Monty Pithon's
Flying Circus

1990 -Virgin

akció, lövöldözős

Spectrum (128k)

Enterprise

Bizonyára sokan ismerik (de legalább hallottak róla) a Monty Phyton Repülő Cirkusza című angol komédia-sorozatot. A műsor a csapat nevéről kapta a címét. Nos az angol humort lehet szeretni - nem szeretni, de a csapat produkciói mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Bár egy másik (szintén angol) humoristáról, Benny Hill-ről, 1985-ben a Dk'Tronics már készített játékprogramot (ráadásul ötleteset és színvonalasat), sőt Chaplin-ről is készült játék, a Virgin 1990-ben úgy gondolta, hogy elkészíti a Monty Phiton nevéhez fűződő játékprogramot. Nos a program készítői az ötletes történet kitalálásával nem sokat foglalkoztak, némileg meglepő módon lövöldözős játékot készítettek, amely ötvözi az R-Type, és a Rastan "előnyeit" ?!?!?!
Azon kedves olvasókat, akik úgy döntöttek, hogy velünk maradnak, elárulom, hogy a program nem is lett rossz, sőt a játék grafikája remekül idézi a csapat (némiképp morbid) rajzfilm-részleteinek hangulatát. A program annyira debill, hogy felfogható a lövöldözős játékok paródiájának is...

 

 

A program betöltése után feltűnik a menü, ahol kiválaszthatjuk a kívánt irányítást, miközben felcsendül a filmsorozatból ismert zene (amely meglepően jól fekszik a Spectrum hangzásbéli képességeinek). A menü alatt elolvashatjuk, hogy az eddigi legalacsonyabb pontszám a 99999999. Talán ebből kiderülhetett, hogy a játékban a célunk a lehető legalacsonyabb pontszám elérése...

Hát akkor talán indítsuk el a játékot (a '0' megnyomásával)... Azon kedves (kitartó) olvasóink kedvéért, akik úgy döntöttek, hogy a látvány után is készek velünk maradni, elárulom, hogy a játékban (akárcsak a filmsorozatban) a földből kiálló és égnek meredő lábak teljesen "normálisnak" számítanak, akárcsak főhősünk kinézete. Talán induljunk el (kizárásos alapon jobbra). Szerencsére nem fogunk eltévedni, mivel mindig csak egy irányban tudunk haladni. Ha valamilyen oknál fogva nem tudunk jobbra haladni, próbálkozzunk a le-fel irányokkal, az eredmény nem fog elmaradni. (Ennek tudatában "remek" ötletnek tűnik a térkép…) Hősünk irányítása nem túl bonyolult, a jobbra-balra iránnyal haladni tudunk, a le iránnyal gugolni, a tűz gombbal tudunk lőni (akár gugolva is), és a jobbra-fel, fel, balra-fel irányokkal tudunk ugorni a kívánt irányba. Néhány méter haladás után megtapasztalhatjuk, hogy a nyakunkba hulló 16 tonnás súlyok alá nem érdemes beállni, mert ez negatív hatást gyakorol a képernyő bal alsó sarkában látható energiánkra. Az energiánk mellett hátralévő életeink számát láthatjuk. A rendelkezésünkre álló 4 élet meglehetősen kevésnek tűnhet (talán azért, mert kevés is...), de vígasztaljon az a tudat, hogy minden 10000 ezer pont elvesztése után extra-életet kapunk. Természetesen a játékban előforduló valamennyi ellenséggel való érintkezés, és a lövedékek is fogyasztani fogják energiánkat. Hamarosan tapasztalhatjuk, hogy elfogyott az út előttünk! Kövessük az irányt mutató nyilat (nem mintha lenne más választásunk) és ugorjunk bele az ismeretlenbe!
Mindenre eltökélt olvasóinkat újabb megrázó esemény éri! Főhősünk meglepő metamorfózison ment keresztül: ember fejű hallá változott... Az első szint további részét ebben az alakban foguk teljesíteni, tehát jobb, ha mindenki megszokja a gondolatot, és az irányítást, amely megváltozott. Ebben az alakban úszunk a levegőben, tehát haladhatunk le-fel, nem kell ugrálnunk.
Hamarosan találkozni fogunk a ránk törő ellenfeleinkkel, akik hasonlóan pocsékul néznek ki mint mi (mindenki készüljön fel a propelleres csizmákkal való találkozásra!). Ellenfeleink egy részét elég egyszer eltalálnunk, másoknak több találat szükséges. A pályán itt-ott sárga sajt-rakásokat látunk, amit pontszámunk gyarapítása érdekében érdemes lelövöldözni. A szint teljesítése után extra pontokat is kapunk érte! (Néhány helyen teljesen elzárja a továbbhaladás útját, tehát mindenképpen meg kell bontanunk.) Találkozni fogunk olyan problémával is, hogy a továbbhaladást fal zárja el, amit nem tudunk kilőni. Ilyenkor próbáljunk valamibe belelőni, hogy az arrébb mozduljon.
A megsemmisített ellenségek, valamint a szétlőtt sajtokból időnként konzerves doboz, vagy müzlis doboz hullik alá. Ezeket érdemes felvenni, mert pótolják elvesztett energiánkat, de igyekezzünk, mert csak egy ideig maradnak a képernyőn!
Időnként találkozni fogunk valamilyen nagyobbra sikerült ellenféllel, amiket csak kitartó lövöldözés útján tudjuk megsemmisíteni. Első ellenfelünk rögtön egy repkedő király, aki össze-vissza lövöldöz. Addig nem is tudunk továbbhaladni, amíg le nem küzdöttük őket. Vigyázzunk velük, mert akár egyszeri ütközéssel is el tudják fogyasztani az összes energiánkat!
A második szinten megint ember alakban indulunk neki a küzdelemnek. A pályán található furcsaságok - ha lehet, még az első szintnél is fárasztóbb. Itt problémát okozhat, hogy a továbbhaladást jelentő fekete lyukak időnként túl magasan vannak, nem tudjuk őket elérni. Ilyenkor keresnünk kell valamit, ami dobbantóként üzemel, és egy nagy ugrással bele tudunk ugorni a lyukba. Ilyen dobbantó a földön elhelyezett fogsor. A dolog szépséghibája, hogy akárhányszor ráugrunk, mindig fogy az energiánk.
A szintek végén értékelést kapunk teljesítményünkről, és begyűjthetjük a kiérdemelt jutalom pontjainkat (pl. sajt bónusz...). A pályákat próbáljuk meg minél rövidebb idő alatt teljesíteni, mert az időre is jár extra-pont!
A kitartó, mindenre eltökélt, lelkes játékosok négy szinten keresztül élvezhetik (?!?) a játék élményét, és a váratlan meglepetéseket. Nekik már csak egy jótanáccsal szolgálhatok: Ha a képernyőn valami furcsaság történik, ne nyomjuk meg korán a RESET gombot, egyáltalán nem biztos, hogy lefagyott a gép!!!

Térkép