Nigel Mansell's Grand Prix 1988 - Martech Games Ltd. autóverseny | Spectrum (128k) |
A Martech 1988-as Forma 1-es játéka sok tekintetben formabontó kortársaihoz képest, de még a pár évvel később megjelent Spectrum játékokkal összehasonlítva is megállja a helyét! A Martech-től nagy meglepetés volt egy ilyen professzionális-autóverseny program. A Forma-1 rajongói remek versenyeket játszhatnak le a programmal, bár talán pont a program összetettsége akadályozta meg a szélesebb körben való elterjedését. A játékban az 1987-es Forma-1 es világbajnokságban vehetünk részt, amikor ugyan nem Nigel Mansell lett a világbajnok (a pontszámtáblán második lett Nelson Piquet mögött), de a Spectrum szülőhazája Anglia... Sajnos a jogi problémák elkerülése érdekében a programban nem az eredeti versenyzők szerepelnek, viszont a versenypályák azonosak. Ez azt jelenti, hogy a programban 16 pálya szerepel, köztük a Hungaroring (a legelső vonalvezetéssel). Azt ugyan nem mondhatjuk, hogy a versenypályák nagyon hasonlítanak önmagukra, de azért fel lehet ismerni melyik pályán versenyzünk...
| A programnak két változata van: a 48K-s változat sorban, egymás után tölti be a pályákat, míg a 128K-s változat egyben betöltődik a memóriába. Ezért itt nem csak világbajnokságot játszhatunk, a betöltés után megjelenő menüben választhatunk gyakorlást is tetszőleges versenypályán (PRACTICE SESSION MENU). Világbajnokságot is indíthatunk, 5, 10, 20 körös versenytávval (ENTER x LAP GRAND PRIX), vagy a legelszántabbak valós hosszúságú futamokon is rész vehetnek (FULL LENGTH GRAND PRIX). Természetesen nem kell a 16 futamos világbajnokságot együltőben lejátszani, minden futam után menthetünk, amit a főmenüben visszatölthetünk (RESTORE SAVED POSITION). A műszerfalon első pillantásra ijesztő mennyiségű kijelző néz velünk farkasszemet: az üzemanyagszint (FUEL) egyértelmű. Az olajhőmérséklet (OIL TEMP), hűtővíz hőmérséklet (WATER TEMP) a motor fordulatszámával növekszik. Az olaj, vagy a víz túlhevülése mechanikai problémákat eredményez (kiesünk a versenyből). Az olajnyomás (OIL PRES) viszont csökken, ha melegebb az olaj. 1987-ben lehetett turbómotorokat használni (ezek 1500 lóerőre is képesek voltak, de ez a megbízhatóság kárára ment), a TURBO TEMP a hőmérsékletét, a TURBO BOOST a turbónyomást jelzi. Ez utóbbit mi állíthatjuk az 1, 2, 3, 4 billentyűkkel (a 4-es jelenti a maximumot). Használatával vigyázzunk, hisz megnő az üzemanyagfogyasztás, valamint a többi telemetriai adatot is figyeljük folyamatosan, hisz túlhevülve tönkremehet a motor! Éppen ezért a olaj- turbóhőmérséklethez, turbónyomáshoz tartozik figyelmeztetőlámpa is (HOT / OVER). A középen látható fordulatszámlálóhoz sok kommentár talán nem szükséges, ha nem akarjuk, hogy túlhevüljön a motor, lehetőleg tartsuk 12000 RPM alatt a fordulatszámot.
A legalsó sorban láthatjuk a csapatrádió üzenetsorát, ahol verseny közben jelennek meg az egyéb információk (hány kör van hátra a versenyből, hányadikak vagyunk, kit előztünk meg, stb.). Automata váltó NINCS a programban, a tűz + le/fel megnyomásával nekünk kell működtetni a 6 fokozatú váltót, melynek kijelzőjét a jobb alsó sarokban láthatjuk. Megijedni azért nem kell: 5., 6. sebességi fokozatban szinte bármelyik kanyart be lehet venni. Nem megszokott a 8-bites gépekre készült autóverseny játékoknál, hogy a rajtnál figyelnünk kell, nehogy kiugorjunk! Ha túl fürgék voltunk, megismétlik a rajtot, de ha háromszor hibázunk, kizárnak a versenyből. A játékmenet is egyedi. Ha kisodródunk, lelassulunk a pálya mentén a füvön (ahogy a többi programban is), de ha túlontúl nagy sebességgel esünk a kanyarba kipördülünk és kiesünk a versenyből. Ugyanez történik, ha más autóval, vagy a pálya menti kanyart jelző táblával ütközünk: kisebb koccanást elvisel az autónk, de nagyobb ütközésnél kiesünk. | |||||||||||||||
A pontozás az akkori szabályoknak megfelelően történik:
Irányítás:
A versenynaptárban szereplő pályák:
A legtöbb pálya már nem hasonlít az akkori önmagára, nem árt egy kis emlékeztető. | ||||||||||||||||