Moontorc

1991 - Atlantis Software Ltd.

akció, kaland

Spectrum (48k)

Az Atlantis Software remekbe szabott játékának nincsen túlbonyolítva a története: főhősünk feladata, hogy megmentse Lalena hercegnőt a gonosz Sötét Úr karmaiból. Ehhez elvileg "mindössze" annyit kell tennünk, hogy négy nehézségi szinten keresztül jobbra haladva elérjük a hercegnő raboskodásának helyszínét, miközben a Sötét Úr teremtményeit legyőzzük, vagy csellel kikerüljük. Még időlimit sincs. "Gyakorlatilag" a játékmenet némi kaland elemekkel van "fűszerezve", épp annyira, hogy a szép grafikával együtt egy igazán figyelemreméltó játékot kapjunk!
Minden szint kijáratát, illetve az utolsó szinten a tömlöc bejáratát egy vámszedő őrzi, aki csak három Moontorc (bármi is legyen az) ellenében enged át. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az utat sok helyen sárga zöld vagy kék ajtó állja utunkat (a 2. képen egy kék ajtó előtt állunk). Ezeket az ajtókat csak a hozzá tartozó (sárga zöld vagy kék) kulcsok felhasználásával tudjuk kinyitni. Pár kulcsot ugyan találunk elszórva utunk folyamán, fő "kulcsbeszerző forrásaink" azonban a druida, udvari bolond és boszorkány kereskedők lesznek, akik különféle portékákat árulnak megfelelő ellenszolgáltatás ellenében - amíg a készlet tart. A "megfelelő ellenszolgáltatás" alatt természetesen aranyat kell érteni. Apró szépséghiba hogy a játék kezdetén egy árva aranyérménk sincs. Anyagi helyzetünket viszont jelentősen javíthatjuk a sárga kincsesládák felvételével. A kereskedőknél az alábbi portékák közül választhatunk (nem mindem "boltban" van minden):

  • A Moontorc három darabját (PART OF TORC). Egy kereskedőnél csak egy van. Sajnos a program nem jelzi ki, hogy eddig hány darabot vettünk, ezt nekünk kell számolnunk. Többet úgy sem tudunk venni.
  • Kulcsok (sárga zöld vagy kék KEY). A kulcsokat a hátizsákunkban tároljuk, melybe maximum négy kulcs fér.
  • Támadó varázslat 10 darabos egységcsomagban (TEN SPELLS): segítségével távolról "lövöldözhetünk" ellenfeleinkre.
  • Fejsze 10 darabos egységcsomagban (TEN AXES): hajító fegyverként szolgál.
  • Élelmiszer (FOOD AND ALE): a harcban megcsappant energiánkat pótolhatjuk vele. Elemózsiás kosarakat a pályán elszórva is találunk, ingyen. (ld. 4. kép)
  • Pajzs (SHIELD POWER): amíg nem használódik el, csökkenti a harcban szerzett sérüléseinket.

A vásárlás nagyon egyszerű: oda kell sétálni a kereskedőhöz, majd a megjelenő listából a le-fel irányokkal ki kell választani, mit szeretnénk megvenni. (A lista tartalmazza az árakat is.) A kiválasztott tárgyat a tűz megnyomásával vehetjük meg, ezután, ha akarunk még vásárolni, újra a kereskedőhöz kell lépnünk. Ha nem kívánunk semmit vásárolni, a "lista" RETURN elemét kell választanunk.
A kétféle hajítófegyver (varázslat és fejsze) különböző ellenfelek ellen hatásos. Ha ezekből kifogytunk, marad közelharc. Szerencsére kardunk majd' minden ellenség ellen hatásos és sosem kopik el, használata viszont pontos időzítést igényel. Néha előfordul, hogy kulcs, vagy a kellő számú Moontorc hiányában visszafelé kell haladnunk. Ilyenkor sajnos a már legyőzött ellenfelek nagyobb része újra megjelennek. Fontos még, hogy főhősünk - talpig vasban - nem tud úszni, így a vízbe esés is energiaveszteséggel jár!
A játéktér alatt látszik felszerelésünk listája és a rendelkezésre álló készlete. Ezek balról jobbra: a pontszám mellett a szív energiánkat jelöli (ha elfogy, vége a játéknak), ezt csak információ nem tudjuk kiválasztani. A kék balta értelemszerűen baltáink számát jelzi, a zöld csillag a támadó varázslatét. A sárga pénzeszsák font jellel kincsünket számolja, a fehér pajzs a felhasználható pajzsokat. A lila hátizsákot kiválasztva megtekinthetjük annak tartalmát. A fehér kard felett nincs számláló, ezt kiválasztva korlátlanul hadonászhatunk vele. A lista elemei között a 'le' iránnyal választhatunk (egy pár kék nyilat mozgatunk, mely az aktuális eszközt jelöli). Ha egy ajtó előtt állunk, a hátizsákot kell kiválasztanunk (a tűz gomb megnyomásával), majd a megfelelő színű kulcs felhasználása után eltűnik az ajtó. Ha rossz színű kulcsot használunk fel, a kulcs akkor is eltűnik, de a várt hatás elmarad!
Néhány tipp a játékhoz:

  • Háttér nincs, mindenre rá tudunk állni (persze a kék vizet leszámítva).
  • Tárgyakat csak oldalról tudjuk felvenni, ha ráugrunk, nem vesszük fel.
  • A falról lelógó kígyónak a fejét kell támadni.
  • A talajból előbújó óriás öklökre ne pazaroljunk fegyvert. Jó időzítéssel át kell rohannunk felette.
  • Főhősünk bármilyen magasból leeshet.
  • A támadó varázslatot vízszintesen lőjük ki, a fejszét ívben enyhén felfelé, de a "hatótávolsága" mindkét fegyvernek ugyanakkora.
  • Ugrás közben, a levegőben is tudunk "lőni" vagy kardozni.

A játék jó játszható, nem túl nehéz, viszont a térkép segítségével alaposan meg kell tervezünk, milyen kulcsokra lesz szükségünk. Így is lesz pár olyan eset, amikor kulcs és/vagy elegendő pénz hiányában fel kell adnunk a küldetésünket.

Irányítás:
Billentyűzet (O - balra, P - jobbra, Q - fel (ugrás), A - le (eszköz kiválasztása), Z, X, C, V, B, N, M, SPACE - tűz.
KEMPSTON, INTERFACE II, CURSOR botkormány illesztők.
A küldetés feladásához a hátizsákot kell kiválasztanunk, majd megnyomni a 'G' billentyűt.
A játékot a kiválasztott eszközön megnyomott tűz gombbal indíthatjuk.

A 48K-s hangok teljesen középszerűek, a menüben a Scarborough Fair dallamait pittyegi el a gép.

Térkép