Midnight Resistance

1990 -Ocean

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

Itt érkezik az egyik legjobb akcióprogram Spectrum-ra! Nemcsak a játék nagyon jó - a nehézségi szint sem lehetetlen - , de "tálalás" is megérdemel minden elismerést: a zene és a grafika a legjobbak közé tartozik (és még változatos is.)
Főhősünk, egy talpig izom legény elindul, hogy megállítsa a nagyon gonosz rossz-bácsit, aki mint azt később tapasztalhatjuk nem túl jóképű legény. A történet igazán nincs túlbonyolítva... Mivel kemény ellenállásra lehet számítani, magunkhoz ragadjuk a szükséges kellékeket (itt elsősorban a géppuskára gondolok), majd kocsival elindulunk a gonoszt rejtő erődítmény felé. Előbb azért állítsuk be a kívánt irányítást: Kempston, Sinclair, Cursor-joy vagy akár a billentyűzetet is koptathatjuk (Q - fel, A - le, O - balra, P - jobbra, M - tűz, SPACE - extra fegyver). Az irányítás értelemszerű, bár hősünk elég sokrétű mozgásra képes: ugrik, lehasal, kúszik, létrán mászik. Fontos, hogy nem csak vízszintesen előre tudunk lőni, hanem a megfelelő iránybillentyű megnyomásával először a fegyvert fordítjuk az adott irányba, így célozni is tudunk! Meg kell még említeni, hogy ugrás, vagy esés közben is tudjuk magunkat irányítani! Az 'S' megnyomásával ki-be kapcsolhatjuk a zenét, H - játék szüneteltetése.

 

 

 

