Silent Service

1986 - Microprose

Tengeralattjáró szimulátor

Forrás:
Spectrum Világ 4. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

A Microprose/US GOLD cég 1986-ban kiadott SILENT SERVICE című programja a HUNTER KILLER óta megjelent legjobb tengeralattjáró-szimuláció. Grafikai kidolgozása és logikája követi a US GOLD által forgalmazott szimulációs játékok hagyományait, főleg a DAMBUSTERS című programhoz hasonlítható. A játék folyamán egyszemélyben testesítjük meg az US Navy (Egyesült Államok Haditengerészete) egyik tengeralattjárójának személyzetét. A tengeralattjáróval a II. Világháború ázsiai hadszínterén tevékenykedünk, célunk a japán hajókonvojok megtámadása és a hajók elsüllyesztése.
A játék a betöltődés után egy hárompontos menüvel (SCENARIO SELECTION) jelentkezik be. Az első pont (TORPEDO / GUN PRACTICE) az abszolút kezdőknek ajánlott, ebben négy lehorgonyzott teherhajót kell elsüllyeszteni (iszonyú nehéz feladat...), közben pedig be lehet gyakorolni a tengeralattjáró irányítását, a műszerek kezelését.
A második opciót (CONVOY ACTIONS) választva hajókonvojokat támadhatunk meg. Ekkor az 1-6 billentyűk segítségével kiválaszthatjuk, hogy melyik "történelmi" támadást kívánjuk végrehajtani. Újabb menü tűnik fel, ahol a beosztás és a támadás körülményeinek választásával beállíthatjuk a nehézségi fokozatot. A beosztás kiválasztása az 1-4 billentyűk használatával történik:

  1. MIDSHIPMAN (tengerész)
  2. LIEUTNANT (hadnagy)
  3. COMMANDER (parancsnok)
  4. CAPTAIN (kapitány)

A REALITY LEVELS felirat alatt lévő körülmények között az 'Y' gombbal fel, a 'H' gombbal lefelé léphetünk, az 'M' gombbal állíthatjuk be a megfelelő választ (YES / NO). A következő körülmények között kell választanunk:

A képernyő alján az OVERALL DIFFICULTY LEVEL felirat után látható a beállított paraméterekből kialakult nehézségi fokozat. Ha a nehézségi fokot beállítottuk a SPACE megnyomásával, elkezdődik a játék.

A hajón összesen 6 fülke található, amelyeket a 'CAPS SHIFT' és az '1-6' számbillentyűk együttes megnyomásával tudjuk választani. Az alsó input-sorban minden fülkében a legfontosabb információk láthatóak: a kormányok használatát a tengeralattjáró szimbólum mellett és felett kis nyilak jelzik; SPEED (sébesség); DEPTH (mélység); HEAD (a tengeralattjáró orrának irányszöge). A felette levő sorban a hajóra illetve a támadásra vonatkozó információk jelennek meg. A hajónapló használatakor ezek az információk eltűnnek és az irányító szervek sem használhatók.
Ha a CAPS SHIFT és a számbillentyűk használata kényelmetlen, a 'SPACE'-szel átválthatunk a vezérlőterembe, ahol a '9-0' (balra a naplóhoz / jobbra a térképhez) és az 'Y-H' (fel a hídra / le a műszerész fülkébe) billentyűkkel mozoghatunk a kívánt pozícióba. A fülke meghatározásához az adott iránybillentyű és az 'M' megnyomása szükséges. Ha az 'M'-et csak önmagában használjuk, a periszkóp ugrik be (feltéve, ha nem vagyunk víz alatt.)

