • ZONE DEMOLISH WAIT (on) - használatára a buldózer ikonnál visszatérek
    • SIMULATED SPEED - az idő múlásának sebessége. Az alapértelmezés a NORMAL, a leggyorsabb a FAST, a leglassúbb a SLOW. PAUSE módban megáll az idő. Aki nem akar gépe mellől nyugdíjba menni, állítsa FAST-ra. Ha egy menü van a képernyőn, nem telik az idő! Ezzel szemben leggyorsabban térkép üzemmódban múlik!
  • A DISASTERS menüben különböző katasztrófákat rendelhetünk meg.
    • FIRE - tűzvész. Valahol a városban tűz üt ki. A tűz sajnálatos tulajdonsága, hogy amíg a közelében éghető anyag van, addig ég (vagy ameddig el nem oltják...). Ha a tűzoltóság nem elég hatékony, bontsunk le mindent a tűz körül, így nem tud továbbterjedni.
    • FLOOD - árvíz. Nevetséges... Bizony, alaposan körül kell nézni ha észre akarjuk venni a pusztító özönvízt...
    • EARTHQUAKE - földrengés. Ez elég kellemetlen! A városban mindenhol tűz üt ki. A város nagyrésze le is ég.
    • AIRCRASH - légi katasztrófa. Lezuhan egy repülőgép, és felgyújt néhány épületet. Csak azután lehetséges miután építettünk repülőteret. Már a várostervezéskor védekezhetünk ellene, ha tudjuk, hogy a repülőgépek a reptér vonalában vízszintesen szállnak.
    • TORNADO - tornádó. Nyomában csak romok maradnak.
    • NUCLEAR MELTDOWN - felrobban egy atomerőmű (csak ha van). Körülötte tűz üt ki és radioaktív szennyeződés hullik a városra. Ez nagyon kellemes, mert nem lehet a hulladékot eltüntetni.
    • DISABLE ALL (off) - ha bekapcsolt állapotban van, a gép véletlenszerűen csinál nekünk különböző katasztrófákat.
  • A WINDOWS menüben információkat kaphatunk a városról.
    • MAPS - térkép. Megtekinthetjük a város térképét. Egyszerre csak a pálya 1/9-ed része látható. A megfelelő területet a SYMBOL SHIFT (Enterprise-on a jobb SHIFT) és valamelyik számbillentyű lenyomásával tekinthetjük meg. A térképtől balra látható menüben kérhetünk információt a városban uralkodó viszonyokról. A program az ábrázoláshoz a bal alsó sarokban lévő színkódokat használja. Az egyes menüpontok az alábbi információkat mutatják:
      • CITY - a város térképe
      • POLLUTION - a levegőszennyezés mértékét mutatja
      • FIREDEPT - a tűzoltó állomások hatékonysága
        TRAFFIC - a közlekedés nagyságát jelzi. Ezt a játékképernyő is mutatja: ahol forgalmi dugó van, ott apró pontok mozognak az úton.
      • POWER - az elektromos hálózatba bekötött épületek elszíneződnek.
      • TRANSIT - az út- és vasúthálózatot mutatja.
      • CRIME - a bűnözés mértékét jelzi.
    • BUDGET - az adó és a költségvetés irányítása. Az adót az év végén, december 31-én szedjük be, a beállított adókulcsnak megfelelően.
      • TAX RATE - az adó mértékét állíthatjuk be (0-20%) A 7% feletti adó már nem tetszik a népnek.
        TAX COLLECTED - azt mutatja, hogy az elmúlt évben mennyi adót szedtünk be.
      • Ezalatt az útkarbantartók (TRANS), a rendőrség (POLICE), és a tűzoltóság (FIRE) költségvetését állíthatjuk be. Az első oszlop azt mutatja, hogy mennyi pénzt kérnek a következő évben, a második oszlop azt mutatja, hogy mennyit fognak kapni, a harmadik oszlopban pedig az előző kettő százalékos arányát állíthatjuk. Ha az útkarbantartók nem kapnak elég pénzt az utak tönkremennek!
      • Ezalatt a következő információkat láthatjuk
        CASH FLOW - az előbb említett három költségvetési kiadás, és az adókból befolyt pénz összege.
        PREVIOUS FUND - az elmúlt évből megmaradt pénzünk
        CURRENT FUNDS - az előző kettő összege, vagyis az aktuális évben rendelkezésünkre álló összeg.
        A legalsó GO WITH THESE FIGURES opcióval kiléphetünk a menüből.
    • EVALATION - eddigi szereplésünk eredményeit mutatja. Tulajdonképpen egy eredménykijelző.
      • Legfelül az látható, hogy a lakosság hány százaléka elégedett munkánkkal. Ezalatt a lakosság problémáit láthatjuk. Azokat a problémákat kell azonnal megoldani, ami már a lakosság 20%-át érinti. (ez el is színeződik). Ezek a problémák lehetnek:
        • TRAFFIC - közlekedés,
        • CRIME - bűnözés,
        • TAXES - adók,
        • POLLUTION - levegőszennyezés,
        • FIRE - nem elég hatékony a tűzoltóság, és ég a fél város.
        • HOUSE PRICES - kevés lakás épül,
        • UNEMPLOYMENT - munkanélküliség.
      • Ezalatt a következő információk vannak:
        • POPULATION - a lakosság létszáma,
        • MIGRATION - a népességnövekedés az elmúlt évhez képest,
        • ASSESSED VALUE - a város értéke.
        • CATEGORY - a városunk besorolását jelzi. Ezek lehetnek:
             VILLAGE: falu (0-2000 lakos);
             TOWN: község (2000-10000 lakos);
             CITY: város (10000-50000 lakos);
             CAPITAL: nagyváros (50000-100000 lakos);
             METROPOLIS (100000 lakos felett).
        • A GAME LEVEL a nehézségi szintet mutatja, a CITY SCORE pedig a pontszámunkat.