Ezután a rövid bevezető után talán induljunk is a küldetésünkre. Az ellenséges bunkert barátnőnk segítségével autóval tudjuk megközelíteni, csak fel kell ugornunk az autóra, ha jól helyezkedünk, az autó elgázolja a ránk támadókat. Már most észrevehetjük, hogy az ellenséges katonák, bőséges létszámuknak köszönhetően sok gondot fognak okozni a játék folyamán, ráadásul minden irányból ránk ugorhatnak!
Ha a játékképernyő aljára tekintünk, láthatjuk, hogy nem sok kijelző fog gondot okozni játék közben: bal oldalon alul a piros szívek életeink számát jelölik, alatta látható kék rekeszekben a birtokunkban lévő, az ellenségtől zsákmányoltó azonosíthatatlan "ketyerék" (csak nem nyalóka?) mennyiségét láthatjuk. Ezekből a "bizgentyűkből" a szintek végén felszerelést vásárolhatunk. Jobb oldalon a pontszámunk látható. Mindezek fölött, középen a nálunk lévő extra fegyverek mennyiségét láthatjuk (amiket a szintek végén vásárolhatunk). A munícióval nem lesz sok gondunk, mivel végtelen számú lőszer áll rendelkezésre a géppuskához, de az extra fegyverekhez mellékelt lőszer is bőven elegendő.
Ha az autó megállt, (persze a buzgóbbak gyalog is mehetnek), induljunk el jobbra. A navigálással nem lesz sok gondunk, mert általában egy irányba lehet haladni, ha "véletlenül" két irányba is haladhatunk, az egyik rövidesen zsákutca lesz. Jobbra haladva hamarosan egy formatervezett harckocsi állja el az utunkat, amit csak jó sok lövéssel tudunk megsemmisíteni. Eközben természetesen ő is bőszen lövöldözik ránk. Már most jó, ha hozzászokunk a gondolathoz, hogy minden szinten fogunk találkozni, valami hasonló "csemegével". Ha a kezdő játékosnak valamilyen "programhiba" miatt sikerülne kilőni a harckocsit, haladjon tovább jobbra, míg elfogy az út, egy létrán tudunk felfelé mászni. A páncélököllel lövöldöző katonák miatt, akik nem lennének túl veszélyesek, de mindig a legrosszabb helyen vannak. Nos, a létrán felmászva máris találkozhatunk eggyel. Miután leküzdöttük az akadályt, megdöbbenve konstatálhatjuk, hogy nem tudunk tovább menni. Ez persze nem igaz, csak a következő szintre vezető ajtó zárva van előttünk. Mivel ez nem az a játék, ahol logikai fejtörőket kell megoldani, és kulcsokat kell keresgélni, válasszunk egy egyszerűbb megoldást: lőjük az ajtót, addig, amíg el nem tűnik!
Az ajtó hűlt helyén továbbhaladva egy szobába jutunk, ahol felfegyverezhetjük magunkat. Ellenséges katona itt nem ólálkodik, szóval nyugodtan válogathatunk a jobbnál-jobb, ember nagyságú pusztító eszközökben. Hat rekeszt látunk, minden rekeszben egy választható extra fegyver, vagy plusz élet. A rekesz felett a tárgy neve van kiírva, alatta a sarkán álló háromszögek jelzik, hány nyalókába (nevezzük így) kerül a fegyver. A kiválasztott tárgyat úgy tehetjük magunkévá, ha alá állunk, majd felugrunk. Ilyenkor a fegyver leesik a földre, így fel tudjuk venni. A leghasznosabb tárgyak a plusz élet ("1 UP"), a három irányba tüzelő fegyver ("3-WAY"), a fentről potyogó, az egész képernyőt beborító lövedékek ("SHOWER"). A "NITRO" a Shower-hez hasonló, csak a fejünk fölül, egy pontból indulnak ki a lövedékek, Használható még a "BARRIER", amit felvéve két "kütyü" fog körülöttünk keringeni, így nyújtva viszonylagos védelmet. A lángszóró ("FIRE") jól hangzik, de nem tudja maradéktalanul teljesíteni az elvárásokat, mert korlátozott a hatótávolsága. A felvett fegyvereknek megvan az a sajnálatos tulajdonsága, hogy ha elveszítjük egy életünket, elejtjük őket (akárcsak a nyalókákat). Szerencsés esetben újra felvehetjük ezeket, de ha ha nem sík talajon állunk előfordulhat, hogy elveszítjük extra fegyvereinket, és a nyalókáinkat.
Miután bevásároltunk folytassuk tovább az eszeveszett pusztítást! Haladjunk jobbra, rövidesen találkozunk, egy az első szintről már megismert harckocsival. Ezt leközdve elérünk egy bunker lejáratához, ahova egy létrán tudunk lejutni (bíztatásul elmondom, hogy az eddigiek csak gyenge bemelegítés volt...). Itt lefelé haladva, hamarosan egy igen kellemes helyre érkezünk: mozog a padló alattunk, két oldalon pedig hatalmas fogaskerekek várják a gyanútlan betolakodókat. Itt lefele kell tovább haladnunk, lőjük a padlót, amíg át nem szakad (több lövés kell neki). Továbbhaladva lefelé, meg kell küzdenünk egy lánctalpas rakétavetővel (ez már keményebb falat, mint a harckocsi). Amikor elértük a bunker alját, jobbra az ajtó mögött vár minket a fegyverszoba...
Meglepő módon a bunkerből a szabadba jutottunk ki. Ezen a szinten már repkedő ellenfelek is boldogítani fognak Ha jobbra elértük az út végét, egy lift-rendszeren állva feljutunk egy jó magas fa lombozatára (szép lassan, komótosan, miközben a repkedő katonák folyamatosan boldogítanak), ahol egy gyilkos masinéria vár minket. Innen jobbra vár a szint vége.
A következő szinten szokás szerint jobbra vesszük az irányt, itt újabb harckocsik várnak ránk, de aki idáig eljutott örökélet nélkül, ettől már nem jön zavarba. Ha elértünk az út végére felfele tudunk tovább menni. Itt a holdfény árnyékában vadászgépek dobálják ránk a bombáikat (hmm... Ez aztán hangulatos...). Innen jobbra vár a szint vége.
A következő szinten rendhagyó módon balra indulunk. Némileg meglepő, hogy egy erődítmény folyosóján szembe találjuk magunkat egy helikopterrel, de ne aggódjunk lesz még nagyobb meglepetés is... Tovább balra az áramon úgy tudunk átjutni, ha szétlőjük a szikrák forrását alul-felül. Ha elfogyott az út minden logikánkat és navigációs képességünket össze kell szednünk a továbbjutáshoz: két irányba tudunk menni! Először menjünk talán le, itt némi lövöldözés után megnyitjuk az utat felfele. Menjünk vissza fel, majd tovább fel, amíg tudunk. Jobbra a szint vége...
A következő szinten ha elindulunk jobbra, hamarosan elérjük az út végét, itt lefele tudunk továbbhaladni, repkedő fogaskerekek, és a ránk támadó katonák gyűrűjében. (Ha végeztünk ellenfeleinkkel, magunktól esünk lefele.) Ha ezt az akadályt is leküzdöttük, egy monitoron megcsodálhatjuk a "főgonosz" jóképűnek kevésbé nevezhető ábrázatát, majd közli, hogy elrabolta a családunkat! A hatás kedvéért rögtön meg is tekinthetjük őket videón. Itt az ijedősebbek megnyomhatják a RESET gombot, a többiek haladjanak jobbra a fegyverszobába...
A következő szinten jobbra egy nagy csatahajó vár a part mellett! (Nem túlzás ez egy kicsit? Bár a helikopter után...). Ha az összes fegyvert lelőjük róla, elsüllyed, és mi folytathatjuk utunkat jobbra.
A következő szinten létrázni fogunk, mégpedig felfelé, jó sokat. A létra tetején újabb masinéria állja el a továbbhaladást. Ha megsemmisítettük a létrán felmászva megpillantjuk családunkat! A kiszabadításuk ugyanúgy történik, mint a fegyverek vásárlása. Nincs más hátra, mint a nagy leszámolás!
Most balra fogunk haladni (ez azért nem fog olyan simán menni), egészen addig, míg meg nem pillantjuk legfőbb ellenfelünket. Ami azt illeti, videón se nézett ki szépen, de így "élőben" még rondább. Ha sikerült legyőzni, már csak a családunkkal való közös ünneplés marad hátra, valamint a nevünk beírása a pontszám-táblába.

Ha esetleg valaki nem akarja eröltetni a játék örökélet nélkül történő végigjátszását, töltse be az Enterprise verziót, betöltés után megkérdezi, hogy kívánunk-e örökéletet. (Így kb. 10 perc alatt végigjátszahó a program.)
A Spectrum rajongóknak gépelniük kell:
Örökélet: POKE 36633,0
Végtelen lőszer: POKE 40131,0