A hajó irányítása
Tengeralattjárónkat a 'C' és a 'V' gombok segítségével forgathatjuk balra illetve jobbra. A kormányokat két fokozatban lehet állítani, amit a gép az input-sorban jelez (RUDDER LEFT / RIGHT vagy FULL RUDDER LEFT/RIGHT). A kormányokat az 'ENTER' megnyomásával hozhatjuk egyenesbe (RUDDER AMIDSHIPS). Álló helyzetben is fordulhatunk. Lemerülni a 'D' (DIVE, CLEAR THE BRIDGE), felszínre jönni az 'S' (SURFACING) billentyű megnyomásával tudunk. A megfelelő mélység elérésekor az 'ENTER'-rel állíthatjuk egyenes helyzetbe a kormányokat. Maximum 400 láb mélységig merülhetünk le, ennél többet nem bír ki a hajótest. Ha sekély vízben merülünk le előfordulhat, hagy megfeneklünk a tengerfenéken (WE HAVE AGROUND). Ilyenkor feljebb kell kissé emelkednünk és továbbhaladhatunk.
Sebességünket az '1-5' számbillentyűkkel állíthatjuk be, az alsó sorban megjelenik a ... SPEED AHEAD felirat és a tengeralattjáró felgyorsul az adott fokozathoz tartozó sebességre: '1'- motorok állj; '2'- l/3 sebesség (5 csomó); '3'- 2/3 sebesség (10 csomó); '4'- TOTAL (15 csomó); '5': FLANK (20 csomó). Ha tolatni akarunk, az 'R' billentyűvel megfordíthatjuk a hajfacsavarok forgási irányát (... SPEED BACK). Újabb 'R' megnyomásra a hajó ismét előre fog haladni.
A hajón egyébként 200 tonna gázolaj van raktározva, ezzel tudjuk táplálni a négy dieselmotort. Hajónk így 20 csomós sebességet tud elérni. A hatótávolságunk 12000 tengeri mérföld. Az elektromos motorral haladva sebességünk 10 csomó.

A 'CAPS SHIFT+4' billentyűk megnyomásával hívhatjuk a műszerész fülkét ,ahol a következő műszereket láthatjuk:

1 Irányjelző műszer 10 Mélységmérő
2 A hajótestre ható külső nyomás 11 Faroktorpedók (piros: kilőtt, üres cső)
3 A generátorok teljesítménye 12 Periszkóp kint / bent
4 Üzemanyagtartályok és a hőmérő kijelzője 13 Lőszerkészlet az ágyúhoz
5 Elektro / dieselmotor kijelző 14 Orrtorpedók
6 Akkumulátor töltésjelző 15 A még meglévő torperlők száma
7 Sebességmérő 16 Pontos idő: Perc
8 Kipufogó és szellőzőnyílások (piros: zárva) 17 Pontos idő: óra
9 Iránytű 18 Ballasztmérő

A 'CAPS SHIFT+1' segítségével kérhetjük a térképész szobáját (MAP). Itt három, különböző léptékű térkép (navigációs / harci / őrjárati) között váltogathatunk a 'Z'(csökkentés) és az 'x'(növelés) billentyűk segítségével. Mindig a térkép közepén látható a tengeralattjárónk. A mozgó hajók mögött nyomvonalat láthatunk. A térkép azonnal feltünteti a mozgást (pl. a kilőtt torpedót is nyomon követhetjük), tehát radarként is szolgál.

Harci tevékenység
A 'CAPS SHIFT+2' megnyomásával kapcsolhatunk a parancsnoki hídra (BRIDGE). Itt található a 4 collos fedélzeti löveg, amellyel torpedófogytán folytathatjuk a japán hajók megdorgálását (természetesen csak akkor, ha a felszínen vagyunk). Az ágyút a '9' és a '0' gombokkal forgathatjuk balra illetve jobbra, a célzás távolságát (GUN DEFLECTION) a 'J' billentyűvel csökkenthetjük, a 'K'-val növelhetjük. Az ágyú a 'G' gombbal süthető el, a robbanásokat a horizont felvillanása jelzi (ez nem jelent szükségszerűen találatot). Kezdetben összesen 80 db lőszer áll rendelkezésünkre. Megjegyzendő, hogy az ágyú a periszkóptól is vezérelhető, tehát ezt a helyszínt nem szükséges használnunk.

