Sgrizam

1986 -

ügyességi

Spectrum (48k)

 

A XXV. században a Föld harcban áll a Kindos bolygó lakóival. Kindosi harcosoknak egyetlen bravúros akcióval sikerül II. Cophernix császár palotájából elrabolniuk Doxaphin hercegnőt, és ráadásként a kincseskamrát is kisöpörték. A császár hű alattvalóját, a rettenthetetlen harcost, Mirdav-ot bízta meg, hogy egyszemélyes (!) mentőakció keretében szabadítsa ki a hercegnőt, és szerezze vissza a kincset. Mirdav csak az ősi kard, a Sgrizam mágikus erejében reménykedhet...
A spanyol Dinamic Software - bár számos programot kiadott - , termékei nem éppen a "felejthetetlen" kategóriába tartoztak. Nos eme gyöngyszemük sem a sablonos kerettörténetről hagy emléket a játékosban, még csak nem is a spanyol nyelv használatával. Sokkal inkább arról, hogy ekkora szívatást még a korabeli játékok között is nagyítóval kell keresni. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy C64-en az Aztec Challenge ehhez képest sétagalopp, pedig az is komoly referenciának számít a játékosok idegeinek cincálásában. De nézzük is, miért kapott a program a Computer & Video Games magazin értékelésében a játszhatóságra egyest!
A "kaland" annyiból áll, hogy egy kindosi palotában szaladunk előre (azaz jobbra), miközben a szemből érkező ellenfeleket kell legyőznünk, vagy kikerülnünk. Erre háromféle módszer lehetséges:

  • A lábmagasságban támadó lényeket (pókok, kígyók, patkányok, kacsa) egyetlen hatalmas ugrással át kell ugorni ('fel' billentyű).
  • A szárnyas, fejmagasságban támadó vadállatok elől le kell hajolni ('le' billentyű).
  • A katonákat és a csontvázakat kardunkkal kell ártalmatlanná tenni ('tűz' billentyű).

Ezen manővereken kívül emberünk csak előre ('jobbra' billentyű) tud haladni, a megfutamodás nem alternatíva...)
Ez mind szépen hangzik, csak egy probléma van: a fenti manővereket nagyon pontos időzítéssel kell végrehajtani. Az ugrás még csak-csak begyakorolható, de a lehajolás és a kardszúrás kivitelezése nagyon nehéz! Az első pár játékunk 8-10 másodpercig fog tartani. (Három életünk van. Jutalom életet nem kapunk, ahogy pontszám sincs a játékban!)
A játék 12 szintből áll: az 1-5. és 7-11. szinteken rohangászunk, a 6. szinten a kincseket kell visszaszereznünk, a 12. szinten pedig a hercegnőt kell kiszabadítanunk. No igen, főhősünk is tisztában van a prioritásokkal... A kincs visszaszerzése és a hercegnő kiszabadítása roppant egyszerű: az ott strázsáló tűzokádó kígyót le kell szúrni a kardunkkal. (Jó időzítéssel a 'jobbra' billentyűt kell megnyomni, két "tűzokádás" között. Ez egyébként meglepően könnyű feladat a többihez képest.)
A 6. szint után lesz teljes a minket üldözők palettája.
A program méri a feladat teljesítésével eltöltött időt, de ennek semmilyen jelentősége nincs.

Irányítás: billentyűzet (Q - ugrás, A - leguggolás, O - jobbra, P - támadás karddal), KEMPSTON botkormány-illesztő.
SPACE - játék szüneteltetése (folytatás: bármely más billentyű).

Örökélet: POKE 34539,201