Sim City 1990 - Infogrames stratégia |
Forrás: Spectrum (48k) Enterprise |
Talán
nem elfogult a kijelentés, hogy a Sim City forradalmasította játékok piacát!
Pályafutását PC-n kezdte, de -a nagy sikerre való tekintettel- majd minden számítógépre
elkészítették (jobb - rosszabb változatban...). A
Spectrum változat - a lehetőségekhez mérten - nagyon jól sikerült, élvezet vele játszani! A játék célja,
hogy a "pusztából" minél nagyobb várost építsünk. Mi irányítjuk az
építkezéseket, közlekedést. Dolgunkat néhány természeti katasztrófa nehezíti.
Elsősorban azoknak ajánlom, akik a gondolkodtató programokat szeretik. Aki viszont
a gép grafikai és zenei képességeinek csúcsára kíváncsi, az inkább be se töltse.
Az irányítás Spectrum-on történhet Sinclair, Kempston botkormánnyal, vagy billentyűzettel
(6,O - balra, 7, P - jobbra, 8, A - le, 9, Q - fel, 0 , SPACE - tűz.). Enterprise
tulajdonosok a belső, az EXTERNAL1 botkormányról, valamint a billentyűzetről
irányíthatják az eseményeket. Játék közben egyéb billentyűre is szükségünk lesz:
az ENTER-rel a térképet hívhatjuk elő.
Betöltés után az első dolgunk a nehézségi szint kiválasztása és a város nevének
megadása. Nehezebb szinten kevesebb a pénzünk, EASY: 20000$, MEDIUM: 10000$;
DIFFICULT: 5000$, és gyakrabban történnek katasztrófák. Az INPUT NEW CITY NAME
menüpont segítségével adhatjuk meg leendő városunk nevét. (Kezdetben: HERESVILLE.)
A menüben egy sor más színnel jelenik meg. Ez az aktuális sor. A le, fel iránnyal
mozoghatunk a funkciók között, a tűz gomb segítségével aktivizálhatjuk a funkciót.
Ez a kezelés érvényes a program összes menüjére. A nehézségi szint kiválasztása
után indul a játék. Először a gép megtervezi a véletlenszerű terepet. A program
érdekessége, hogy mindig ugyanazt a "véletlenszerű" pályát adja, de
szerencsére kérhetünk új generálást is. A gép - szemben a PC-s változattal - mindig szigetet tervez. Miután a gép
elkészül megjelenik a játéktér, ami a képernyő alsó 2/3-án látható. Legfelül
egy menüsor, alatta különböző ikonok láthatóak. Ezalatt pedig egy információs
ablak található. Egy ikont, vagy menüt úgy aktivizálhatunk, hogy rávisszük a
kurzort, és megnyomjuk a tűz gombot.
Elsőként essen szó a felső menüsorról:
|
|
Az ikonsor a következő ikonokat tartalmazza (balról - jobbra):
A kereszt jelű ikon kiválasztásával a képernyőt tudjuk mozgatni. Miközben mozgunk a játéktéren nem telik az idő! Az Enterprise változatban a képernyőt az ALT billentyű, és a beépített botkormány segítségével sokkal egyszerűbb módon lehet mozgatni. Ez jelentősen megkönnyíti a program kezelését!
A buldózer (BULLDOZE) ikonnal tudjuk az építkezés útjában álló akadályokat, a feleslegessé vált épületeket lebontani. Ára karakterenként: 1$ Ha az épület közepére állunk, az egész épület egyből eltűnik. Itt kap szerepet a ZONE DEMOLISH WAIT feltétel. Ha be van kapcsolva hosszan kell nyomva tartani a tűz-gombot, megakadályozva egy épület véletlen (?) lebontását.
ROAD - út. Ára karakterenként 10$ víz felett 50$.
Természetesen hidat is építhetünk. Minden egyes karakter növeli az útkarbantartók
költségvetését! Az infrastruktúra alapja, ha nem építünk utat, ne is számítsunk
fejlődésre! Nagyvárosban elengedhetetlen a jól átgondolt úthálózat, máskülönben
a közlekedési káosz miatt hamarosan lincshangulat alakul ki.
POWER LINES - villanyvezeték. Ára: 5$.
Az erőműtől az épületekig ezzel kell elvezetni az áramot. Ha egy épületet úgy
építünk, hogy érintkezik egy, már bekötött házzal, nem kell külön bevezetni
az áramot az új épületbe is. Az a ház amiben nincs áram, nem működik! A képernyőn
villogó nyíl jelzi azokat a házakat, amiben nincs áram. Víz fölött is lehet
vezetéket építeni.
RAILROAD - vasút. Ára: 20$. Víz fölött 100$.
