Rugby Manager

1989 - Mastertronic Plus

manager, rögbi

Spectrum (48k)

 

 

 

 

Hazánkban talán kevesebb lelkesedést váltott ki a manager játékok rajongóiból egy rögbi csapat irányítása, mint egy focicsapaté, hisz a '80-as években még nem sokat tudhattunk erről a sportról. (Igaz, a Spectum Világ jóvoltából a hazai Spectrum tulajdonosok már 1987-ben megismerkedhettünk a Superbowl című sportjátékkal.)
A Mastertronic játékában egy II. osztályú, szerény anyagi lehetőségekkel bíró csapat (a Salford) direktori íróasztala mögött foglalhatunk helyet, hogy felvirágoztassuk klubunkat. Ambiciózus célként lebeghet szemünk előtt, hogy csapatukat feljuttassuk az I. osztályba, majd megnyerjük a bajnokságot (mindeközben természetesen elkerüljük az anyagi csődöt). Kezdéskor meg kell adni a nevünket, majd máris hozzáláthatunk napi teendőinkhez. A progam alapvetően ikonvezérelt: az íróasztal fölött lebegő kezet az O, P, Q, A billentyűlkkel mozgathatjuk, a SPACE megnyomásával választhatjuk ki az íróasztalon látható "funkciókat":

  • Bal szélső, fekete jegyzetfüzet:
    • SAVE DATA: játékállás kimentése kazettára.
    • LOAD DATA: kimentett játékállás betöltése.
    • VERIFY DATA: kimentett játékállás ellenőrzése.
    • CELAR WINDOW: kilépés a menüből. Ez minden menüpontban megtalálható, a továbbiakban nem említem meg.
  • Fehér iratok:
    • GENERAL INFORMATION: nevünk, pénzünk (BANK), a csapatunk felkészültsége (SKILL), hangulata (MORALE), a következő ellenfelünk (NEXT OPPONENTS), felkészültsége (SKILL), hangulata (MORALE), valamint az ellenfél neve mellett látjuk, hogy otthon (HOME), vagy idegenben (AWAY) játszunk.
    • TRANSFER MARKET: itt láthatjuk a "piacon" játékosok listáját. Ha vásárlási szándékaink vannak, itt tájékozódhatunk. Az INFORMATION menüponttal információkat kérhetünk a listán szereplő tetszőleges játékosról.
    • YOUR SQUAD: érdemi ténykedésünk főbb menüpontja. A csapatösszeállítással kapcsolatos teendők kaptak itt helyet, így rögtön megjelenik játékosaink listája.
      • MOVE PLAYER: játékost mozgathatunk egyik pozícióból a másikba. A kezdőcsapatban 13 játékos szerepel, összesen 15 játékos lehet a csapatunkban. Ha nincs ki a kezdőcsapat, nem tudjunk pályára lépni. Szerencsére (sajnos?) az egyes játékosok posztjával nem kell törődnünk, a funkció jelentősége a kezdőcsapat összeállításában van.
      • SELL PLAYER: játékosok eladása. A kijelölt játékos felkerül a TRANSFER MARKET listára. A vételárat azonban csak akkor kapjuk meg, ha a játékosunk vevőre talál. Ez leghamarabb következő a forduló után (következő héten) történhet meg, de gyengébb játékosokat nehezebb eladni.
      • INFORMATION: tetszőleges játékosról kérhetünk bővebb információt (APPEARENCES: játszott mérkőzések, TRIES SCORED: pontszerzés, SKILL: felkészültség, MORALE: morál, VALUE: érték).
  • Zöld csekkfüzet (az asztal közepén)
    • BUY A PLAYER: játékos vásárlása. Csak akkor lehetséges, ha van üres hely a csapatban, illetve van elegendő pénzünk. (Az esetlegesen általunk eladásra felkínált játékosok is megjelennek a listában!) Az új játékos a soron következő fordulóban máris bevethető.
  • Újság (a jobb oldalon). A bajnokság eredményeiről, állásáról szerezhetünk információkat.
    • VIEW DIVISION 1 TABLE: az első osztály tabellája.
    • VIEW DIVISION 2 TABLE: a második osztály tabellája. Az oszlopok jelölései: W - győzelem, D - döntetlen, L - vereség, PTS - pontszám. A győzelemért 2, a döntetlenért 1 pont jár.
    • VIEW FIXTURES: a szezon "menetrendje", azaz milyen sorrendben mérkőzünk a csapatokkal. A csapatok nevei előtt itt is látjuk, hogy hazai pályán (H), vagy idegenben (A) játszunk. A már lejátszott mérkőzésekről azt is megtudjuk, hogy győztünk (WON), döntetlen (DRAW), vagy kikaptunk (LOST).
    • VIEW WEEKS FIXTURES
      • DIVISION 1 FIXTURES: az első osztály eheti fordulójának mérkőzései.
      • DIVISION 2 FIXTURES: a máspodik osztály eheti fordulójának mérkőzései.
  • Telefon
    • CHECK TEAM STATISTICS: a kiválasztott csapat összeállítását, játékerejét kérdezhetjük le.
    • RESIGN AS MANAGER: lemondhatunk csapatkapitányi posztunkról. Magyarán kilépünk az aktuális játékból és újat kezdhetünk. Szándékunkat meg kell erősíteni.
    • PLAY NEXT MATCH: A következő mérkőzés lejátszása, ezzel vége az aktuális teendőinknek. (A mérkőzést csak figyelhetjük.)

