Robocop 3

1992 -

akció, lövöldözős

Spectrum (128k)

Enterprise

Valószínűleg a RoboCop első része a legnagyobb példányszámban eladott Spectrum játék! Az 1988 karácsonyára megjelent program még 1992 végén is szerepelt az eladási toplistákon! A játék persze nem csak Spectrum-on, de Commodore 64-en is siker volt, így az Ocean hatalmas üzleti sikert könyvelhetett el. A játék tényleg nagyon jó minőségű, mind grafika, mind zene terén kiváló munka, a játékmenet is kellően izgalmas. Az elsöprő sikerben valószínűleg a maga nemében igen jó film is belesegített. Talán mondani sem kell, hogy a film újabb részeit követve hamarosan megjelent a filmhez kapcsolódó játék is. A játék második, harmadik része azonban már nem hozta azt a sikert, mint az első rész. (Igazság szerint a játékok eléggé egy kaptafára készültek.) A harmadik rész is nagyon profi munka, de sajnos maga a játék a lerágott csont érzetét kelti az emberben, semmi maradandót nem hagy a játékosban...
Detroitban a megszokott kerékvágásban zajlanak a dolgok a második rész óta is: a városban káosz uralkodik, a rendőrség tehetetlen a bűnözési hullámmal szemben. Az Omniconsumer Products vállalatot - mely gyakorlatilag a város tulajdonosa - felvásárolni készül a japán Kanemitsu Corporation. Az új befektető impozáns tervekkel érkezik: új várost kívánnak építeni a régi helyén, melynek neve Delta City lenne. Az impozáns tervek útjában csak a régi város, illetve annak lakói állnak, akik kicsit nehezen viselik, hogy az Omniconsumer emberei elűzik otthonaikból, hogy azokat a földdel tegyék egyenlővé... A történtekkel kapcsolatban nem csak a békés polgárok éreznek zavart az erőben, de a Robotzsaruban is riaszt a második direktíva: "ártatlanok védelme". Robotzsarunak azonban talán a legnehezebb küzdelemmel kell szembenéznie, hiszen az új befektető magával hozta Japánból hi-tech robotjait is.

Az első szinten a ránk támadó csöveseket kell gatyába ráznunk. A képet a saját szemszögünkből látjuk, mi egyhelyben állunk, a képet jobbra-balra körbe tudjuk scrollozni. Egy célkeresztet mozgatva kell a lesből támadó csöveseket becélozni. A képernyő alatt két szélen villogó piros nyíl jelzi, hogy merre kell fordulnunk. A csövesek midig ugyanabban a sorrendben támadnak ránk, tehát be is lehet gyakorolni, mikor honnan számíthatunk támadásra. A célzást segíti, hogy ha becéloztunk egy célpontot, a célkereszt követi annak mozgását.
A játékmenet eltér az első két részben megszokottól. Mindössze egy élettel rendelkezünk, a minket ért találatok energiánkat csökkentik. Energiánkat a képernyő alatti kijelzőn láthatjuk százalékban kifejezve (EFFICIENCY). A képernyőn időnként átrepül egy kocka, melyen egy kérdőjel látható. Ezeket felvéve tokeneket szerezhetünk (a második szinttől kezdve extra fegyvereket is kaphatunk e dobozokat felvéve). A megszerzett tokeneket minden szint után magunkon végzett javításokhoz használhatjuk fel. Érdemes tehát minden kérdőjeles doboz megszerezni (illetve az első szinten szétlőni). A javítás nagyon egyszerűen történik: A képernyő jobb oldalán látható nyilat a sérült részre állítjuk, és megnyomjuk a tűz gombot. A játékot a SPACE megnyomásával folytathatjuk.

A második rész már a város alatt húzódó föld alatti csatornarendszerben zajlik. Ez a játék legnehezebb része! Egy rossz lépés, vagy ugrás, és elmerülünk a vízben, ami a játék végét jelenti (függetlenül energiánktól!) Rögtön a szint elején, elég egy rossz lépés, és máris vége a játéknak... Ugrani a SPACE megnyomásával lehet, tehát akik botkormánnyal játszanak, azoknak érdemes egy harmadik kezet növeszteni.
Az OCP zsoldosai próbálnak feltartóztatni, de ők sok vizet nem zavarnak. Itt találkozhatunk először a japán importból származó hi-tech robottal, aki egy szamurájkarddal igyekszik feldarabolni minket, miközben veszettül ugrál össze vissza. Sok értelme nincs rá lőni (bár pontot kapunk érte), nem tudjuk kilőni, csak a pálya végén (a ventilátor előtt), felvett fegyverrel (kérdőjeles doboz), Ez egy igen különös fegyver, mert a lövedék próbál "célra tartani". Szívós darab, jó sok találat kell neki.

A harmadik szinten a jetpack prototípusával kell sétarepülést tennünk a Cadillac-domb fölött. Ha már erre járunk ártalmatlanná kell tennünk a negyedet ostromló OCP-s zsoldosokat, és a felbérelt punk-okat. A szint végén már keményebb hardware-el gyűlik meg a bajunk, egy tankot kell kilőnünk, jó sok lövéssel. A tank időnkét egy sorozatot küld felénk. Ezen a szinten csak vízszintesen tudunk lőni, akárcsak a tank. (A sétálgatós szinteken tudunk a fel, jobbra-fel, balra-fel billentyűkkel célozni.)
A negyedik szinten, az előbb repülve megtett úton kell visszasétálnunk egészen az OCP épületéig. Javasolt végigrohanni a pályán, anélkül, hogy egy pillanatra is megállnánk! A homlokzatról támadó zsoldosok "lemaradnak rólunk", nem tudnak eltalálni. (Persze a tűz gombot nyomogassuk igen intenzíven...) Az OCP székháza előtt egy ED209 robot fogad minket, amit a harckocsihoz hasonló eljárásban kell részesítenünk.

Az ötödik szinten emeletről-emeletre haladva fel kell jutnunk az irodaház legfelső emeletére. Szerencsére csak 3 emeletes az épület...
Az emeletek átellenes oldalain vannak a felfelé haladást biztosító liftek, tehát minden emeleten át kell sétálnunk. A földszinten rögtön egy újabb ED209-es vár minket, majd az 1. és 2. emeleten egy-egy újabb karddal hadakozó robot (Otomo-nak hívják). A felvonó addig nem lép működésbe, amíg le nem győzzük a robotokat.
A legfelső szinten egyszerre két Otomo-val kell megküzdenünk, hogy megjelenjen a várva várt (???) GAME OVER felirat.


A játékot Sinclair botkormánnyal, vagy billentyűzettel játszhatjuk, a billentyűzet definiálható.
Az ENTERPRISE változat csak külső botkormánnyal működik (SPACE - ugrás). Érdekesség, hogy az Enterprise változat csak memóriabővítéssel fut! (Lévén, hogy Ep-n az LPT-nek is kell hely a memóriában, és igen szép méretes a program.)

Nem fogy az energiánk: POKE 46235,183; POKE 46461,182; POKE 46544,183
Nem tudunk leesni (2. szint): POKE 43000,201; POKE 43006,201

Térkép