Labyrinth

1983 - Axis software

ügyességi, mászkálós

Spectrum (16k)

1973-ban Steve Colley és Howard Palmer készítette az első "labirintusos játékot" a NASA egyik csúcsszámítógépére. Ebben 3D-s labirintusban bolyongtak az ellenfelek, a labirintus a saját szemszögükből nézve jelent meg a képernyőn. Egyszerre maximum hat játékos kapcsolódhatott egyszerre - hálózaton - a játékhoz, az ellenfeleket egy szemgolyó jelezte a képernyőn, miközben pozíciónkat egy kis térképen is nyomon követhették a labirintusban. A játék továbbfejlesztet változatai a '70-es években az egyetemek nagyszámítógépein terjedek.
A mikroszámítógépek megjelenését követően a "3D-s labirintusus játékok" az elsők között jelentek meg ezekre a gépekre, melyek tulajdonképpen a Maze War leegyszerűsített változatai: nincs többszemélyes játék: egyedül bolyongunk egy labirintusban a kijáratot keresve. Természetesen Spectrum-on is több ilyen játék készült, a '80-as évek elején, ezek közül az egyik legjobban sikerült a - teljességgel ismeretlen - Axis Software változata. A játék kereskedelmi forgalomba is került, 1983-ban ezt még el lehetett adni 5,95 Fontért.

Betöltés után kérhetünk rövid ismertetőt, melyből az irányítás mikéntjét tudhatjuk meg: a kurzormozgató billentyűkkel (vagy CURSOR botkormányillesztővel) mozoghatunk / foroghatunk. A 'G' megnyomásával feladhatjuk a játékot, a 'H' billentyűvel a kistérképet tekinthetjük meg, ezen a pozíciónkat is bejelöli a program.
Ezt követően a labirintus vízszintes, és függőleges méretét állíthatjuk be, majd a program a megadott paraméterek alapján generálja a véletlenszerű labirintust, amit a kistérképen is figyelemmel kísérhetünk. A labirintus minimális mérete 4x4, maximális mérete 15x10 pozíció.
Ha a játék véget ér - akár mert megtaláltuk a kijáratot, vagy feladtuk a játékot - megtudjuk a géptől a játékidőt, a megtett lépések számát, és az ennek függvényében kapott pontszámunkat. A megtekinthetjük a kistérképen a bejárt útvonalunkat (ezt gyorsíthatjuk, ha nyomva tartunk egy billentyűt).