Parsec

2000 - Martin M.

űrhajós, lövöldözős

Spectrum (128k)

A Parsec eredetileg a Texas Instruments által, saját 16 bites számítógépükre, a TI-99/4A-re kiadott űrhajós lövölde 1982-ből. A '82-es játékokhoz képest mindenképen a jobbak közé sorolható látványosnak számító, jobbra scrollozós játék, de a későbbi hasonló témájú programözönhöz viszonyítva inkább a felejthető kategóriát képviseli. Portja nem született, aminek az is az oka lehet, hogy a TI-99/4A-ben a Texas Instruments saját processzora, a TMS9900 dolgozik (Az 1993-as C64 verziónak csak a címe ugyanez). Így a Spectrum tulajdonosoknak egészen 2020-ig kellett senyvedniük Parsec nélkül, ekkor készített egy rajongó egy, az eredetire a lehetőségekhez képest maximálisan hasonlító változat. 128K-s gépen a hangok is szinte tökéletesek, 48K-s gépen szerényebb pityegés hallatszik. A scroll viszont még szebb is, mint az eredetiben!
Küldetésünk, és a háttértörténet a "szokásosnak" nevezhető: a PARSEC űrhajó parancsnoka vagyunk, épp egy idegen bolygó felett járőrözünk (ki tudja minek?), amikor a fedélzeti számítógép idegen úrhajókat jelez. Feladatunk a lehető legtöbb ellenség megsemmisítésével minél több pontot szerezni, a végső győzelem vagy menekülés legkisebb esélye nélkül.

 

 

Űrhajónk nagy teljesítményű lézerágyúval van felszerelve, melynek tűzereje impresszív, de nem korlátlan. Folyamatos tüzelés esetén - ha nyomva tartjuk a tűz gombot - fegyverünk hamar túlhevülhet. Hőmérő nincs a kijelzők között, erre űrhajónk villogása figyelmeztet. Ha ilyenkor nem engedjük el a tűz gombot, pár pillanat múlva felrobbanunk...
Ellenségből nincs sok féle (abból is 3 ugyanúgy néz ki), a készítők nevet is adtak nekik:
  • Swooper: kötelékben támad, nem lő, cikázik.
  • Urbite: egyesével támad (3 egymás után), viszont pofátlan módon visszalő! Célirányosan közelít felénk, először függőlegesen, ha egy magasságban vagyunk vízszintesen. Ilyenkor rögtön lő is, tehát nem kell aggódnunk, hogy el ér hozzánk...
  • LTF: kötelékben támad, nem lő, cikázik (mint a Swooper).
  • Dramite: mint a Urbite, de gyorsabb.
  • Saucer: Kötelékben támad. Vízszintesen mozog, viszont hátulról reppen be a képernyőre.
  • Bynite: Mint a Urbite, viszont pontosan velünk egy magasságban érkezik, így azonnal lő! Egyedül előle tudunk elmenekülni.

Kerülgetésre nem lehet játszani, amíg nem küzdjük le a támadókat, újra és újra visszajönnek a képernyőre. A következő kötelék - a fenti sorrendben - csak ezután támad. A nagy lövöldözés után egy aszteroida mezőn kell átrepülnünk. Az aszteroidákat kerülgethetjük, vagy szét is lőhetjük (pontot ezért is kapunk).
Bizonyára már mindenki észrevette a játéktér alatt látható üzemanyagszint kijelzőt (FUEL). Ez annak rendje és módja szerint fogyatkozó üzemanyagszintet jelez. Ez általában nem szokott gondot okozni (hacsak nem bénázunk nagyon sokat az egyes kötelékek leküzdésével), de két nehézségi szintet garantáltan nem tudunk végigrepülni! Ezért minden szint végén üzemanyagot kell vételeznünk. Egy űrhajó - hol máshol - egy lehetetlenül szűk barlangban tölti fel üzemanyagát... Sikeres tankolás után már csak ki kell navigálnunk a barlangból, és kezdődik a következő szint.
A játék által tartogatott 16 nehézségi szint túlzott változatosságot nem tartogat (most a bolygó felszínének színváltozásait ne számítsuk ide):

  • A Swooper, LTF, Saucer az első szinten egy találattal szétlőhető, majd kettő három találat kell neki. Az Urbite, Dramite, Bynite három találattól robban fel, majd négy végül öt találat kell neki. Minden szinten más színűek az ellenséges űrhajók, és miden találat után változik a színük. Az űrhajókhoz hasonlóan az aszteroidák is masszívabbak lesznek.
  • A pontozás is aszerint változik, mennyi találat kell egy űrhajónak:
    Swooper, Urbite: 100, 200, 300 pont,
    LTF, Dramite: 200, 300, 400 pont,
    Saucer, Bynite: 300, 400, 500 pont.
  • Az aszteroidák egyre gyorsabbak, ennek megfelelően az áthaladásért egyre több jutalompontot kapunk.
  • A Urbite, Dramite, Bynite űrhajók egyre közelebb jelennek meg.
  • A negyedik szinttől műholdak is csatlakoznak a támadókhoz.
  • A barlang egyre hosszabb.

Egyedi, bár kissé felesleges extra, hogy űrhajónkkal három féle üzemmódban lehet repkedni, melyeket az 1, 2, 3 billentyűkkel választhatunk ki. Ez csak hajónk magasságváltoztatási képességére van hatással, nincs okunk, hogy ne az alapértelmezett, leggyorsabb, 3-as módot használjuk. Alul a LIFT x jelzi az aktuális üzemmódot.
A játékképernyő alján a program üzenetei olvashatók, triviális eseményekről (ALIEN CRAFT ADVANCING, DRAMITE SHIPS ATTACKING, CAUTION ASTEROID BELT, REFUELING TUNNEL AHEAD, FUEL STATION COMING UP, BONUS POINT REWARDED), ezek közül egy valóban hasznos van: BYNITE SHIPS ATTACKING. Ha ez megjelenik a pislogás is luxus!

Irányítás:
Betöltés után a FOR CONTROLS menüben választhatjuk ki az irányítást:
SINCLAIR, KEMPSTON, vagy szabadon definiálható billentyűzet a választék.