Nigel Mansell's Grand Prix

1988 - Martech Games Ltd.

autóverseny

Spectrum (128k)

A Martech 1988-as Forma 1-es játéka sok tekintetben formabontó kortársaihoz képest, de még a pár évvel később megjelent Spectrum játékokkal összehasonlítva is megállja a helyét! A Martech-től nagy meglepetés volt egy ilyen professzionális-autóverseny program. A Forma-1 rajongói remek versenyeket játszhatnak le a programmal, bár talán pont a program összetettsége akadályozta meg a szélesebb körben való elterjedését. A játékban az 1987-es Forma-1 es világbajnokságban vehetünk részt, amikor ugyan nem Nigel Mansell lett a világbajnok (a pontszámtáblán második lett Nelson Piquet mögött), de a Spectrum szülőhazája Anglia... Sajnos a jogi problémák elkerülése érdekében a programban nem az eredeti versenyzők szerepelnek, viszont a versenypályák azonosak. Ez azt jelenti, hogy a programban 16 pálya szerepel, köztük a Hungaroring (a legelső vonalvezetéssel). Azt ugyan nem mondhatjuk, hogy a versenypályák nagyon hasonlítanak önmagukra, de azért fel lehet ismerni melyik pályán versenyzünk...

 

 

A programnak két változata van: a 48K-s változat sorban, egymás után tölti be a pályákat, míg a 128K-s változat egyben betöltődik a memóriába. Ezért itt nem csak világbajnokságot játszhatunk, a betöltés után megjelenő menüben választhatunk gyakorlást is tetszőleges versenypályán (PRACTICE SESSION MENU). Világbajnokságot is indíthatunk, 5, 10, 20 körös versenytávval (ENTER x LAP GRAND PRIX), vagy a legelszántabbak valós hosszúságú futamokon is rész vehetnek (FULL LENGTH GRAND PRIX). Természetesen nem kell a 16 futamos világbajnokságot együltőben lejátszani, minden futam után menthetünk, amit a főmenüben visszatölthetünk (RESTORE SAVED POSITION).
Ha világbajnokságot indítunk, a program bekéri a nevünket, és máris a soron következő versenyről kapunk információkat: helyszín, a pálya neve, a pálya hossza (LAP DISTANCE), hány körös a verseny (x LAPS), a kvalifikációhoz szükséges idő (QUALIFYING TIME). Verseny előtt gyakorolhatunk a pályán (PRACTICE SESSION), vagy rögtön indíthatjuk a versenyt (QUALIFY / RACE).
A rajt előtt kvalifikálnunk kell magunkat a versenyre. A felvezető kör után három időmérő kör áll rendelkezésünkre, hogy megfussuk legalább az ehhez szükséges időt (QUALIFYING TIME). Természetesen az időeredményünktől függő pozícióból rajtolhatunk.

A műszerfalon első pillantásra ijesztő mennyiségű kijelző néz velünk farkasszemet: az üzemanyagszint (FUEL) egyértelmű. Az olajhőmérséklet (OIL TEMP), hűtővíz hőmérséklet (WATER TEMP) a motor fordulatszámával növekszik. Az olaj, vagy a víz túlhevülése mechanikai problémákat eredményez (kiesünk a versenyből). Az olajnyomás (OIL PRES) viszont csökken, ha melegebb az olaj. 1987-ben lehetett turbómotorokat használni (ezek 1500 lóerőre is képesek voltak, de ez a megbízhatóság kárára ment), a TURBO TEMP a hőmérsékletét, a TURBO BOOST a turbónyomást jelzi. Ez utóbbit mi állíthatjuk az 1, 2, 3, 4 billentyűkkel (a 4-es jelenti a maximumot). Használatával vigyázzunk, hisz megnő az üzemanyagfogyasztás, valamint a többi telemetriai adatot is figyeljük folyamatosan, hisz túlhevülve tönkremehet a motor! Éppen ezért a olaj- turbóhőmérséklethez, turbónyomáshoz tartozik figyelmeztetőlámpa is (HOT / OVER). A középen látható fordulatszámlálóhoz sok kommentár talán nem szükséges, ha nem akarjuk, hogy túlhevüljön a motor, lehetőleg tartsuk 12000 RPM alatt a fordulatszámot.
A műszerek alatt láthatjuk a számítógép kijelzőjét:

  • SPEED: pillanatnyi sebességünk (mérföld / óra),
  • LAP TIME: a legutolsó befejezett körünk ideje (másodpercben),
  • AV SPEED: átlagsebességünk (az utolsó befejezett körünkből),
  • BEST LAP: eddigi legjobb körünk (másodpercben),
  • FUEL LEFT: pontos üzemanyagszint literben (195 literes a tankunk),
  • CONSUMPTION: pillanatnyi üzemanyagfogyasztás (liter / perc),
  • RANGE: a pillanatnyi átlag üzemanyag fogyasztásunkkal megtehető távolság.
  • KM TO FIN: távolság a céltól (mindenden körben, a célvonalon áthaladva frissül az érték).

A legalsó sorban láthatjuk a csapatrádió üzenetsorát, ahol verseny közben jelennek meg az egyéb információk (hány kör van hátra a versenyből, hányadikak vagyunk, kit előztünk meg, stb.).