A játék a ligarögbi szabályait szimulálja. Ejtsünk erről egy pár szót, hogy érhetőek legyenek a mérkőzés eseményei: A rögbit két 13 fős csapat játssza, a játékidő 2×40 perc. A játék célja, hogy a labdát az ellenfél alapvonala mögött (a célterületen) letegyük a földre, ezért 4 pontot kapunk. Ezután a pontszerző csapat további 2 pontért megkísérelheti az állított jutalomrúgást, vagyis a H alakú kapu felső részébe juttatni a labdát, ezért további 2 pont jár. A labdát csak hátrafelé lehet passzolni, előre csak vinni vagy rúgni szabad. Szerelni csak a labdát birtokló játékost lehet, annak földre vitelével, a mélyfogással. A földre vitt játékosnak el kell engednie a labdát.
A képernyő felső kétharmadában a pályát láthatjuk, sárgával jelölve a labda vonalát. (Sajnos a játékosok nincsenek jelölve.) A legalsó sorban láthatjuk, a két csapat nevét és pontszámát. (A csapatok nevei azon az oldalon láthatóak, amelyik térfélen játszanak, félidőben térfélcsere van! Annak a csapatnak a neve, aki a labdát birtokolja, fehér színű. A sárga mezőben a program "közvetíti" a pályán zajló eseményeket (velős tőmondatokban), a piros mezőben pedig a félidőből hátralévő időt láthatjuk. Az idő meglehetősen lassan telik, de az ENTER nyomvatartásával felgyorsíthatjuk az eseményeket.

A mérkőzés végeztével (pár másodperc gondolkodás után), megtekinthetjük a forduló eredményeit (mindkét osztályban), majd a SPACE megnyomása után pénzügyi jelentést kapunk. Ebben szerepelnek a heti bevételek és kiadások. Legfontosabb bevételi forrásunk a jegybevételek (GATE RECEIPTS) és a televíziós közvetítés (SHARE OF T.V. POOLS), valamint a lottó (LOTTERY) - természetesen, csak ha otthon játszunk. Kiadás oldalon a rezsiköltségek (WAGES / GENERAL BILLS), és a felszerelés (NEW KIT) szerepelnek. Ha idegenben játszunk, utazási költséggel is számolnunk kell (TRANSPORT).
Ezután új hét kezdődik, melynek első eseménye, hogy megtudjuk, az eladó játékosok közül kit vett meg valamely csapat, és hogy csapatunk felkészültségét hogyan befolyásolta a hétvégi mérkőzés (egy magalázó vereség nyilván csökkenti). Sajnos az is előfordulhat, hogy a mérkőzés folyamán valamely játékos megsérül (xy INJURED), ilyen esetben pár fordulót ki kell hagynia.

Ha nem tudunk eredményt felmutatni (túl sokat vesztünk), vagy fizetésképtelenné válunk, a csapat tulajdonosai úgy döntenek, hogy kirúgnak, ami a játék végét jelenti. Sajnos a program amúgy is irreálisan nehéz, hisz nagyon gyenge csapattal indulunk, így a sok vereség hatására hamar elégedetlen lesz a tulajdonosi kör. Túl kevés lehetőségünk van az események befolyásolására, gyakorlatilag a játékosok vásárlására-eladására korlátozódik ténykedésünk. Így pont a játék eleje a legnehezebb, de később is inkább csak a szerencsén múlik az eredmények alakulása.