Quack-Shot

1985 - Sparklers

akció, mászkálós

Spectrum (48k)

 

A Konami 1982-es Tutankham címet viselő coin-op játéka alapján készült adaptáció. (A Spectrum-verzió címe: Tutankhamun) A kerettörténet megváltozott, a játékgépen egy piramisban indultunk felderítő útra, itt egy kicsit meglepő történettel álltak elő a készítők: egy éjjeliőr szerepébe kell beleképzelnünk magunkat, aki a bizalomromboló Acme Clockwork névre bejegyzett játékgyárban teljesít szolgálatot. Egyik este hogy-hogy nem megvadulnak a játékok, menekülnünk kell! A történet tehát több, mint debil, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy kacsák, pókok, kígyók, denevérek rohangásznak a játékgyár területén, melyben a kupleráj oly nagyfokú, hogy labirintusban képzelhetjük magunkat. A denevér különösen unszimpatikus: követ minket és nagyon gyors. A "játékok" ellen fegyverünkkel tudunk védekezni, ami igen érdekes darab: csak vízszintesen tudunk lőni vele, de egyszerre mindkét irányba! Ebből már sejthetjük, hogy a függőleges átjárókban fogjuk pillanatok alatt elveszíteni életeinket, de még annyit nehezítést kapunk, hogy főhősünk nem tud megállni, csak ha falba ütközik.
Hogy el tudjunk menekülni, a labirintus túlsó végén lévő zárt ajtón kell távoznunk. Ezt az ajtót ki tudjuk nyitni, ha megszerezzük a hozzá való sárga kulcsot. A játék 16, betűvel jelzett (A-P) labirintust tartalmaz, a nehezebbekben egyre több zárt ajtó akadályozza továbbhaladásunkat. A kulcs egyszer használatos darab, így a több zárt ajtóhoz több kulcs is tartozik, azonban egyszerre csak egy kulcs lehet nálunk. Az egyes labirintusok nem túl nagyok, a képernyő vízszintesen scroll-ozódik, a legnagyobb labirintus is kb. 4 képernyőnyi területből áll (a játékképernyő felett egy kicsinyített térképen lemérhetjük pozíciónkat.
Barangolásunk közben néhány értékes tárgyat is összegyűjthetünk, melyek pontszámunkat gyarapítják. Ezeket azonban nem kötelező megszerezni ki is hagyhatjuk! A labirintusban (játékgyárban...) nem csak kincseket, hanem sárga lámpásokat is találunk, melyből egy már a játék elején is van nálunk. Ez valami varázslámpa lehet, mert ha használjuk, eltünteti a képernyőn mozgó összes "játékot". Pár másodperc múlva persze újra megjelennek, de egy kritikus helyen addig is át tudunk jutni. A kulcsokhoz hasonlóan a lámpások is egyszer használatos darabok, és egyszerre csak egy lehet nálunk. (Az időkijelző felett láthatjuk a képét, ha van nálunk.)
A feladatot megadott időn belül kell teljesíteni (TIME), ha ez letelik nem tudunk többet lőni (gyakorlatilag -1 élet...). A kijáratot elérve megmaradt időnként jutalompontokat kapunk. Meg kell még említeni a lila-sárga oszlopokat, melyek teleportként működnek: áthaladva közöttük alattunk / felettünk ugyanilyen átjáróban jelenünk meg. (A "játékok" szerencsére ezt nem tudják használni.)
A játék olyan tipikus, jó értelemben vett Specrum-os. Hangulatos, egyszerű, de nagyszerű grafikával. Sajnos a játék azonban nagyon nehéz, különösen az időlimit nagyon szűk. Ezt a játékgyáros históriát viszont kár volt kiagyalni...

Irányítás:
Billentyűzet: D - fel, C - le, N - balra, M - jobbra, 0 - tűz, B - lámpa használata.
SINCLAIR, KEMPSTON Interface.
H - játék szüneteltetése

Térkép

Örökélet: POKE 26247,182
Sérthetetlenség: POKE 26215,201
Végtelen idő: POKE 26127,182