| A játékban tehát az 1992-es világbajnokságot játszhatjuk újra, tetszőleges pilóta bőrébe bújva. Ennek megfelelően a program tartalmazza valamennyi csapatot, pilótát, és a 16 versenypályát. A menüben a következő lehetőségek közül választhatunk: - CONTOL SECTION:
-
CHOOSE CONTROLLER: Az irányításhoz használt eszközt választhatjuk ki: SINCLAIR, KEMPSTON botkormány illesztőt, vagy billentyűzetet (KEYBOARD) (O, P, Q, A, SPACE) választhatunk. (a Kempston botkormány illesztőt választva a menüben továbbra is a billentyűzettel tudunk navigálni!) A billentyűzetet tetszés szerint átdefiniálhatjuk (USER DEFINE) -
CHANGE DRIVERS: kiválaszthatjuk, mely pilóta bőrébe kívánunk "belebújni": A pilóták (és a csapatok) között a rajtszámuk léptetésével tudunk (NUMBER) választani. Természetesen a saját nevünket is megadhatjuk (NAME). - CHOOSE PREFERENCES - A játék néhány paraméterét állíthatjuk be:
- GEARS AUTO / MANUAL - automata, vagy manuális váltót választhatunk.
- SPEED MPH / KMH - beállíthatjuk, hogy mp/h-ban, vagy km/h-ban jelezze ki a program a sebességünket.
-
LEVEL NORMAL / PROFESSIONAL / CHAMPIONSHIP - A nehézségi szintet állíthatjuk be. Nehezebb szinteken gyorsabbak az ellenfelek, és hosszabb a versenytáv. A NORMAL fokozat nagyon "gyenguska", csak az első pár futamra érdemes beállítani (amíg ismerkedünk a játékkal). - ROSTRUM ON / OFF - A verseny végén megjelenő, az eredményhirdető dobogót ábrázoló grafikát kapcsolhatjuk ki / be. (Értelme nincs sok...)
-
ENTER SEASON PASSWORD - ha világbajnokságot játszunk, minden verseny után kapunk egy elég hosszú kódot. Ha - valamilyen érthetetlen okból - nem akarjuk az egész világbajnokságot (16 futam, alig 3-4 óra!) egy huzamban lejátszani, ezt a kódot feljegyezve, majd itt megadva folytathatjuk a világbajnokságot. (Gyakorlatilag a SAVE / LOAD menüpontot helyettesíti.) -
DRIVING SCHOOL: Ha még nem érezzük magunkat eléggé felkészültnek egy futamhoz, itt gyakorolhatunk egy kicsit. Tetszőleges pályát választhatunk, ahol más autótól nem zavarva róhatjuk a köröket, igaz csak korlátozott sebességgel! Minden megtett kör után, a "megengedett maximális sebesség" növekszik, segítségképpen pedig az ideális vonalvezetést egy szaggatott vonal jelzi. A gyakorlást a CAPS SHIFT + SPACE megnyomásával befejezhetjük. - SINGLE RACE - az általunk kiválasztott pályán játszhatunk le egy futamot.
- FULL RACE SEASON - egy teljes világbajnokságot indíthatunk.
Az EXIT menüpontot nem említettem meg, minden almenüben megtalálható, jelentése egyértelmű. Akár a SINGLE RACE, akár a FULL RACE SEASON módot választjuk, a verseny előtt rövid tájékoztatást kapunk a pályáról és az időjárásról (napos / felhős idő / vagy esik az eső, illetve, mekkora az esélye, hogy elered az eső). Az alsó sorban a következő pontok közül választhatunk: - TUNE CAR - a kocsi paramétereit állíthatjuk be:
-
TYRES SOFT / HARD / WET - Keményebb (HARD) gumi kevésbé kopik, gyorsabb, a puhább (SOFT) viszont jobban tapad. Az esőgumit (WET) értelemszerűen nedves pályán érdemes választani. (alapértelmezett: HARD) -
AEROFOILS SHALLOW / MID / ACUTE - A hátsó légterelő-szárnyak állását állíthatjuk be: az alacsony (SHALLOW) beállítással nagyobb végsebességet érhetünk el, az éles (ACUTE) beállítással jobb a kocsi tapadása. A MID az "arany középút". (alapértelmezett: MID) -
GEAR RATIOS LOW / MEDIUM / HIGH - A váltó fokozatait állíthatjuk be: az alacsonyabb (LOW) beállítással a kocsi jobban gyorsul, de kisebb a végsebessége, a HIGH beállítással a legnagyobb a kocsi végsebessége, de lassabban is gyorsul a kocsi. (alapértelmezett: MEDIUM) -
GEAR AUTO / MANUAL - Manuális, vagy automata váltót választhatunk. Ezzel, a menüben beállított típust bírálhatjuk felül. Gyakorlottabbaknak már érdemesebb a manuális váltóval versenyezni, mert az automata váltó nem mindig optimálisan vált. - CANCEL - ha meggondoltuk magunkat, érvényteleníthetjük az eddigi beállításainkat, visszatérhetünk a pálya-infohoz.
