Ocean Conqueor 1987 - Rack-it tengeralattjáró szimulátor |
Spectrum (48k) Enterprise |
Érdekes
módon Spectrum-ra nem sok tengeralattjáró szimulátort készítettek, míg a repülőgép
szimulátorból sokkal több készült. Pedig egy tengeralattjárós programban a sebesség
(vagy inkább lassúság) sokkal kevésbé zavaró. Az Ocean Conqueror egy nagyon
jó minőségű vektorgrafikát használó szimuláció. Feladatunk négy ellenséges hajókonvoj
megtámadása és megsemmisítése. A konvojok három hajóból állnak: egy teherszállítót
két romboló kísér, amik mindent megtesznek, hogy megvédjék a teherhajót. Nem
lesz könnyű dolgunk...
A programot illetőleg némi időzavarban szenvedek, mert a tengeralattjáró diesel
és elektromotorral működik, a torpedók nem irányíthatóak, viszont rendelkezünk
rakétákkal! A radarkép amúgy is furcsának tűnik egy tengeralattjáróban, a szonár
valamivel hatékonyabb eszköz a víz alatt... A programot érintő kritika kimerül
ez utóbbi két mondatban, innentől már csak dícsérni lehet a programot! A lehetőségekhez
képest nagyon jól sikerült, az egyik legjobb (ha nem a legjobb) Spectrum-ra
készült tengeralattjáró szimulátor!
A menüben kiválaszthatjuk a nehézségi szintet, beállíthatjuk az irányítást,
a ködöt kapcsolhatjuk ki-be, vagy ENTER megnyomásával indul a játék. Nehezebb
szinten korában észrevesznek a rombolók, és a lövéseik is pontosabbak. Ha bekapcsoljuk
a ködöt erősen korlátozódik a látótávolság. Az irányítás történhet CURSOR, KEMPSTON,
vagy INTERFACE II joy-al. Természetesen -lévén egy szimulátorról van szó, a
legtöbb funkciót billentyűzetről érhetjük el.
A játék kezdetekor egy dokkban vagyunk. Két olyan sziget van, ahol ki tudunk
kötni, játék közben csak itt pótolhatjuk torpedóinkat, rakétáinkat, és az üzemanyagot,
valamint a sérüléseinket is csak itt javíthatjuk ki. A játék folyamán bőven
lesz alkalmunk gyakorolni a kikötést. A dokkolás nagy körültekintést, és pontosságot
igényel! A dokkba orral előre kell beállni. A hajó parancsnoki hídján egy emberként
kell ellátni valamennyi teendőnket.
A játéktér alatti területet három, jól elkülöníthető területre oszthatjuk. A
bal oldali panelon a következőket láthatjuk:
A középső panelon alul a radarkép látható, (nevezzük szonárnak). Ennek hatósugara 5 km, de lehetőségünk van a hatótávolság felezésére (a felbontás növelésére). A szonár felett lévő információs panelon a következők láthatóak:
|
A periszkóp helyzetét a játéktér alatti sávon is láthatjuk, akkor nézünk pontosan előre, ha egy kis csík pontosan középen áll. Ha egy tárgy túl távol van, hogy szemügyre vehessük, használhatjuk a periszkópba épített zoomot, így 1-8-ig tetszőleges nagyítást érhetünk el. Ha átkapcsolunk térkép nézetbe, a játéktér helyén, jobb oldalon megjelenik a nagy térkép, ezen látszik a hőstetteink színterét képező tenger. A térkép szélét nem tudjuk elhagyni. A nagytérképen jelölve van a két kikötő, saját magunk, és a hajók is. Középen a 4 hajókonvoj, és a két kikötő pozícióját látjuk. Természetesen a hajók folyamatos mozgásban vannak. Jobb oldalon a kis térképen a hajónk közvetlen környezetét láthatjuk. Itt csak a tereptárgyak látszanak, a hajók nem!