 

 

 

 

 

Az ikonsor a következő ikonokat tartalmazza (balról - jobbra):

A kereszt jelű ikon kiválasztásával a képernyőt tudjuk mozgatni. Miközben mozgunk a játéktéren nem telik az idő! Az Enterprise változatban a képernyőt az ALT billentyű, és a beépített botkormány segítségével sokkal egyszerűbb módon lehet mozgatni. Ez jelentősen megkönnyíti a program kezelését!

A buldózer (BULLDOZE) ikonnal tudjuk az építkezés útjában álló akadályokat, a feleslegessé vált épületeket lebontani. Ára karakterenként: 1$ Ha az épület közepére állunk, az egész épület egyből eltűnik. Itt kap szerepet a ZONE DEMOLISH WAIT feltétel. Ha be van kapcsolva hosszan kell nyomva tartani a tűz-gombot, megakadályozva egy épület véletlen (?) lebontását.

ROAD - út. Ára karakterenként 10$ víz felett 50$.
Természetesen hidat is építhetünk. Minden egyes karakter növeli az útkarbantartók költségvetését! Az infrastruktúra alapja, ha nem építünk utat, ne is számítsunk fejlődésre! Nagyvárosban elengedhetetlen a jól átgondolt úthálózat, máskülönben a közlekedési káosz miatt hamarosan lincshangulat alakul ki.

POWER LINES - villanyvezeték. Ára: 5$.
Az erőműtől az épületekig ezzel kell elvezetni az áramot. Ha egy épületet úgy építünk, hogy érintkezik egy, már bekötött házzal, nem kell külön bevezetni az áramot az új épületbe is. Az a ház amiben nincs áram, nem működik! A képernyőn villogó nyíl jelzi azokat a házakat, amiben nincs áram. Víz fölött is lehet vezetéket építeni.

RAILROAD - vasút. Ára: 20$. Víz fölött 100$.
Már a várostervezés elején legyünk figyelemmel arra a tényre, hogy egy nagyváros megbénul, ha a tömegközlekedés nem működik megfelelően. Növeli az útkarbantartók költségvetését. A vasút keresztezheti a közutat és a villamosvezetékeket, de nem építhetünk sínt oda, ahol valamelyik kanyarodik (ez fordítva is igaz). Az utat, vasutat, vezetékeket úgy is lehet építeni, hogy folyamatosan nyomva tartjuk a tűzgombot, és valamelyik iránybillentyűt.

