Pipe Mania

1990 - Empire Software

puzzle

Spectrum (k)

 

 

 

A Pipe Mania a Tetris-hez hasonló örökzöld, mind a mai napig népszerű játék. Az Empire Software programja remek megvalósítása a játéknak, néhány érdekes, egyedi ötlettel fűszerezve azt. A játék mindent tud, amit tudnia kell, (sőt még annál is többet!) egyszerűen nincsenek kivitelezési hibái! Az alapötlet egyszerű de nagyszerű: A játéktérre kell az egymás után, sorban kapott csődarabokat úgy elhelyeznünk, hogy az S betűvel jelzett kiindulópontból pár másodperc elteltével meginduló víz a leghosszabb utat tegye meg az ősszállított csővezetékben. Az egymás után következő nehézségi szinteken egyre gyorsabb a víz, és hosszabb csővezetéket kell összeszerelnünk (a jobb felső sarokban láthatjuk - D jelzésű számláló - , még hány mezőn kell keresztülhaladni a víznek a siker érdekében). Ha nem tudunk elég hosszú vezetéket összerakni, vége a játéknak!
A bal oldalon látható listában láthatjuk, milyen csődarabokat kapunk a programtól (véletlenszerűen). A "szabványos" csődarabokon kívül a nehezebb szinteken különleges darabokat is kapunk, melyeken át csak egy (a nyíllal jelzett) irányba folyhat a víz. Csődarabot nem csak üres mezőre rakhatunk le, hanem oda is, ahol már van felesleges csődarab, amin még nem folyt át a víz! A bontás sajnos némi időveszteséggel és pontlevonással (-50 pont) jár.
A program 36 nehézségi szintet tartalmaz, így a programozók számos turpisságot el tudtak rejteni a programban:

  • A harmadik szinttől kezdve a 9x7-es játékteret szegélyező falakon réseket láthatunk, melyekbe belevezetve a vizet, a túloldalon visszafolyik.
  • A negyedik szinttől kezdve egyre több terepakadály nehezíti a dolgunkat, melyet ki kell kerülnünk.
  • Az ötödik szinttől kezdve a terepakadályok között előre elhelyezett tartályokat is láthatunk, melyeken átvezetve a vizet 1-2 másodperc extra időt nyerünk (amíg a tartály meg nem telik vízzel).
  • A kilencedik szinttől kezdve BONUS feliratú csővezetékeket is láthatunk a játéktéren. Ha ezekbe belevezetjük a vizet, jutalompontot kapunk (+500 pont)
  • A 19. szinten láthatjuk először az E feliratú mezőt. Ez a legnagyobb nehezítés a játékban: ide kell eljuttatnunk a vizet, hiába építünk elég hosszú vezetéket, ez önmagában nem elég a sikerhez! Az "cél" mező eléréséért 1000 pontot kapunk.
  • Minden negyedik nehézségi szint után egy kódot kapunk, melyet a menüben használhatunk fel, hogy ne kelljen mindig elölről kezdeni a játékot. Ezután jutalmoszint következik: A Tetris-hez hasonlóan felülről ejtjük le a csődarabokat, így kell a lehető leghosszabb csővezetéket "összedobni". A csődarabok automatikusan mozognak oda-vissza, nekünk csak a tűzgomb megnyomásával a megfelelő időben le kell ejtenünk.

Minden szerelvényért, amin átfolyik a víz, pontot kapunk: a kötelező darabszámú mezőkért 50 pontot, ha túlteljesítjük a feladatot, a további mezőkért 100 pontot. Ha "kereszteződésen" haladunk át, azt 500 ponttal jutalmazza a gép. A játék végeztével (amikor a víz elérte a csőrendszer végét), minden lerakott, de felhasználatlan mezőért -100 pont büntetést kapunk!

A program legmeglepőbb újítása, hogy egyszerre akár két játékos is játszhatja! Ennek megfelelően betöltés után először is a két játékos irányítását állíthatjuk be, a billentyűzetet választva tetszés szerint definiálhatjuk az irányítóbillentyűket. A menüben már a kiválasztott billentyűkkel navigálhatunk:

  • PLAY - játék indítása.
  • MODE - játékmód kiválasztása:
    • 1 PLAYER - 1 játékos mód
    • 2 PLAYER - 2 játékos mód: A két játékos egymástól függetlenül irányít egy-egy kurzort. A bal oldalon két lista van, a felső kék az 1-es játékosé, az alsó zöld a második játékosé.
    • 1 PLAYER TRAINER - Ugyanaz, mint az egy játékos mód, de később indul el a víz.
    • 2 PLAYER TRAINER - Mint a 2 játékos mód, de később indul el a víz.
    • 1 PLAYER EXPERT - Egy játékos játszik, de a két játékos módhoz hasonlóan két (kék / zöld) listából választhatunk csődarabot. A megfelelő listából a tűz+fel / tűz+le megnyomásával rakhatjuk le a soron következő darabot.
  • PASSWORD - a megfelelő kód megadása után indíthatjuk a játékot a kívánt nehézségi szinttől.
  • REDEFINE JOYSTICK - újra beállíthatjuk a két játékos irányítását. (A program kezeli a KEMPSTON, SINCLAIR és a rejtélyes PROTEX botkormány illesztőt.)

Az irányítás módjától függetlenül három további billentyű is működik:

  • ENTER - ha elég hosszú vezetéket építettünk, felgyorsíthatjuk a víz sebességét,
  • DEL - játék szüneteltetése (a képet eltünteti, így nem tudjuk átgondolni az eseményeket)
  • BREAK - játék megszakítása.

A már említett kódok a következők:

  5. szint: DISC
  9. szint: NAIL
13. szint: ONCE
17. szint: ROPE
21. szint: PENS
25. szint: SLIP
29. szint: EACH
33. szint: RISE