Navy SEALs

1991 - Ocean Software Ltd.

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

A játék az azonos című film (magyar címe: Elit Kommandó) alapján készült. A történet szerint egy különleges alakulat azon fáradozik, hogy megmentse egy repülőgép közel-keleti terroristák fogságába esett legénységét. A mentési akció során az egység parancsnoka, Curran hadnagy bizonyítékokat talál arra, hogy a terroristák amerikai követő rakétákkal rendelkeznek. A védelmi bizottság ezért újra a térségbe rendeli a kommandót, ám a felderítők ezúttal is félretájékoztatják a csapatot. Curran egy közel-keleti újságírónő segítségét kéri, akinek biztos információi vannak a terrorista vezér és a rakéták hollétéről.
A játékot sokan a Navy Moves folytatásának gondolják, azonban sem a kiadó, sem a program készítői nem azonosak. A hasonlóság viszont vitathatatlan: ez a játék is két külön betölthető részből áll, a grafika és az animáció profi munka, és immár a hangok is - a kor követelményeinek megfelelően - 128K-s gép képességeit használják ki. És mindkét program vad lövöldözést ígér a játékosoknak...

Az első rész - a film alapján - tússzabadításról szól. A játék öt - azonosan kivitelezett - szintből áll: kikötő, rádió állomás, katonai tábor, tússzabadítás, menekülés. Célunk: a piros, USA feliratú faládák tetején egy-egy detonátor elhelyezése (ez automatikusan történik, ha odamegyünk). A ládák a kor legnépszerűbb, Stinger vállról indítható légvédelmi rakétákat rejtik. Feladatunkat meghatározott idő alatt kell teljesíteni, ráadásul a terrorrosták meglehetősen rossz szemmel nézik ténykedésünket. Főhősünk elég sokféle mozgásra képes: fut (joy. jobbra-balra), ugrik (joy. jobbra-fel, balra-fel) mászik (joy. fel, jobbra-fel, balra-fel), gugol (joy. le) kúszik (joy. jobbra-le, balra-le, függeszkedik (joy. fel, majd jobbra-balra, de csak ott, ahol lehet mibe kapaszkodni). Sajnos lőni csak vízszintesen tudunk, amit gonoszul ki is használtak a készítők: az őrök meglehetősen éberek és végtelen lőszerrel rendelkeznek. Tekintve, hogy a kommandósok közelharcra is igen jó kiképzést kaptak, ha nem tudunk egy vadul lövöldöző ellenséget lelőni, próbáljunk a nyakába ugrani, ez szintén eredményre vezet! A legnagyobb nehézség azonban talán az, hogy ha nagy magasságból esünk le, szintén elveszítjük egyik emberünket! (Így a pályát igen jól kell ismerni, mert általában úgy kell leugornunk, hogy nem tudjuk, mi van alattunk.)
Fegyverünk csak véges számú lőszerrel van megtöltve (muníciónkat az AMMO feliratú sáv jelzi), de a nagyalakú, számozott piros ládák szétlővése után új fegyvert vehetünk magunkhoz. Ezek közül a legpraktikusabb kétség kívül a páncélököl, mellyel célozni sem kell: a robbanás hatására minden, a képernyőn tébláboló ellenfél kifekszik.
Hogy mennyi detonátort kell még elhelyeznünk, a jobb alsó sarokban láthatjuk a rendelkezésre álló idő (TIME) mellett. Ha teljesítettük a feladatot, befejeződik a szint. A negyedik szinten (tússzabadítás), viszont ezután el kell még jutnunk a celláig (nem kell messze menni, hisz útba esik...). Az ötödik szinten már nincsenek rakéták, csak rohannunk kell jobbra, hogy elérjük a helikoptert. (Az idő egyébként elég szoros!)

A második szint nem kér kódot, így akár rögtön kezdhetünk ezzel is játszani. A helyszín Bejrút, ahol akkoriban nem szívesen fogadták az amerikai turistákat, főleg, ha tengerészgyalogosok... Mi mégis egy kellemes belvárosi sétára indulunk, feladatunk ugyanis, hogy megtaláljuk az elrejtett rakétákat. Segítség nélkül ez viszont elég reménytelen vállalkozás lenne, ezért a start után a villogó IN felirattal jelzett ajtón belépve találkozhatunk egy helyi ügynökkel, aki az Ali névre hallgat és ő fog segíteni a rakéták felkutatásában (a filmmel ellentétben nő most nem jut nekünk...). Ali segítsége abból áll, hogy az '1+2' (ENTERPRISE verzió: 'M') billentyűvel előhívható térképen bejelöli, hova kell mennünk. (A villogó 'x' a saját pozíciónkat jelöli, az 'o' az Ali által megjelölt helyet. A városnak egyszerre csak egy kis részét látjuk, de tudjuk görgetni a térképet.)
Ali gyerek elég rendesen szívat minket, mert ő is csak a rakéták feltételezett helyét ismeri, így össze-vissza küldözget minket a városban. Talán mondanom sem kell, hogy az utcákon sétálgatva elég forró a hangulat - így, amerikai tengerészgyalogosnak öltözve. A végtelen számban támadó terroristák, a géppuskával felszerelt motorkerékpár és terepjáró még csak-csak..., de a páncélozott, lánctalpas szállító harcjármű már egy kicsit túlzás! A járműveket persze szintén kilőhetjük (jó sok találattal, energiájuk a jobb alsó sarokban látható), "csak" arra kell figyelnünk, nehogy szitává lőjenek közben és ne gázoljanak el. A motorkerékpár igazi "csemege": akárhányszor áthalad a képernyőn, energiája újra feltöltődik! Célszerű megállni egy pontban, és veszettül nyomogatni a tűz gombot. Ha szerencsénk van, pont velünk szemben jelenik meg a következő motorkerékpár.
Érhető okokból, most végtelen számú lőszerünk van, és elvesztett energiánk is LASSAN újratöltődik, de ez kb. annyi segítség, mint halottnak az infúzió. Persze időlimit most is van.

A játék igen profi munka, a grafika, animáció, hangok minden elismerést megérdemelnek. A játék sajnos nagyon nehéz, és elég hamar - különösen a második rész - agyatlan lövöldözésbe fullad. Persze lehet, hogy az akciójátékok kedvelőit pont ez villanyozza fel?
A menü a szokásos opciókat tartalmazza: SINCLAIR, CURSOR, KEMPSTON illesztő, vagy definiálhatjuk a billentyűzetet.
'H' - játék szünetelételése (folytatás: bármely más billentyű / kilépés a játékból: ismét 'H' - ezt ki találta ki?!?)
Meglepetés: amikor előhívjuk a térképet, nyomjuk meg az 'I' billentyűt (ENTERPRISE verzió: ENTER).
Az ENTERPRISE verzió betöltés után az örökélet felöl érdeklődik.

Első rész:
Örökélet: POKE 37805,0
Végtelen idő: POKE 25223,0

Második rész:
Örökélet: POKE 53048,0
Végtelen idő: POKE 25221,0

Térkép (1 rész), Térkép (2. rész)