Rick Dangerous 1989 - Firebird akció | Spectrum (128k) Enterprise |
A Rick Dangerous (szerintem) az egyik legjobb, legszórakoztatóbb Spectrum program (nálam a legjobb 20-ban biztosan benne van). A színvonalas és ötletes grafika mellett a zene és a hangok is nagyon jól sikerültek, és nem utolsó sorban a játszhatóság is nagyon jó! A játék főhőse Rick, aki foglalkozását tekintve archeológus. Kalandjai némi hasonlóságot mutatnak Indiana Jones kalandjaival, veszélyes labirintusokban kell kincseket gyűjteni, majd kijutni (élve). A veszélyek alatt konkrétan csapdákat, lezuhanó köveket, és felbőszült helybelieket kell érteni, de más csemegével is fogunk találkozni. A menüben ki kell választanunk, hogyan akarjuk irányítani főhősünket: billentyűzettel, vagy Kempston, Cursor, Sinclair botkormánnyal játszhatunk. Rick egy Dél-Amerikába tartó expedíción vesz részt, amelynek célja az elveszett Goolu törzs megtalálása. Leszállás közben azonban Rick repülőgépe az Amazonas menti őserdőben lezuhan. Sikerül megtalálnia egy, a Goolu törzs által épített szentélyt, ami tele van régészeti lelettel, de sajnos a Goolu törzs tagjai meglehetősen ellenségesen viselkednek, az is kérdéses, hogy főhősünknek sikerül élve kimenekülni a labirintusból. Rögtön a szint elején egy nem éppen barátságos fogadtatásban részesülünk: egy hatalmas kő indul meg a nyomunkban, ami alá nem érdemes bekerülni. Lévén kikerülni nem tudjuk, nincs más hátra csak a futás. Hamarosan találkozunk a törzs tagjaival. Barátságunkat mélyítsük el oly módon, hogy szó nélkül agyonlőjük őket... Rick egy revolverrel, és 6 bombával van felszerelkezve. Vad lövöldözésre sajnos nem nagyon futja a munícióból, pisztolyunkban mindössze hat lőszer van. Felszerelésünket, a pályán itt-ott található lőszeres dobozból pótolhatjuk. Vigyázzunk, nehogy véletlenül szétlőjük a lőszeres dobozt, mert ha belelövünk felrobban, és nem tudjuk a muníciónkat pótolni! A bombák 2 másodperc késleltetéssel robbannak, tehát ha lerakjuk, gyorsan menjünk el a közeléből. A bombák használhatóak az ellenségekkel szemben is, de elsődleges felhasználási területük a terepakadályok eltüntetése. Ha egy kőfal állja el utunkat (aminek más a színe), vagy a földön sziklákat látunk (ez utóbbi elég nehezen észrevehető), rakjunk le mellé egy bombát, és fussunk... Rick-nek van egy harmadik fegyvere is, nevezetesen a sétabotja. A tűz + jobbra-balra segítségével üthetünk az adott irányba, ez azonban csak pár másodpercre lebénítja az ellenséget. Denevér (kb. fele akkora mint egy ember) elkergetésére viszont ideális megoldás. A következő szinten Egyiptomba látogatunk, ahol a piramisok kincseit kell felderítenünk. Itt a szint legelején egy kő esik a fejünkre, ha nem vagyunk elég gyorsak. Ha bal oldalon felvesszük a kincset, vissza kell fordulnunk (ha ott megyünk fel lefejelünk egy dárdát), és a köre felugorva tudunk továbbhaladni. A következő sarkalatos pont, ahol utunkat három lezuhanó kő állja el, itt nem szabad megállni, kúszva épp átérünk a kövek alatt. Ha első ránézésre elérhetetlen helyre kellene feljutni, nézzük meg jobban a hátteret, a háttér lila színével azonos létrákat találhatunk, amire felugorva meg tudunk kapaszkodni benne (fontos, hogy nyomjuk a felfele irányt, csak így kapaszkodunk meg). Néhány héttel egyiptomi kalandjaink után a Brit titkosszolgálat felkér minket, hogy szabadítsunk ki foglyokat a Schwarzendumpf kastélyból. A küldetést elvállaljuk, bár tudjuk, hogy a kastélyt erősen őrzik, hemzseg a katonáktól. A harmadik szint elején nincs sok időnk gondolkozni, rögtön egy kutya ront ránk, lelőni nem tudjuk, csak átugrani. Ezt a manővert később még egy párszor el kell végeznünk... Ezen a szinten a legtöbb problémát az ellenséges katonák tömege fogja okozni (csak bírjuk lőszerrel). A felénk gurított hordókat átugorni nem okozhat nehézséget. Sajnos a kastély kész labirintus, ezért további bonyodalom a helyes útvonal megtalálása. Ha rossz felé vesszük az irányt, a pálya korábbi pontjára jutunk. Ezért itt célszerű a térkép segítségét is igénybe venni. A kiszabadított foglyoktól Rick megtudja, hogy az ellenség új "csodafegyverével" támadást tervez London ellen. Rick nem sokat tétovázik, elhatározza, hogy meghiúsítja a támadást. A csodafegyver alatt rakétákat kell érteni, így egy földalatti rakétasiló-komplexumba kell behatolnunk, hogy a vezérlőteremben leállítsuk a rakétakilövést. Itt már mintha kicsit túlzásba vitték volna a készítők a játékos szívatását... A komplexum természetesen most is tele van ellenséges katonákkal, csapdákkal és a bombák is kerülendők (át is ugorhatjuk őket). A teherszállító csilléket szintén át kell ugornunk, nehogy legázoljanak. Ha utunkban áll egy, robbantással elguríthatjuk. Utunk végcélja a vezérlőterem, ahol a kék műszerfal elé bombát lerakva megakadályozhatjuk a rakétakilövést. Az irányításról még ejtsünk egy pár szót: a tűz+le billentyűkombinációval rakhatunk le bombát, a tűz+fel kombinációval lőhetünk, a le iránnyal lefeküdhetünk, (kivéve ha létrán állunk) ilyenkor tundunk jobbra-balra kúszni. A tűz+jobbra + balra megnyomásával magunk elé tarthatjuk sétabotunkat. A velünk szemben lévő delikvens, ha belerohan pár pillanatra ledermed, időt hagyva, hogy pl. egy bombát lerakjunk a lábai elé... A 'Q' billentyűvel kiléphetünk a játékból. Örökélet: POKE 58381,0 Térkép: | |