| Szerencsére Spectrum-on a sakkjáték kedvelőinek volt alkalma válogatni a sakkprogramok között, igen jól sikerült sakkprogramokat sikerült belegyömöszölni a 48K memóriába. (Sőt valamikor még annyi sem kellett hozzá!) A sakkprogramok között igazi "kakukktojás" a Learn Chess című gyöngyszem. A teljesen ismeretlen Coxsoft egyetlen alkotása meglepő módon nem is elsősorban sakkjáték, hanem oktató program! Akik kedvet éreznek a sakk iránt, de még nem tették meg a sakkal való ismerkedés első lépéseit, bátran indítsák el a programot, mert itt van a remek alkalom! A program két részből áll. Az első részben megismerkedhetünk a sakkjáték szabályaival, megismerkedhetünk a sakkversenyeken alkalmazott néhány szabállyal, sőt a sakkelméletből is kapunk minimális ízelítőt! Mindezt látványos, közérthető formában, a program megértéséhez minimális angol nyelvtudás is elegendő. Az ismertető öt fejezetre van bontva, nekünk csak a navigáláshoz szükséges néhány funkciót kell kezelnünk: Minden fejezet végén a program megkérdezi, hogy kívánjuk-e még egyszer átolvasni a fejezetet. Nemleges válasz esetén folytatjuk a tanulást a következő fejezettel. A fejezetek témakörei: -
1. rész: ismerkedés a sakktáblával, a bábukkal, magával a sakkjátékkal. A sakkparti "írása". -
2. rész: "A fogott bábu lép" szabály. A szabályos lépések ismertetése. En Passant szabály. A sáncolás. -
3. rész: A sakkfigurák értékei. A sakkjáték szakaszai (megnyitás, középjáték, végjáték). Stratégiai alapelvek. A sakkóra használata. A döntetlen esetei. - 4 rész: Minta játszma.
- 5 rész: sakkprogramok Spectrum-ra
A második rész betöltése után már lehetőségünk nyílik sakkozni is, igaz nem a gép ellen. A betöltés (valamint a program üzeneteinek elolvasása) után a következő lehetőségeink vannak: -
G - parti indítása. Először a program megkérdezi, hogy a fehér bábuk a képernyőn melyik irányban támadjanak (felfelé, vagy lefelé). A lépéseket a sakk írásának szabályai szerint tehetjük meg! (Szabályos lépés pl.: e2-e4) A lépési szándékunkat az ENTER megnyomásával kell megerősítenünk, vagy a '0' (DELETE) megnyomásával törölhetünk. Szabálytalan lépésre figyelmeztet a gép. Parti közben a következő egyéb lehetőségeink vannak: - S - játék elmentése magnóra. ENTER - megerősítés, '0' - mégsem.
- M - játékállás beállítása (részletesen később tárgyaljuk).
- R - parti feladása. A lépésen következő játékos feladhatja a játékot.
- T - információt kapunk a táblán lévő bábúk számáról.
- O - A lépésen következőjátékost döntetlen ajánlatot tesz (az ellenfél persze vagy elfogadja az ajánlatot, vagy nem).
-
S - játékállás beállítása. Sajnos a játékállás beállítása kissé (nagyon) körülményes. A figurákat csak egyenként tudjuk törölni, a figurák új helyét pozíciójuk bebillentyűzésével tudjuk megadni. Például ha vezért akarunk d1 mezőre rakni, sorban a következő billentyűket kell megnyomnunk: q d 1. Először mindig a világos bábúkat tudjuk beállítani, majd a kilépés funkciót választva a sötét bábúkat állíthatjuk fel. A kilépés funkció újbóli használatával tudunk a tábla felállítását befejezni. Ekkor még meg kell adnunk, melyik fél következik lépésen. - SPACE - a megadott mezőben lévő bábut törölhetjük.
- A figurákat az angol nevű kezdőbetűjének megadása után tudjuk a kívánt pozícióba rakni: K - király, Q - vezér, R - bástya, B - futár, N - huszár, P - gyalog.
- X - kilépés a játék beállítása módból.
- L - korábban elmentett játékállás betöltése.
- CAPS SHIFT + SPACE - program futásának befejezése
Összességében igen hasznos program, amit főleg azok fognak értékelni, akik most szeretnének megismerkedni a sakkal. Kár, hogy nem kapunk teljes értékű sakkprogramot (amivel a gép ellen is tudunk játszani). Azok kedvéért, akik a program áttanulmányozása után kedvet kaptak hozzá, hogy frissen megszerzett tudásukat a gép ellen kamatoztathassák, íme egy kis ízelítő a Spectrum sakkprogramokból: Colossus 4 Chess Cyrus IS Chess Cyrus II. Chess Masterchess Spectrum Voice Chess Superchess |