Lirus

2015 - Denis Grachev

akció, lövöldözős

Spectrum (128k)

Enterprise

Denis Grachev játékának elődjét már 1998-ben elkészítette barátaival, 2015-ben újraalkotta a programot az eredeti szintekkel, persze látványosabban. A történet - szó szerint pixeles világban - egy számítógép belsejében játszódik. Fegyveres vírusirtóként tevékenykedünk, ahol a folyamatosan sokszorozódó vírusokat kell szétlőnünk, 15 szinten keresztül.
A kezdetben rendelkezésünkre álló fegyver helyett erősebbet is felvehetünk. Bármelyik fegyvert is használjuk, annak működéséhez energia kell, akárcsak a pajzshoz, mely a vírusokkal való ütközéstől véd meg. A lövés a fegyver energiáját, a vírusokkal való ütközés a pajzs energiáját fogyasztja. Mindkettőt pótolnunk kell, amit meg is tehetünk. A pályák megadott (nem véletlenszerű) pontján pótolhatjuk a muníciót és a pajzs energiáját is. Ha ezeket felvettük, hamarosan újabb utánpótláscsomag jelenik meg helyettük. Mégsem lesz könnyű dolgunk, mert a vírusok gyorsan szaporodna, mire visszatérünk, megsokszorozódhatnak. Nehezebb szinteken akár körbe is keríthetnek a vírusok. Ha muníciónk ilyenkor elfogy, még átgázolhatunk a vírusokon, de ez gyorsan fogyasztja a pajzs energiáját. (Ha elfogy a pajzs energiája, oda egy életünk.)
A pálya szélét jelentő lila falak mellett, más "trükkös" falakkal is találkozhatunk: A sárga falak kilőhetőek (a vírusokat megállítják), a pirosok időzítve tűnnek el. Vírusok közt is van olyan is, ami csak egy idő után jelenik meg.

A képernyő bal alsó sarkában, a pontszámunk alatt a pajzs energiája (sárga csík), és fegyverünk energiája (piros csík) látható. A jobb alsó sarokban látható - erősen sematikus - radar jelzi, merre kell keresnünk vírusokat.

Irányítás:
Billentyűzet (O, P, Q, A, SPACE), Sinclair botkormány.
H - játék szüneteltetése / folytatása.
A tűz gomb nyomva tartása közben úgy oldalazhatunk, hátrálhatunk, haladhatunk előre, hogy közben végig ugyanabba az irányba lövünk.

Az Enterprise-verziót ZozoSoft készítette. A program mind a három verziója át lett írva:

  • LIRUS.COM a 48K-s verzió. Extraként bekerült a második fajta betöltőkép is.
  • LIRUS128.COM a 128-as verzió, ez az igazi mindent bele változat. Tartalmazza a két féle betöltő képet, valamint a Mr. Beep zenét is a 48K-s verzióból. Az eredetihez képest nemcsak 2, hanem 3 AY zenét tartalmaz, a menüben felváltva szól a 128-as és a CSP verzió menü zenéje. A játék végén hallható zene le lett cserélve egy olyanra ami jobban szól DAVE-el, meg amúgy is szimpatikusabb (az eredeti "zene" eléggé techno-s, csekély zenei beütéssel), ugyanattól a Spectrumos zenésztől.
  • LIRUSCSP.COM ez egy speciális party-változat, amiben csak egy pálya van, lehet versenyezni, hogy a megadott idő alatt ki ér el több pontot. Ide nem kerültek be extrák.

Extraként készült egy START program is epimgconv-os képpel, innen választható az indítandó program verzió, de a .COM fájlokkal közvetlenül is tölthetőek. Valamennyi verzió fut 64K-s gépen is, de ha nincs elég memória, akkor csak egy AY zene, lesz ill. ha a rendszerszegmensben is kevés a hely, akkor egy se, csak AY effektek. 64K-s gépen lassabb a játék, nevezzük ezt gyakorló üzemmódnak.
Technikai dolgok:

  • MEGALZ tömörítés cserélve epcompress -m3-ra (jobban tömörít).
  • AY emuláció István féle, sztereó módban. 191-es portot gép sebesség szerint állítja.
  • A programfájlokban ismételten el volt tárolva a betöltő kép pixel adata a menü háttérhez. Ez most már csak egyszer van tárolva.
  • Felesleges nem használt területek levágva a program végéről.
  • A pályák külön fájlba rakva, lehetséges pályaszerkesztőt készíteni. A 48-as és 128-s verzióknak kicsit különbözik a 14-es pályája, ezért itt megmaradt a két külön file.
  • IM2 mód megszüntetve. A verem a nullás lapra mozgatva.
  • Az 1-es lapon felszabadult helyre került az LPT, így nem kell külön szegmens neki.
  • A 128-as zenékhez nincs többször letárolva a lejátszó kód, egy közös PT3 lejátszó van.
  • A 128-as zenék nem külön-külön szegmensbe kerülnek, hanem egy szegmensre (ha van szabad) és a nullás lap maradéka van felhasználva.
  • CSP verzió nem tölti be a soha nem használt második zenét.
  • A radar kirajzolásnál bug javítva: 12 karaktert másolt, de csak 9 karakteres a radar. Így 3 bájt véletlenszerű címre ment leginkább a nullás lapra, ahol aztán galibát okozott.
  • A hajó sprite nem használt részei eredetileg nem valódi átlátszóak. Ehhez készült külön sprite-rajzoló rutin (mind a 4 irányhoz), ami csak a valóban felhasznált karaktereket írja ki, így az átlátszó részen tényleg a talaj látszik.
  • A 48-as verzióban a játék vége képernyőn 128-as zene nélkül nagyon unalmas kivárni a scroll szöveget, itt a várakozás rövidítve lett.
  • A betöltő program hiba esetén nem csak kilép, hanem előtte kiírja a hibaüzenetet. Külön kezeli a 7Fh hibakódot, ha nem ad rá szöveget a rendszer, akkor F7h hibakódot használ. Lemez hiba esetén lekérdezi az EXDOS-tól a tényleges hibát.
  • A betöltő program egyes korábbi részeit eldobja, hogy 64K-s gépen is el tudjon indulni.

Irányítás:

Billentyűzet (Q, A, O, P, SPACE), belső- , EXT-1 botkormány.
HOLD - játék szüneteltetése,
Bal SHIFT+STOP - kilépés a menübe.
Reset - kilépés a programból, high score mentéssel.
A játék vége képernyőn ENTER lép vissza a menübe.
Egy kis cheat is lett beépítve: játék közben F1+F8 befejezi a pályát. Ettől nem lesz több a pontszám, csak meg tudjuk nézni a későbbi pályákat, vagy a játék végét.