| A Mastermind névre hallgató logikai játékot 1971-ben mutatta be a "feltaláló" Mordechai Meirovich amatőr matematikus Nürnbergnben egy játékkiállításon, de csak 1975 karácsonyától indult el világhódító útjára. A játék a Bikák és tehenek néven ismert játék "kézzelfogható", eladható változata, amit ezidáig papíron játszottak. Legismertebb formájában a Mastermind egy műanyag dobozból áll, amelynek tetején lyukak vannak, ezekbe műanyag pálcikákat dugdoshatunk. A játékot ketten játszák. A passzív játékos feladata, hogy a színes bábukból tetszőleges kombinációt állítson össze, e titkos kódot a másik játékos által nem látható lyukakba helyezze, és a valóságnak megfelelően válaszoljon a kérdéseire. Az aktív játékos feladata a titkos kód kitalálása. Minden lépésben tetszőleges kombinációt állít össze a színes bábukból, és tippjét a tábla következő üres sorába rakja. A passzív játékos mindegyik tippről közli, annak kóddal való kapcsolatát: annyi fehér válaszbábut rak a táblára, ahány egyforma színű bábu van a tippben és a kódban a helyes pozícióban, továbbá annyi fekete válaszbábut rak a táblára, ahány egyforma színű bábu van a tippben és a kódban de eltérő helyen. A válaszról nem lehet tudni, hogy pontosan mely bábukra vonatkozik. Az aktív játékos célja természetesen az, hogy a lehető legkevesebb, de maximum 12 lépésben kitalálja a kódot. A játék a 8 bites számítógépek elterjedésével kapott igazán szárnyra, mivel akár BASIC (vagy más magas szintű) programozási nyelven is könnyen megvalósítható volt. Így rövid időn belül a fokozatos megközelítés programozási tételének iskolapéldájává vált. A Digital Brains spanyol csapat által készítet The Pharaoh's Shadow az egyik legszínvonalasabb Mastermind játék Spectrumon. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy gépi kódban készült, így túllép a BASIC változatok lehetőségein, és nem utolsó sorban nagyon szépen kidolgozott a látvány. Ebben a változatban - az 1993-ban debütált Mastermind Challenge változat szerint - 5 pozíció hosszú kódot kell kitalálnunk, melyeken 8 különböző színű korongot rejt el a gép. A játékban négy nehézségi szint válaszható, amely a játékszabályokat határozza meg: -
LEARNER: A kódban minden szín egyszer fordulhat elő, a válaszban a gép a tippünknek megfelelő pozíciókba rakja a fehér / fekete korongokat, így tudjuk, hogy azok melyik színes korongunkra értendők. -
INITATE: A kódban minden szín egyszer fordulhat elő, a válaszban a gép jobbról-balra sorban helyezi el a fekete / fehér korongokat, így nem tudhatjuk, hogy azok melyik színes korongunkra értendők. -
EXPERT: A kódban egyazon szín többször is előfordulhat, a válaszban a gép a tippünknek megfelelő pozíciókba rakja a fehér / fekete korongokat. -
MASTER: A kódban egyazon szín többször is előfordulhat, a válaszban a gép jobbról-balra sorban helyezi el a fekete / fehér korongokat. Ha a fenti kondíciók közepette 12 tippből nem találjuk el a kódot, veszítünk, máskülönben nyerünk. Mindkét esetben vége a játéknak és a menübe kerülünk vissza. Irányítás: Betöltés után nyelvet választhatunk, spanyolul, vagy angolul szeretnénk olvasni a program üzeneteit. Az ENTER megnyomásával tudjuk kiválasztani a kívánt nyelvet, és tetszőleges egyéb billentyűvel lépkedhetünk a zászlók között. Irányításhoz választhatunk billentyűzetet, vagy CURSOR, SINCLAIR botkormány illesztőt. A billentyűzetet tetszés szerint definiálhatjuk. - A jobbra-balra irányokkal lépkedhetünk a pozíciók között.
- A le-fel irányokkal választhatunk a színes korongok között.
- A tűz megnyomásával adhatjuk meg a tippünket a gépnek, de csak akkor, ha az megfelel nehézségi szintnek megfelelő a játékszabályoknak.
- A játékot a 'B' billentyű megnyomása után megszakíthatjuk.
|