A 'CAPS ShIIFT+3' segítségével hívhatjuk a periszkóphelyiséget (PERISCOPE). Itt találhatóak a torpedók célzóműszerei is. Ha a víz alatt haladunk a 'P' gombbal tudjuk a periszkópot kiengedni / behúzni (a periszkóp csak 45 láb mélységig üzemel, ennél mélyebben már nem használható).
Kiengedés után a periszkóp mindig a menetirányba néz, a látóteret vagy a tengeralattjáróval történő fordulással vagy a '9' és a '0' gombokkal változtathatjuk. A periszkóp látómezeje alatt látható szám jelzi hogy hány fokos irányba nézünk. Ha a periszkóp az orr vagy a far irányába néz és á látótérbe valamilyen ellenséges hajó kerül, automatikusan bekapcsolódik a torpedóvetők célzóberendezése, megjelenik egy skála. A célkeresztben lévő célpontot az 'I' billentyű megnyomásával azonosíthatjuk, a képernyő jobb oldalán megjelenik a hajó sziluettje, típusa (DESTROYER romboló; OIL TANKER: olajszállító; TROOP SHIP: csapatszállító; CARGO SHIP: teherhajó) és vízkiszorítása. A célzóberendezés ellát minket a támadáshoz szükséges adatokkal:

TARGET RANGE: A cél távolsága (yardban)
TARGET SPEED: A cél sebessége (csomóban)
TARGET ON BOW: A cél hajóorrtól mért irányszöge
TARGET COURSE: A cél menetiránya

A torpedóvető csövek a hajó orrában (BOW TORPS) és farában (AFT TORPS) helyezkednek el. Ha a cél bemérése megtörtént (az ellenség a célzóműszerben van) a 'T' billentyűvel tüzelhetünk. A torpedók hatótávolsága 6000 yard, az ideális tüzelési távolság - tapasztalatunk szerint - kb. 2000-3000 yard (közelről nem lehet pontosan célozni, a műszerek csalnak). Az akció kezdetekor összesen 34 db torpedóval rendelkezünk.

A műszerszoba kijelzőjén láthatjuk az orr- illetve fartorpedók mennyiségét illetve azt, hogy hány darab van betöltve (ennek függvényében lőhetünk sorozatot). Ha a csövek kiürülnek (B0W / AFT TORP TUBES EMPTY), de van még torpedónk, a töltés automatikusan megtörténik. Erre kb. 1-2 percet várnunk kell.
Tüzelés után az input-sorban megjelenik a B0W / AFT TORP FIRED felirat és a cél felé - 24 csomó sebességgel - megindul egy torpedó (a képen is látható). A torpedó haladását célszerű a térkép-szobából figyelemmel követni, mert a periszkópon nem mindig a reális dolgokat látjuk.
Ha megjelenik a SONAR: DISTANCE EXPLOSIONS felirat, az azt jelzi, hogy a torpedónk talált. Pontos találatnál a cél ENEMY SHIP SUNK felirattal hullámsírba merül, kevésbé pontos találatnál a sebessége a fékére csökken és újabb torpedót kell beleeresztenünk. Megemlítendő, hogy - valószínűleg programhibából adódóan - ha a már süllyedő hajót újabb találat éri, akkor "megelevenedik".
Ha az összes torpedónk és lőszerünk elfogott (hajó viszont még van), lophatunk néhány ötletet a japán hadművészetből: kamikaze jelleggel megrohamozhatjuk a célpontot. Ekkor a játék véget ér (RAMMED BY ENEMY SHIP), de a megcélzott hajó még felkerül az általunk elsüllyesztett hajók listájára.
A hajókonvojokat rombolók védelmezik, amelyek általában rossz szemmel nézik tevékenységünket. Ha egy hajó 12 csomós sebességgel közeledik felénk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy egy romboló próbál bennünket elhessegetni. Ha ágyúiból nyit ránk tüzet (DESTROYERS FIRING), akkor csekély lemerüléssel és a periszkópon keresztül vezérelt torpedókkal könnyen kivédhetjük, de ha a rombolók bekerítenek (DESTROYERS CLOSING UP) és elkezdik a vizet telehinteni mélységi bombákkal (DEPHT CHARGES DROPPED), jobban tesszük ha behúzzuk a periszkópot, 80-100 láb mélységig merülünk és elhúzzuk a csíkot.

