| Reversi (Othello) 1982 - Sinclair Research Ltd. logikai, táblás | Forrás: Sinclair Spectrum Játék és Program Spectrum (16k) |
Hazánkban is elterjedt táblás játék, mely több néven ismeretes: Színfordítás, Fordítgatás, Othelló. Először a játék szabályaitt ismertejük:
8*8 mezős táblán, ketten játsszák. Mindkét játékosnak - programunkban fekete és fehér - korongja van. A játék célja az ellenfél minél több korongjának a megszerzése. A játék kezdetekor mindkét játékos két-két korongot kap. A következő lépésekkor a játékosok felváltva egy-egy korongot tesznek, az alábbi szabályok: szerint:
-
Új korongot mindig az ellenfél által már elfoglalt mezővel bármely irányban szomszédos (lehet átlósan is) mezőre kell rakni.
-
Ha pl. egy fehér korong lerakása következtében egy, vagy több fekete korong két fehér közé ékelődik vízszintes, függőleges vagy átlós irányban, akkor azt a fekete korongot (vagy korongokat) fogságba ejtettük. A fogságba ejtett korongok színe megváltozik, jelen esetben feketéről fehérre.
-
Minden esetben úgy kell rakni, hogy az ellenféltől legalább egy korongot elvegyünk. Aki a soron következő lépésben egyetlen ellenséges korongot sem tud elfogni, az elveszti a lépés jogát. Ettől kezdve az ellenfél egymás után teheti meg lépéseit, amíg a lépés jogát elvesztett játékos nem jut újra ütéshez. A lépés nem csak jog, de kötelesség is, nem lehet passzolni.
-
A játék véget ér, ha mind a 64 korong felkerült a táblára, vagy ha egyik játékos sem tud lépni. A játékot az nyeri, akinek több korongja van a táblán. Ha a korongok száma egyenlő, akkor a játszma döntetlen.
A győzelem szempontjából a tábla szélén lévő mezők és különösen a sarok mezők megszerzése stratégiai jelentőségű! (A sarkon álló korongjainkat az ellenfél nem tudja elfogni.)
A játék menülappal jelentkezik be, az alábbi választási lehetőségekkel:
- TWO PERSON GAME - kétszemélyes játék. Két játékos játszik egymás ellen.
- YOU START AGAINST SPECTRUM - játék a gép ellen, a játékos kezd.
- SPECTRUM STARTS - játék a gép ellen, a gép kezd.
- PLAY SAMPLE GAME - bemutató játék.
A bemutató játékot a gép játsza. A következő lépést a 2-es megnyomásával tekinthetjük meg, az 1-es megnyomásával "visszafelé lapozhatunk" a lépésekben. A 3-as megnyomásával bármely állásban folytathatjuk a játékot a gép ellen, a lépésen következő színnel. - CHANGE START POSITION - Tetszőleges játszmaállás megadása.
- RETURN TO BASIC - játék vége, visszatérés a BASIC-hez.
A játszma elkezdése után bármely lépésünk előtt lehetőségünk van az ENTER megnyomása után a következők megadására (a játékhoz szintén az ENTER megnyomásával térhetünk vissza):
- START NEW GAME - új játék kezdése.
-
CHANGE SKILL LEVEL - a gép játékerősségi fokának változtatása 1-9 között. A gép "gondolkodási ideje" a 7-9 értékeknél már elég tetemes. Szerencsére már 4-es fokozatban is igen jól játszik a program.
- ACTION REPLAY - megtett lépések visszajátszása.
- CHANGE SIDES - játékos csere. Az ellenkező színnel folytathatjuk a játékot.
- CHANGE COLOURS - színek beállítása. (Előtér és háttérszínek megadésa.). Ezt inkább ne erőltessük...
- PRINT GAME POSITION - az aktuális játszma állapot kinyomtatása.
A képernyő bal oldalán láthatjuk a mindenkori játszma állapotot: a gép játékerősség értékét (LEVEL), az eredményt, azaz melyik félnek éppen hány korongja van, az utolsó lépés-párt. A mi lépésünket az oszlop betűjével, a sor számával és az ENTER gomb megnyomásával kell megadni. (pl.: C4). Ha elrontottuk a gépelést, a CAPS SHIFT + 0 megnyomásával törölhetjük a beírt karaktereket. A gép lépését az ENTER megnyomása után nézhetjük meg, miután megjelent az erre vonatkozó felszólítás (PRESS ENTER FOR MY MOVE). Senki ne várjon órákat a gép lépésére!