Automata váltó NINCS a programban, a tűz + le/fel megnyomásával nekünk kell működtetni a 6 fokozatú váltót, melynek kijelzőjét a jobb alsó sarokban láthatjuk. Megijedni azért nem kell: 5., 6. sebességi fokozatban szinte bármelyik kanyart be lehet venni. Nem megszokott a 8-bites gépekre készült autóverseny játékoknál, hogy a rajtnál figyelnünk kell, nehogy kiugorjunk! Ha túl fürgék voltunk, megismétlik a rajtot, de ha háromszor hibázunk, kizárnak a versenyből. A játékmenet is egyedi. Ha kisodródunk, lelassulunk a pálya mentén a füvön (ahogy a többi programban is), de ha túlontúl nagy sebességgel esünk a kanyarba kipördülünk és kiesünk a versenyből. Ugyanez történik, ha más autóval, vagy a pálya menti kanyart jelző táblával ütközünk: kisebb koccanást elvisel az autónk, de nagyobb ütközésnél kiesünk.
Hosszabb versenyt nem tudunk teljesíteni boxkiállás nélkül. Ha a célegyenesben kihajtunk a táblával is jelzett boxutcába, a célegyenesen áthajtva automatikusan megállunk, és megtörténik a kerékcsere és tankolás. Erről az üzenetsorban rádióüzenetet is olvashatunk.

A pontozás az akkori szabályoknak megfelelően történik:

1. 9 pont   4. 3 pont
2. 6 pont   5. 2 pont
3. 4 pont   6. 1 pont

Irányítás:

  • Billentyűzet: A - gyorsítás, Z - fék, A+SPACE - váltás fel, SPACE - váltás le, O - balra, P - jobbra.
    1, 2, 3, 4 - turbó nyomás
    H - játék szüneteltetése,
    CAPS SHIFT + SPACE - játék megszakítása.
  • Kempston illesztő.

A versenynaptárban szereplő pályák:

  1. Jacarapagua, Rio de Janeiro - Brazília
    Pályahossz: 5.031 km
    Versenytáv: 61 kör / 306.891 km
    Körrekord: 1 perc 33.546 mp (193.612 km/h)

  2. Imola -Olaszország (San Marino)
    Pályahossz: 5.040 km
    Versenytáv: 60 kör / 302.400 km
    Körrekord: 1 perc 28.667 mp (204.631 km/h)

  3. Spa - Francorchamps - Belgium
    Pályahossz: 6.940 km
    Versenytáv: 43 kör / 298.42 km
    Körrekord: 1 perc 59.282 mp (209.453 km/h)

  4. Monaco
    Pályahossz: 3.328 km
    Versenytáv: 78 kör / 259.584 km
    Körrekord: 1 perc 26.607 mp (134.634 km/h)

  5. Detroit - USA
    Pályahossz: 4.023 km
    Versenytáv: 63 kör / 253.449 km
    Körrekord: 1 perc 41.233 mp (143.077 km/h)

  6. Le Castellet - Franciaország
    Pályahossz: 3.813 km
    Versenytáv: 80 kör / 305.040 km
    Körrekord: 1 perc 9.993 mp (196.117 km/h)

  7. Silverstone - Nagy Britannia
    Pályahossz: 4.719 km
    Versenytáv: 65 kör / 306.735 km
    Körrekord: 1 perc 9.886 mp (243.067 km/h)

  8. Hockenheim - Nyugat-Németország
    Pályahossz: 6.797 km
    Versenytáv: 44 kör / 299.068 km
    Körrekord: 1 perc 46.604 mp (229.534 km/h)

  9. Hungaroring, Budapest - Magyarország
    Pályahossz: 4.14 km
    Versenytáv: 76 kör / 305.064 km
    Körrekord: 1 perc 31.001 mp (158.794 km/h)

  10. Österreichring - Ausztria
    Pályahossz: 5.942 km
    Versenytáv: 52 kör / 308.984 km
    Körrekord: 1 perc 29.241 mp (239.701 km/h)

  11. Monza - Olaszország
    Pályahossz: 5.800 km
    Versenytáv: 51 kör / 295.800 km
    Körrekord: 1 perc 28.099 mp (237.006 km/h)

  12. Estoril - Portugália
    Pályahossz: 4.350 km
    Versenytáv: 70 kör / 304.500 km
    Körrekord: 1 perc 20.943 mp (193.469 km/h)

  13. Jerez - Spanyolország
    Pályahossz: 4.218 km
    Versenytáv: 72 kör / 303.696 km
    Körrekord: 1 perc 27.176 mp (174.186 km/h)

  14. Ricardo Rodriguez - Mexikó
    Pályahossz: 4.421 km
    Versenytáv: 68 kör / 300.628 km
    Körrekord: 1 perc 19.360 mp (200.549 km/h)

  15. Suzuka - Japán
    Pályahossz: 5.913 km
    Versenytáv: 53 kör / 313.39 km
    Körrekord: 1 perc 54.378 mp (186.08 km/h)

  16. Adelaide - Ausztrália
    Pályahossz: 3.779 km
    Versenytáv: 82 kör / 309.878 km
    Körrekord: 1 perc 20.787 mp (168.398 km/h)

A legtöbb pálya már nem hasonlít az akkori önmagára, nem árt egy kis emlékeztető.