Mint az eddigiekből is kiderül, japán konvojokat megtámadni nem kimondott életbiztosítás, a tengeralattjárónkat több sérülés is érheti, esetleg el is halálozhatunk (YOUR SUB IS LOST AT SEA). A rongálódásokat a 'CAPS SHIFT+5' billentyűkkel előhívható kárjelentési képen (DAMAGE REPORT) vizsgálhatjuk meg, a feliratok jelentése a következő:

Ha a nehézségi fokozatok meghatározásánál a PORT REPAIRS ONLY rovatot NO-ra állítottuk be, az egyes (nem végzetes) meghibásodások idővel "kijavítódnak", ellenkező esetben csak halmozódnak egymásra és ha nem érjük el időben a kikötőt, elsüllyedésünket fogják eredményezni.

A 'CAPS SHIFT+6' billentyűk megnyomásával hívhatjuk elő a hajónaplót (az irányító szervek nem üzemelnek). Itt a SHIP SUNK ON THIS MISSION felirat alatt láthatjuk az elsüllyesztett hajók sziulettjét, típusát, és vízkiszorítását. A TOTAL rovatban szerepel az elsüllyesztett hajók összsúlya a DIFFICULTY és a REALITY LEVEL a beállított nehézségi fokozatot jelzik. A RATING után látható, hogy a fokozathoz képest elért eredmény alapján milyen besorolásra javasol bennünket a gép. A tűzgomb megnyomása után visszatérhetünk a kabinba. Ha sikerült az összes japán hajót elsüllyesztenünk vagy -netalán- érdemeink elismerése mellett elhaláloztunk, a gép a parancsnoki napló alapján összeállítja a jelentést az akcióról, majd a tűzgomb megnyomása után visszaadja a főmenüt.

Azok, akik a konvojok megtámadásakor aratott számos győzelem birtokában már elég tapasztaltnak érzik magukat, válasszák a főmenü 3. pontját (WAR PATROL). Ezután a gép letesztel bennünket: négy kép közül fel kell ismernünk, hogy melyik ábrázolja a japán rombolók sziluettjét. Ha nem sikerül eltalálnunk a helyes választ a gép REASIGNED FOR TRAINING felirattal visszaküld minket gyakorolni; automatikusan beindít egy konvoj-akciót. Ha azonban sikerült eltalálni, hogy melyik a japán hajó, választhatunk egyet a hatféle amerikai tengeralattjáró őrjárata közül.
A választás után a gép egy nagy térképet mutat, amelyen megnézhetjük az őrjárat körzetét és a kikötőket jelző villogó pixelpontokat. Jól figyeljük meg, hogy merre vannak a kikötők, mert a tengeralattjárón lévő kisléptékű térképek segítségével - az akció befejezése után - nem nagyon tudunk visszatérni (ugyanis vissza kell jönni a bevetésből). Visszatérés közben hasznos lehet a játék "időfelgyorsító" szolgáltatása: az 'F' gomb nyomogatásával az idő múlását 2-3-4-szeresére növelhetjük, az eredeti időhöz az 'N' billentyűvel térhetünk vissza. A 'W' billentyű megnyomása után szünetet tarthatunk, áttekinthetjük a helyzetet. A játék bármely billentyű megnyomására folytatódik. A háborús őrjáratokra vonatkozó egyéb információk megegyeznek a konvojoknál leírtakkal.

A szimulációs és a harci játékok rajongói megérdemelten kedvelik a SILENT SERVICE-t, ez valóban az egyik legjobb és legérdekesebb szimuláció. Azoknak, akik csak ezután fognak tengeralatti küldetésre indulni, a -fentebb leírtakon kívül- egyik barátunk kedvencmondását tudjuk útravalóul adni: "Áldjon meg titeket a Nemo kapitány!"