- RESET - A végrehajtott módosításokat törölhetjük, a kocsi paramétereit visszaállíthatjuk az alapbeállításokra.
(Ezeken kívül itt is megtalálhatjuk a QUALIFY és a RACE CIRCUIT menüpontokat.) -
QUALIFY -Két időmérő kör megtételével kvalifikálhatjuk magunkat a versenyre. Nem kötelező kvalifikálnunk magunkat, de ha nem élünk ezzel a lehetőséggel, a legutolsó (12.) helyről rajtolhatunk a versenyen. - RACE CIRCUIT - a verseny indítása.
- CANCEL - visszatérés a főmenühöz.
Tekintettel, hogy nem tartozik minden pályához külön "gyári" beállítás, a "profik" minden pályához külön beigazíthatják a kocsi paramétereit. Nem akarok ugyan ünneprontó lenni, de a beállításoknak minimális hatása van csak a verseny kimenetére... Igazából csak a kiválasztott gumi típusa lényeges. Ha elindítjuk a versenyt, a képernyő tetején elég sok kijelzőt láthatunk: - Időkijelzők: LAP TIME - köridő, BEST LAP - leggyorsabb kör, BEHIND - a minket üldöző versenyzővel szembeni előnyünk,
- LAP: az eddig teljesített körök száma / a teljes versenytáv,
- POS - pillanatnyi helyezésünk,
- középen a pálya térképét láthatjuk, a mi és az ellenfelek pozícióját is kijelzi a program,
- a piros sáv forfulatszámláló,
-
GEAR - felül láthatjuk hogy automata (AUTO), vagy manuális (MANUAL) váltóval versenyzünk, alatta az aktuális sebességi fokozatot láthatjuk, -
A négy autógumi feletti látható - kezdetben fekete sávok - jelzik a gumik állapotát. Ha az utolsó sáv is teljesen fehérré változott, az azt jelenti, hogy másodperceken belül defektet kapunk, és kisünk a versenyből! (Ez a legfontosabb kijelző!) - A jobb alsó sarokban láthatjuk a sebességünket.
Az irányítás kicsit eltér a megszokottól, vagy megszokjuk, vagy átdefiniáljuk: jobbra - kanyarodás jobbra, balra - kanyarodás balra, tűz - gyorsítás, hátra (le) - fékezés, tűz + előre (fel) - váltás magasabb sebességi fokozatba (csak manuális váltónál), tűz + hátra (le) - váltás alacsonyabb sebességi fokozatba (csak manuális váltónál) A versenyt bármikor megszakíthatjuk a CAPS SHIFT + SPACE megnyomásával. A versenyen 12 autó áll rajthoz. Ha elfelejtünk váltani, szerencsére nem "robban fel" az autó, mint más játékokban. Ha kicsúszunk a pályáról, lassulunk, ha nekiütközünk a pálya melletti akadályoknak, vagy egy másik autóba rohanunk hátulról, szintén lassulunk, de jelentősebb értékben. "Agresszívabbak" akár letarolhatják az összes terepakadályt és versenyautót (bár nekik inkább a BATTLE TANK SIMULATOR-t javaslom...), a kocsi nem törik össze, viszont a gumik gyorsabban fognak kopni (lánctalpas versenyautó még nincs...). A gumik állapotát folyamatosan kísérjük figyelemmel, NORMAL nehézségi fokozatban még tudjuk a versenyt egy garnitúra gumival teljesíteni, de a nehezebb fokozatokban nem ússzuk meg a kerékcserét! A kerékcserét a célegyenesben lévő boxban végezhetjük el: ehhez csak be kell állni a boxba, és a megjelenő menüből ki kell választanunk a gumik típusát. (Kempston botkormányt használva itt szintén a billentyűzethez kell nyúlnunk, akárcsak a menüben!). Egy kerékcsere 5-9 másodpercig tarthat, külön figyelmeztetést nem kapunk, ha elkészülünk, amikor a gumik feletti sávok feketére változnak, indulhatunk! A verseny végeztével megtekinthetjük a végeredményt, ha bajnokságot játszunk, a bajnokság pillanatnyi állását is láthatjuk, majd megkapjuk a SAVE funkciót helyettesítő (elég hosszú) kódot (erről a menüben már tettem említést)! A pontozás az akkori szabályoknak megfelelően történik: 1. hely: | 10 pont | | 4. hely: | 3 pont | 2. hely: | 6 pont | | 5. hely: | 2 pont | 3. hely: | 4 pont | | 6. hely: | 1 pont | Bár az imént elmondottakhoz talán nem szükséges egyéb dicsérő szavakat hozzáfűzni, megemlíteném még a remek 128K-s zenét és a hangokat, melyek szintén sokat dobnak az összhatáson, akárcsak az eső grafikai megjelenítése! A program a Spectrum teljesítményeinek határait súrolja, sőt, - sajnos - túl is mutat rajta: a másodpercenkénti 2 (azaz kettő...) képkocka némileg elmarad a "mai szemnek" optimálisnak nevezhető teljesítménytől. |