A feladat sikeres teljesítéséhez egy-két jótanács:
Miután kifutunk a kikötőből használjuk el nyugodtan az akumulátorok töltésének
legalább a felét, így jelentősen növelhetjük a hatótávolságunkat, később feltölthetjük
az akumulátorokat. A hajó soha nincs a felszínen! Induláskor periszkóp-mélységben
vagyunk, nyugodtan megközelíthetjük az ellenséges hajókat. Előszőr a két rombolót
semmisítsük meg. Ha már gyakorlott kapitányok vagyunk, egyszerre mindkét rombolóra
is lőhetünk ki torpedót. A torpedókat a hajó orrához képest 1-6 fok eltéréssel
lehet kilőni. Célozni a periszkóppal tudunk. Vigyázzunk, a torpedó korántsem
olyan gyors mint egy rakéta, a hajó elé célozzunk! A torpedók hatótávolsága 1,5 mérföld. Ha a rombolók észrevesznek
azonnal felénk fordulnak, vadul lőnek ránk, és megpróbálnak legázolni. A teherszállító
hajó masszív fajta, valamikor két torpedó kell neki. Ha rakétát lövünk ki, két
újabb kijelzőt kapunk a játékképernyőn: a bal oldali sáv a rakéta hajtóanyagát
mutatja, a jobb oldali a magasságát. A rakétát a joy-al, vagy az 5, 6, 7, 8
billentyűkkel tudjuk irányítani. Ha nagyon mélyre merülünk a radaron kirajzolódnak
a tengerfenéken lévő magasabb hegyek. Vigyázzunk, nehogy nekik menjünk! Minden
merülés után töltsük fel a sűrített levegős tartályokat. Ha ki akarunk kötni
nézzük a bal oldali panelon a dokkhoz viszonyított pozíciónkat, nagyon sokat
segít! A dokkunkat kitartó munkával ki lehet lőni, de ha lehet ezt ne erőltessük. A programban
találkozhatunk olajfúró tornyokkal és világítótornyokkal. Ezekkel nekünk semmi
dolgunk nincs, csak a navigálást könnyítik meg. Tengeralattjárónk 22 mérföld/órás
csúcssebessége nem mondható éppen gyorsnak, ezért használjuk az időgyorsítást!
Ha ezt bekapcsoljuk, harmincszor gyorsabban fogunk haladni a 96 km hosszúságú
játékterületen. Csak akkor nem tudjuk használni, ha mi lövünk, vagy ránk lőnek!
A feladatra fordítható időt korlátozza, hogy a konvojok - igaz szép körutat megtéve - de konkrét cél felé hajóznak.
Végezetül következzenek a kezelő billentyűk:
Figyelem! A játékot lehetőleg Cursor-al játszuk, ha Kempston joy-al játszunk,
más a torpedó, és a rakéta kilövés.
Q
|
- gyorsítás |
R
|
- kistérkép felbontása (5 vagy 10 mérföld) |
A |
- lassítás |
P |
- periszkóp nagyítás fel |
5 |
- kanyarodás balra (JOY-al is lehetséges) |
O |
- periszkóp nagyítás vissza |
8 |
- kanyarodás jobbra (JOY-al is lehetséges) |
1 |
- periszkóp forgatása balra |
7 |
- hidroplán fel (JOY-al is lehetséges) |
2 |
- periszkóp forgatása jobbra |
6 |
- hidroplán le (JOY-al is lehetséges) |
CS+1 |
- periszkóp forgatása balra (5 fokonként) |
9 |
- torpedó kilövés |
CS+2 |
- periszkóp forgatása jobbra (5 fokonként) |
0 |
- rakta kilövés |
4 |
- kanyarodási szög rögzitése / kioldása |
7 |
- rakéta fel (kilövés után), (JOY-al is lehetséges) |
B |
- diesel, elektromos motor váltása |
6 |
- rakéta le (kilövés után), (JOY-al is lehetséges) |
V |
- levegő kompresszor be/ki |
5 |
- rakéta balra (kilövés után), (JOY-al is lehetséges) |
M |
- térkép be/ki |
8 |
- rakéta jobbra (kilövés után), (JOY-al is lehetséges) |
SS |
- 30x-os időgyorsítás be/ki |
S |
- ballaszt kiűrítése |
N |
- motorhang ki/be |
W |
- ballaszt beszívása |
H |
- szünet |
Ezen kívűl a CS+SPACE-el kiléphetünk a küldetésből.
(CS= Caps Shift, SS= Symbol Shift)
Az Enterprise verzió két dologban tér el a Spectrum változattól: nem lehet joy-al játszani, és a címében: Enterprise-on Nautilus-nak hivják. (Van PC-re is, ott USS Stinger a címe.)