PARK - park. Ára: 10$.
Csökkenti a levegőszennyezést. Zsúfolt nagyvárosokban az emberek hangulata jobb, ha parkokat építünk a lakóházak közé. Az ipari negyedet a lakónegyedtől zöldövezettel elválasztva csökkenthetjük a levegő szennyezettségét.

RESIDENTIAL - lakóház. Ára: 100$ Mérete: 3*3 karakter.
Itt laknak az emberek, tehát a lakosság folyamatos növekedése érdekében elengedhetetlen, hogy legyen elég lakás. A vízparton és a zöldövezetben található lakások kapósabbak, míg a közlekedési csomópont mellett álló lakás nem kell senkinek... Néha előfordul, hogy már lakott épület elnéptelenedik. Ennek oka a légszennyezés, a nagy forgalom vagy a bűnözés lehet.

COMMERCIAL - üzleti épület. Ára:100$. Mérete: 3*3 karakter.
A gazdasági élet mozgatórugója. A gyárakban termelt javakat itt értékesítik, az emberek ide járnak a pénzüket elkölteni. Ha keveset építünk belőle, csődbe jutnak a gyárak, tehát a munkanélküliség is nőni fog. Építsük közlekedési csomópontok mellé, építésénél a fő szempont a jó megközelíthetőség.

INDUSTRIAL - Gyár. Ára: 100$. Mérete 3*3 karakter.
Itt dolgoznak az emberek, tehát ha kevés van belőlük, magasabb a munkanélküliség is. Ezek szennyezik a levegőt, ezért ne tegyük lakóházak mellé.

POLICE STATION - rendőrség. Ára 500$ és növeli a rendőrség költségvetését 100 dollárral. Mérete: 3*3 karakter.
A rendőrállomás közelében kisebb a bűnözés mértéke. Minden rendőrállomásnak meghatározott hatáskörzete van, amely nagysága a rendőrség költségvetésétől függ. Az ipari negyedekben nagyobb a bűnözés veszélye, tehát ide sűrűbben építsük!

FIRE STATION - tűzoltóság. Ára 500$ és növeli a tűzoltóság költségvetését 100 dollárral. Mérete 3*3 karakter.
A tűzoltóságról hasonlókat lehet elmondani, mint a rendőrállomásról.

STADIUM - futballstadion. Ára 500$. Mérete: 4*4 karakter.
Egy idő után hiányolni fogják az emberek. A közhangulat érdekében teljesítsük a kívánságukat. Jól megközelíthető helyre tegyük, ha el akarjuk kerülni a forgalmi dugókat.

POWER STATION - erőmű.
Kétféle lehet: atom- és hőerőmű. Az atomerőmű 5000$ viszont nagyobb teljesítményű, mint a 3000$-os hőerőmű. Mérete: 4*4 karakter. Tekintve, hogy egyik épület sem működik energia nélkül, ez legyen az első épület, amit megépítünk! A hőerőmű szennyezi a levegőt, az atomerőmű viszont nem (csak ha felrobban, de akkor nagyon...)

SEAPORT - kikötő. Ára: 5000$. Mérete: 4*4 karakter.
Egy város gazdasági élete megköveteli a kikötő meglétét. Rendkívül előnyős pl. tengerpartra tenni.

AIRPORT - repülőtér. Ára mindössze 10000$. Mérete: 6*6 karakter.
Építése után megjelenik egy repülő a város felett. (Ami időnként le is zuhan...)

Az információs ablak a következőket tartalmazza:
A bal felső sarokban jelzi az aktuális ikon nevét, és árát. Ezalatt látható a város neve. A jobb felső sarokban a dátum látható. A játék 1902 januárjában kezdődik.
A dátum alatt pénzünk mennyisége látható.
Legalul különböző üzenetek jelennek meg. Ezek a következők lehetnek.

Végezetül egy csalási lehetőség azoknak, akik nehéznek találják a programot: decemberben állítsuk fel az adót 20%-ra, várjuk meg amíg bejön a BUDGET menü (AUTOBUDGET legyen kikapcsolva!), és állítsuk vissza az adót 8% alá. Ezt minden évben megismételhetjük. Így mindig beszedhetjük a maximális adót, mégsem fog soha, elégedetlenkedni a nép.

Nem fogy a pénz: POKE 26241,0; POKE 26242,0