Pheenix

1983 - Megadodo Software

űrhajós, lövöldözős

Spectrum (16k)

 

A Centuri 1980-1983 között készített pénzbedobós játékautomatákat, melyek majd' fele a Space Invaders, Galaxian által ihletett űrhajós-lövöldözős játékok voltak. A cég az egyre összetettebb játékmenetben látta a fejlődést. A cég legnagyobb sikere az 1980-as Phoenix című játékuk, amely már eléggé változatos játékmenetet nyújt, ugyanakkor nincs még túlbonyolítva, a szabályok könnyen érthetőek. Bár a játék legjellemzőbb momentuma az Artic által kiadott 1982-es Invasion Force-ban visszaköszönt a Spectrum tulajdonosok televízióján, a Phoenix-ből "csak" 1983-ban készült spectrum-verzió. A mindössze 3 játék kiadását megélt Megadodo Software Pheenix című játéka korát megelőző technikai kivitelezésének köszönhetően jól visszaadja az eredeti játékélményt.
Feladatunk három jól elkülönített részből áll:

  • Először két támadó "űrmadár" köteléket kell megsemmisítenünk. Erősen javasolt a köteléket már a "formációba rendeződés" közben megritkítani.
  • Ugyancsak két kötelékben "űrmadarak" vízszintesen cikázó "űrtojásai" kell szétlőnünk, mielőtt kikelnek belőle az újabb "űrmadarak". Ha nem vagyunk elég gyorsak, már nehezebb dolgunk van. A kék őrmadarakat csak több lövéssel semmisíthetjük meg.
  • A jól védett csészealjban megbújó "nagyfőnököt" kell egyetlen találattal megsemmisítenünk. Ehhez előbb a csészealj alján kell rést ütnünk (mármint lőnünk), majd a kék pörgő pajzsot kell semlegesíteni. A csészealjat 8 "űrmadár" is védi. Érdekes módon annál több jutalompontot kapunk, minél kevesebb űrmadarat pusztítunk el (8000 pontot kapunk, ha az összes madár sértetlen marad, 7000 pontot, ha 6-7 madár marad sértetlen, míg csak 4000 pontot kapunk, ha egyetlen vagy csak egy madár marad meg).

Ezt követően kezdődik elölről a "móka". Apropó, az "űrmadarak" és a "nagyfőnök" is impozáns tempóban lövöldöznek, így a játék igencsak nehéz annak ellenére, hogy űrhajónk pajzzsal is fel van szerelve. Ha ezt aktiváljuk, kb. 3 másodpercig sérthetetlenek vagyunk, igaz közben mi sem tudunk lőni. Viszont a képernyő aljára merészkedő ellenségeket a pajzzsal le tudjuk tarolni! 10000 pontonként jutalom életet kapunk. Természetesen valamiféle végső a győzelemre semmi remény, az egyetlen lehetséges végkimenetel, hogy elfogy az összes életünk...
Összességében nehéz, de jól játszható a program, az arcade-játék látványvilágát idéző szép grafikával, kritikán aluli "zenével".

Irányítás:
Billentyűzet: CAPS SHIFT - balra, Z - jobbra, SPACE - tűz, ENTER - pajzs.
KEMPSTON, AGF botkormányillesztő.
S - játék indítása.
A játékban 5 nehézségi szint közül választhatunk, mely a sebességben jelent eltérést. A leggyorsabb, 5. szint teljességgel játszhatatlan.