Lunattack 3D

1984 -

ügyességi, lövöldözős

Spectrum (48k)

Enterprise

 

A Hewson neve egyet jelentett a színvonalas, szórakoztató játékokkal. Ezt a hagyományt igyekszik megalapozni az alább bemutatott Lunnatack című korai "szösszenetük" is. A játék 1984-ben jelent meg, ennek megfelelően csodát nem kell várni tőle, viszont korát megelőző grafikai és technikai megoldásokat tartalmaz. Egy űrhajó pilótafülkéjében ülünk, feladatunk a Hold felszíne felett repülve az ellenséges erők megsemmisítése, az ellenség főhadiszállásának megközelítése és elpusztítása. Az ellenség harckocsikat és űrhajókat vonultat fel ellenünk. Űrhajónk lézerágyúval és rakétákkal van felszerelve.
A jobbra-balra irányokkal űrhajónkat kormányozhatjuk, a le-fel iránnyal a célkeresztet mozgathatjuk (a magasságunkat nem tudjuk változtatni, így nem kell attól tartanunk, hogy rossz navigálás következtében lezuhanunk.) A helyes irány megtalálását egy navigációs-számítógép segíti. Az ellenség erői mindeközben keményen "szórják" ránk a muníciót. A kilőtt lövedékeket navigálással kerülhetjük ki. Űrhajónk nem semmisül meg az első találattól, általában 4-5 találatot kibírunk.
A lézerágyú a szabad szemmel is látható ellenfeleink ellen használhatjuk, a rakétát a HUD-on sárga jellel kijelzett, szabad szemmel még nem látható ellenséges repülők ellen vethetjük be. (A felső képen is láthatjuk a sárga jelet, a mellette látható szám a távolságot jelzi. Ha ez a szám eléri a 0-át, az úrhajó szabad szemmel is látható lesz. Szerencsére a rakétát csak pontos célzással ki kell lőni, utána elfordulhatunk a célról. A két fegyverünk között nem kell válogatni, ezt űrhajónk fegyver-irányító rendszere megteszi helyettünk automatikusan.
A műszerfalon első ránézésre "látványos összevisszaság" uralkodik, de valójában csak néhány információt tudhatunk meg róla. Bal oldalon felül a program üzeneteit olvashatják a nagyon ráérő emberek (tipikus semmitmondó üzenetek...). Alatta a fedélzeti számítógép három állapotát láthatjuk:

  • LASER ON (zöld ikon): a lézerfegyver az aktív fegyver.
  • ARMED (fehér ikon) - A rakéta-rendszer aktív. (Ha a célkeresztet a képernyő felső részére visszük.) Nem minden nehézségi szinten használhatunk rakétát!
  • NAV ON (piros ikon) - A navigációs rendszer aktív. Bekapcsolni úgy tudjuk, ha a képernyő aljára állítjuk a célkeresztet. Ilyenkor a célkereszt alatt közeledő vonalak érkezési irányából állapíthatjuk meg a helyes irányt.

Középen, a zöld kijelző a sérüléseinket jelzi. A sérült részt elszíneződés jelzi 3 fokozatban (kék, rózsaszín, piros). Igazából nem sokat segít ez a kijelző, hisz akkor is lezuhanhatunk, ha egyetlen piros (súlyos) találatunk sincs, csak több, könnyebb sérülést szenvedtünk el.
Jobb oldalon az F jelű sáv üzemanyagunkat jelzi. Ha nagyjából a helyes irányba repülünk, nem fenyeget az a veszély, hogy elfogyjon mielőtt elérjük a holdbázist. A T jelű sáv hőmérő, mely a lézerfegyver hőmérsékletét jelzi. Érdekes módon a programban ugyan működik a hőmérő, de ha fegyverünk maximális hőmérsékletre melegszik, akkor sem történik semmi, folyamatosan lőhetünk tovább. Mivel végtelen lőszerünk van, felesleges spórolni a munícióval!
A játékképernyő felett pontszámunkat, életeinket jelző űrhajókat, és a rekord pontszámot láthatjuk. A játékot 1 vagy 2 játékos játszhatja (Betöltés után az 1 vagy a 2 megnyomásával indíthatjuk a játékot).

Az irányítást még a program betöltődése előtt választhatjuk ki. A játékot Kempston, ZX Interface, AGF illesztőkkel, vagy billentyűzettel játszhatjuk. A billentyűzet kiosztása igen szerencsétlen:

Q, W, E, R, T - fel,
A, S - balra,
F, G - jobbra,
CAPS SHIFT, Z, X, C, V - le,
N, M - tűz.

Enterprise tulajdonosoknak nem kell az irányítás beállításával "bíbelődniük", bármelyik botkormánnyal irányíthatják a játékot, de a billentyűzet nem működik.