Már a várostervezés elején legyünk figyelemmel arra a tényre, hogy egy nagyváros
megbénul, ha a tömegközlekedés nem működik megfelelően. Növeli az útkarbantartók
költségvetését. A vasút keresztezheti a közutat és a villamosvezetékeket, de nem építhetünk sínt oda, ahol valamelyik kanyarodik (ez fordítva is igaz). Az utat, vasutat, vezetékeket úgy is lehet építeni, hogy folyamatosan
nyomva tartjuk a tűzgombot, és valamelyik iránybillentyűt.
PARK - park. Ára: 10$.
Csökkenti a levegőszennyezést. Zsúfolt nagyvárosokban az emberek hangulata jobb,
ha parkokat építünk a lakóházak közé. Az ipari negyedet a lakónegyedtől zöldövezettel
elválasztva csökkenthetjük a levegő szennyezettségét.
RESIDENTIAL - lakóház. Ára: 100$ Mérete: 3*3 karakter.
Itt laknak az emberek, tehát a lakosság folyamatos növekedése érdekében elengedhetetlen,
hogy legyen elég lakás. A vízparton és a zöldövezetben található lakások kapósabbak,
míg a közlekedési csomópont mellett álló lakás nem kell senkinek... Néha előfordul, hogy már lakott épület elnéptelenedik. Ennek oka a légszennyezés, a nagy forgalom vagy a bűnözés lehet.
COMMERCIAL - üzleti épület. Ára:100$. Mérete: 3*3 karakter.
A gazdasági élet mozgatórugója. A gyárakban termelt javakat itt értékesítik,
az emberek ide járnak a pénzüket elkölteni. Ha keveset építünk belőle, csődbe
jutnak a gyárak, tehát a munkanélküliség is nőni fog. Építsük közlekedési csomópontok
mellé, építésénél a fő szempont a jó megközelíthetőség.
INDUSTRIAL - Gyár. Ára: 100$. Mérete 3*3 karakter.
Itt dolgoznak az emberek, tehát ha kevés van belőlük, magasabb a munkanélküliség
is. Ezek szennyezik a levegőt, ezért ne tegyük lakóházak mellé.
POLICE
STATION - rendőrség. Ára 500$ és növeli a rendőrség költségvetését 100 dollárral.
Mérete: 3*3 karakter.
A rendőrállomás közelében kisebb a bűnözés mértéke. Minden rendőrállomásnak
meghatározott hatáskörzete van, amely nagysága a rendőrség költségvetésétől
függ. Az ipari negyedekben nagyobb a bűnözés veszélye, tehát ide sűrűbben építsük!
FIRE STATION - tűzoltóság. Ára 500$ és növeli a tűzoltóság
költségvetését 100 dollárral. Mérete 3*3 karakter.
A tűzoltóságról hasonlókat lehet elmondani, mint a rendőrállomásról.
STADIUM - futballstadion. Ára 500$. Mérete: 4*4 karakter.
Egy idő után hiányolni fogják az emberek. A közhangulat érdekében teljesítsük
a kívánságukat. Jól megközelíthető helyre tegyük, ha el akarjuk kerülni a forgalmi
dugókat.
POWER STATION - erőmű.
Kétféle lehet: atom- és hőerőmű. Az atomerőmű 5000$ viszont nagyobb teljesítményű,
mint a 3000$-os hőerőmű. Mérete: 4*4 karakter. Tekintve, hogy egyik épület sem
működik energia nélkül, ez legyen az első épület, amit megépítünk! A hőerőmű
szennyezi a levegőt, az atomerőmű viszont nem (csak ha felrobban, de akkor nagyon...)
SEAPORT - kikötő. Ára: 5000$. Mérete: 4*4 karakter.
Egy város gazdasági élete megköveteli a kikötő meglétét. Rendkívül előnyős pl.
tengerpartra tenni.
AIRPORT - repülőtér. Ára mindössze 10000$. Mérete: 6*6
karakter.
Építése után megjelenik egy repülő a város felett. (Ami időnként le is zuhan...)
Az
információs ablak a következőket tartalmazza:
A bal felső sarokban jelzi az aktuális ikon nevét, és árát. Ezalatt látható
a város neve. A jobb felső sarokban a dátum látható. A játék 1902 januárjában
kezdődik.
A dátum alatt pénzünk mennyisége látható.
Legalul különböző üzenetek jelennek meg. Ezek a következők lehetnek.
Végezetül egy csalási lehetőség azoknak, akik nehéznek találják a programot: decemberben állítsuk fel az adót 20%-ra, várjuk meg amíg bejön a BUDGET menü (AUTOBUDGET legyen kikapcsolva!), és állítsuk vissza az adót 8% alá. Ezt minden évben megismételhetjük. Így mindig beszedhetjük a maximális adót, mégsem fog soha, elégedetlenkedni a nép.
Nem fogy a pénz: POKE 26241,0; POKE 26242,0