PaperBoy

1986 - Elite

Ügyességi

Spectrum (48k)

Enterprise

 

 

Bizonyára mindenki látott már amerikai filmekben biciklis újságkihordókat munka közben. Onnan lehet őket felismerni, hogy az újság postaládába juttatása kedvéért meg sem állnak, és majdnem legázolják az embereket. Ebben a programban az ö helyükbe képzelhetjük magunkat. Az ötlet meglehetősen egyedi, és emellé még jónak mondható színvonal is társul (különösen az eredeti ATARI pénzbedobós játékautomatán), így a siker nem is maradt el, 1987 első felében elég nehéz lett volna elképzelni olyan Top-listát, amin nem szerepel a játék.
Betöltés után túl sok gondunk nincs, az '1' megnyomásával beállíthatjuk az irányítást: billentyűzet, Kempston, Sinclair, Cursor a választék. Az Enterprise tulajdonosok tetszőleges botkormányt választhatnak, vagy billentyűzetet választhatnak. Ha maradunk a billentyűzetnél, a következő kiosztást használhatjuk: Q, A, O, P, N. Ez utóbbival tudjuk az újságot elhajítani.
A menünél maradva még érdemes megemlíteni, hogy a SPACE megnyomásával bármikor megnézhetjük a pontszámtáblát. A '0' megnyomásával indulhat a játék.

A játék főhőse - Joe - egy Newp' Est nevű külvárosban keresi meg a zsebpénzét. Ez igencsak lakályos, csendes, zöld környék, nagy családi házakkal. Joe nem kapott igazán nagy körzetet: mindössze húsz ház található a körzetét jelképező utcában. Itt kell a hét minden napján végigszáguldozva kézbesíteni a reggeli újságot az előfizetőknek. Mindezt persze megállás nélkül, úgy hogy közben járókelőket, autókat és egyéb terepakadályokat kell kerülgetni. Megállni tehát nem tudunk, csak gyorsítani-lassítani a fel-le megnyomásával. Indulás után rögtön választhatunk: a járdára hajtunk fel, vagy az úton maradunk. Javasolt a járdán közlekedni, mivel a szembejövő autónak két kerékkel több van mint nekünk és némi súlytöbbletet is élvez velünk szemben... Az autókra a játék folyamán különös figyelmet fordítsunk, főleg a kereszteződéseknél! A járdáról lehajtással amúgy is vigyázzunk, mert felhajtani, csak ott tudunk, ahol nincs járdaszegély!
A járdán némileg egyszerűbb az életünk, mint az úttesten, de itt is számos veszély les a magunkfajta közveszélyes biciklistákra. Járókelők, tűzcsapok, és egyéb terepakadályok nehezítik az életünket. Ha valami eltorlaszolja az utat a járdán, ne az úttestre, inkább a fűre hajtva próbáljuk kikerülni. Bármivel ütközve hatalmasat bukunk, ami egy életünk elvesztését vonzza maga után.
Ideje tenni, valamit a postaládák megtöltése érdekében is! Munkaköri leírásunk szerint a napi újságot el kell juttatnunk az előfizetőkhöz akiket könnyű azonosítani: házuk fehér színű, míg aki (már) nem rendelkeznek előfizetéssel, fekete színű házban laknak. A SUN feliratú postaládák csak arra várnak, hogy az aznapi újságot egy jól irányzott dobással beléjük juttassuk. Nem minden háznál van postaláda, ott az ajtó elé kell dobni az újságot. Ha jó helyre került az újság (a bejárat elé, vagy a postaládába), azt hangjelzéssel nyugtázza a program, ha pedig pontosan betalálunk egy postaládába, 250 pont jutalmat kapunk. Pontot kapunk azért is, ha azok ablakába, akik nem az előfizetőink szintén dobunk újságot. A képernyő jobb oldalán látható hány újság van nálunk. Készletünk véges, a pontos célzást tehát nem helyettesíthetjük géppuskatüzet megszégyenítő "sorozatdobásokkal"! Megcsappant újságkészletünket a terjesztők által itt-ott lerakott újságkötegek felvételével pótolhatjuk. Az utánpótlás az első napokon bőséges, de a játék előrehaladtával egyre jobban be kell osztanunk az újságokat, a kerülgetnivaló viszont egyre több lesz. A bal felső sarokban további hasznos információkat láthatunk: pontszámunkat, és az életeinket jelző sisakokat.
Az utca végén egy erdős szakaszon kell eljutnunk a célig. Ez csak akkor lehetséges, ha az ugratókra hajtva kikerüljük az utat keresztező terepakadályokat. Célba érkezés után egy térkép-részleten megtekinthetjük, hogyan dolgoztunk aznap, hány helyen tudunk az újságot kézbesíteni. Akik nem kapták meg az újságot, azok elégedetlenkedésüknek úgy adnak hangot, hogy lemondják az előfizetésüket (a térképen ők piros színnel vannak jelölve), a következő nap már fekete színű lesz a házuk.

A Zozosoft által javított Enterprise átirat már működik EP64-en is. A javítás során két súlyos hibára is fény derült: a pályaadatok egy része attribútum adatként konvertálva lettek, ezért az erdős szakasz "kuszán" nézett ki. Ezen kívül a program használja a BEEP ROM rutint, viszont ez nem volt lekezelve! Így kész csoda, hogy működött a program, a ROM hívás valahol a billentyűzet emuláló részben landolt... Ennek javításával előkerült a hiányzó "zene" is. Az eredeti átirat MULTIFACE-s snapshotból készült, visszatérve a normál program indítási pontra, megspórolható a képernyő állapot mentést tartalmazó screen-file. Betöltés után a funkcióbillentyűkkel kérhetünk csalásokat: F1 - sérthetetlenség, F2 - örökélet, F3 - végtelen mennyiségű újság.
High Score táblát kimenti resetkor, persze csak akkor ha nem csaltunk.

Sérthetetlenség: POKE 48023,201
Örökélet: POKE 50577,190
Végtelen újság: POKE 49263,0