Legions of Death

1987 - Lothlorien

stratégia

Forrás:
Spectrum Világ 16. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

A stratégiai játékokat kedvelő Spectrum tulajdonos bizonyára kellemes órákat fog tölteni a képernyő előtt, ha megismerkedik ezzel az igazán jól megszerkesztett játékkal. A gép sem lebecsülendő partner, de az igazi mégis a páros játék izgalma.
Két és fél évezreddel ezelőtt DIDO és AENEAS CHARTHAGO-ja és CATO RÓMÁ-ja ádáz ellenségek voltak. A Földközi tengerért folyt az öldöklő küzdelem. HANNIBÁL Alpokon átkelt hadai hozták a szívbajt RÓMA polgáraira, olyannyira, hogy még évszázadokkal később is így figyelmeztet a veszélyre CICERO: HANNIBÁL ANTE PORTÁS! - Hannibál a kapuk előtt! A végül is győztes RÓMA kegyetlenül porig rombolta a várost, a helyét felszántották, sóval behintették, hogy még fű se teremjen többé a helyén.
Hogy a játék története miként alakul, az csak a játékosok ügyességén, taktikai, stratégiai érzékén múlik. A játék célja minél több arany felhalmozása kinek-kinek a maga városában. Az ellenfél hajóinak elpusztításával, valamint minél több kikötő elfoglalásával kell biztosítanunk uralmunkat a Földközi tengeren.
Az alábbiakban néhány tanács a programhoz.

A bejelentkezés után a szokásos menüből választhatunk (egy vagy két játékos, új vagy régi játék, stb.).

Az első menüoldalon a győzelem feltételeit állíthatjuk be.
GOLD - a megszerzendő arany
SHIPS - a tönkretett hajók
PORTS - a megszerzett kikötők
Túl szigorú feltételeket nem érdemes szabni, mert napokig is eltarthat a küzdelem.
A beállításhoz az iránybillentyűk is használhatók:
O-balra; P-jobbra;0-feI; A-le; SS-tűz
Ha ezek nem tetszenek, választhatunk újakat is a játék elején.

Ez a menü segíti hajóflottánk megvásárlását. Ehhez 1000 arany áll rendelkezésünkre. (Nem valami sok.) A játékosok felváltva jutnak szóhoz. Tudni kell, hogy játék közben is lehet majd hajókat venni az összegyűjtött aranyból, tehát nem muszáj elkapkodni. A jobb ablak mutatja, hogy ki vásárolhat, és hol tart. A nagyobb hajó masszívabb, de lassabb is. A kisebb hajó könnyen egérutat nyerhet az őt üldöző nagyobb hajók ellen, sajnos viszont kevesebb aranyat is tud szállítani.

BIREME - kétsorevezős gálya
TRIREME - három - " -
QUADREME - négy - -
GIUINQUEREME - öt - " -
CT MEPTARES - hat - " -

BUY - vásárolni; REDO- vissza eggyel; COPY - u.az. mint az előző hajó; RETURN - vásárlás vége.
Lenn láthatjuk még a hajó típusát, nevét, vételárát (COST), képét. A következő menühöz az SS-t kell használnunk. Hajó legénység és felszerelés nélkül nem sokat ér. Rajta, hát, ha van még a kincstárban pénz. Nyugodtan vásárolgathatunk, mert ha nem futja (NOT ENOUGH), bármit vissza lehet adni. Az alsó "info" részben kísérhetjük figyelemmel ténykedésünket.
Néhány dolog a hajó típusától függ. PI. OARS - evezőnkénti evezősök száma; SPEED - a hajó végsebessége; CRUISE - kajütök száma.

DECK CREW - evezősök:
T - SLAVES - rabszolgák; Y - GREEN- zöldfülű kezdő; P-AVERAGE - átlagos; E - EXPERT- ügyes
MARINES - tengerészgyalogos
CORVUS - vágóél, szarv: ütközéskor nagyobb ér okoz az ellenség hajójában.
ARCHERS - íjászok
TOWER - rohamtorony: közelharcban védelmet nyújt az íjászoknak.
SAILS - vitorlázat: Ha hátszélben felhúzzuk, nagyobb sebességet érhetünk el.

Ha már jól kivitatkoztuk magunkat a kereskedőkkel és a szegődő matrózokkal, akkor itt az ideje, hogy elhelyezzük a hajókat a kikötőkben.
CHARTHAGO kikötői:
Afrika - CHARTHAGO
Sicilia - ACREGAS; MESSENA
Sardinia - CARALIS
Korsica - ALERIA
ROMA kikötői (csak Itáliában): OSTIA, RHEGIUM, TARAS, CUMAE
További 7'semleges' város: HYPPO, RHEGIUS, THAPSUS, SYRACUSE, DREPANA, PANORMUS, CORNUS várja szíves látogatóit!

Gyakorlatilag csak most indul tulajdonképpen a játék
ORDERS - parancsnok
LOOK - nézd meg!
GO - rajta! A játék nem körökre osztott, miután minden hajó megkapta a parancsot, az összes hajó egyszerre mozog!
SWAP - játékos váltó

A mutatóujj jelzi a lehetőségeket - mozgatható az 'O-P' billentyűkkel -, a kiválasztást pedig a tűz-gombbal érhetjük el. A GO-ra minden egység 1 egységet mozog a térképen, az előzőleg megadott adatok szerint. A LOOK segítségével bármikor szétnézhetünk. PI. megnézhetjük, hogy melyik városban mennyi arany van, vagy megtekinthetjük a hajók adatait. Kémkedni természetesen itt sem enged a gép, csak a saját hajóink adatait láthatjuk részletesen. Az ellenfél hajóiról csak a nevét és típusát tudhatjuk meg. Minden hajó helyén villog egy pontocska a térképen.

A következő kép "info"-jóban táthatjuk egy hajó részletes adatait, amelyet főleg csata után érdemes nézegetni. A név mellett a szállított arany mennyiségét (GOLD), a még élő tengerészgyalogosok számát (MARINES), hajónk törzsének állapotát (HULL) követhetjük nyomon. Ez utóbbi esetben akkor süllyed el a hajó, ha az érték 0.
SELECT - választás, TAPE - kazetta-kezelés, STATUS - állás, helyzet, RETURN - visszatérés
A kazetta-kezelő funkcióval kimenthetjük a játék állását egy fárasztó nap csatái után. SELECT SHIP - hajó kiválasztása
Ekkor kell kiválasztanunk sorban a hajókat, hogy útbaigazíthassuk, feladatuk szerint.

CHARTHAGO hajói:
HAMILCAR, DRACO, HIPPOS, BARCA, HANNIBAL, DIDO, AENEAS, XANTHE, ZAMA, PHOENIX, SAGUNTO, ÁRGUS, CHARTHAGO, ARCTURUS, NOVA, LUNA

ROMA hajói:
ALPHA, GAMMA, NEPTUNE, TRIDENT, GRIPPER, CLAUDIUS, CAESART BETA, EPSILON, PHI, OMEGA, RHO, ACHILLES, DELTA, APOLLO, ZEUS

Minden megvásárolt hajónkat sorra kell venni, és szépen ellátni útbaigazítással. Két 'GO' között csak egyszer kell beállítani á hajókat, mert mindig csak az utolsó utasítás marad meg. Ha jó a memóriánk, nem is kell mindig, mert a hajó folytatja az utat egészen addig, amíg valamibe bele nem ütközik.

SWITCH MENU - menü-kapcsoló COURSE - útirány, SPEED - sebesség, RETURN - visszatérés
Az útirány beállításánál 5 kis nyíllal vezethetjük a hajót, akár körbe-körbe is. Egy irányhoz elegendő egy nyilacska.
Sebesség megadása nélkül állva marad a hajónk, viszont amíg a sebesség értéke nem 0 (ACTUAL), addig haladni fog. Ha a hajó menetben van, irányt változtatni sem könnyű. A beállított sebességet (ATTEMPT) is csak fokozatosan több 'GO' után fogja elérni. Az evezősök 'minőségétől' függ a végsebesség elérése is: PI. 5-ös sebességgel haladó hajó egy 'GO' alatt öt hajónyi utat tesz meg. A felvont vitorla - megfelelő szélirány esetén plusz egyet tesz hozzá.

A menü-kapcsolóval átléphetünk egy másik menüre (SWITCH), melyben felvonhatjuk a vitorlát, vagy áttérhetünk az üzleti manipulációkra.
SWITCH MENU - menü-kapcsoló, SAILS - vitorla fel/le GOLD - üzleti ügyek RETURN - visszatérés
Mindig figyeljünk a széljárásra, amit a térképen mutat a 'szélkakas' (jobb sarok). Ha van vitorlánk, használjuk ki a hátszelet!

COLLECT - vételezés
DEPOSIT - letét
REPAIR - javítás
BUY - vásárlás
REPAIR SHIP - a hajótest javítása
REPAIR SAIL - a vitorla javítása

Az előző két menü csak kikötőben használható. A második menü esetén megfelelő fedezetnek kell rendelkezésre állni. Ha betalálunk egy kikötőbe, nekiállhatunk a rengeteg arany be- ill. kirakásának. Ha nem működik a rakodás, akkor nem vagyunk 'pontosan' a kikötőben!

Ha két hajó véletlenül, vagy készakarva találkozik, akkor megkezdődik a küzdelem. A képernyő alján látható a csatajelenet. Az "info" ablakban látható a két hajó neve. A roham után megtudjuk, hogy hány sérülést szenvedtünk el, pl. RECEIVES ONE DAMAGE POINT (egy sérülést kaptunk)
Az összecsapás közben a gép mindkét félt meg fogja kérdezni a folytatást illetően.

CHARTHAGO GRAPPLE YES NO
GRAPPLE - közelharc

A jelenet után üzeneteket küld a gép a harc kimeneteléről, elpusztult tengerészeinkről, letört árbócainkról, stb. Újabb hadbalépés előtt nem árt megvizsgálni hajónk állapotát. Megjegyezzük: menekülni sem egyszerű dolog.
Nem árt néha megnézni, hogy miként állunk a magunk szabta feltételek teljesítésével:
SHIP SUNK - elsüllyedt hajók PORTS TAKEN - elfoglalt kikötők GOLD STOCKS - összegyűlt arany

Azt mi is tudjuk, hogy ez mind csak ízelítő a játékról, s a leírás koránt sem teljes, de ennyi tudás birtokában már nyugodtan nekivághatunk az újabb felfedezéseknek. Egy-egy vesztes csata után rá fogunk döbbenni, hogy másképp is taktikázhattunk volna, s meg fogjuk fontolni, hogy milyen az eddiginél jobb - stratégiával győzzünk a továbbiakban.