| Bejelentkezés után első dolgunk az irányításhoz használt input-eszköz kiválasztása: - SINCLAIR JOYSTICK
- KEMPSTON JOYSTICK
- billentyűzet (Y, U, I, O, P - fel; G, H, J, K, L - le; A, D - balra; S, F - jobbra; B, N, M, SPACE - kiválasztás)
Ezután ki kell választanunk, hogy mely csapatot akarjuk menedzselni: ha megfelel a csapat YES, ha a következőt kérjük, akkor NO. Gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy melyik válik szörnyű pénzügyi és edzői manővereink áldozatává: kezdetben mindig a 4. osztályból indul a Játék. Ezután megjelenik a játék "főmenüje", azaz a menüpontokat helyettesítő 5 ábra. | Játékállás mentése - használata egyértelmű, működése automatikus (nevet sem kell megadni). A tűz megnyomása után elmenthetjük a játék pillanatnyi állását. | | Játékállás betöltése - Csak a magnót kell elindítanunk (Ha mégsem szeretnénk élni a lehetőséggel a CAPS SHIFT + SPACE (BREAK) megnyomásával visszaléphetünk a menübe. | | Paraméterek beállítása. Mindössze két kérdésre kell válaszolnunk: - DISPLAY DETAILED RECORDS? - a játékosokra vonatkozó adatok közül mindegyiket megjeleníti-e a későbbiekben a gép vagy csak a posztjukat és ügyességüket jelölje?
-
DISPLAY MATCH HIGLIGHTS? - A mérkőzések végeredményét akarjuk-e látni (NO) vagy a "legizgalmasabb" pillanatokat is meg akarjuk nézni (YES). A "Izgalmak" rendkívül szórakoztatóak, ugyanis három támadási verziót mutogat a program és a képernyőn hihetetlenül kidolgozott animációjú (ha jól számoltam talán két fázis is lehetett - CoVboy) sprite-ok "mozognak". Mindazonáltal sok időt nem rabolnak, és (kezdetben) szórakoztatóak... Az opciók közötti átkapcsolás az ábra újbóli választásával lehetséges. | |
| | A bal felső sarokban lévő szobát tárgyalóábrázoló ikon választása után a csapat körül ténykedő többi emberkével kommunikálhatunk (a főmenübe úgy léphetünk vissza, ha nem valamelyik figura portréján nyomjuk meg a 'tűz' gombot). | Felül, középen, szivarral a szájában látható a klub elnöke (CHAIRMAN). Vele való csevegéskor közli velünk, hogy éppen melyik bajnoki osztályban szerepel a csapat (CURRENTLY WE ARE IN DIVISION x), illetve mik a kívánalmai a jövőre nézve. Ezek általában elég egysíkúak: - I WANT US IN ... DIVISION: kerüljünk fel eggyel magasabb osztályba (azaz legyünk a jelenlegi bajnokságban 1. vagy 2. helyezettek).
- AVOID RELEGATION AT ALL COSTS: mindenáron kerüljük el a kiesést.
- WE'VE CHANCE OF PROMOTION - esélyünk van magasabb osztályba kerülni.
- WE ARE STILL IN BOTH CUPS - GREAT: elégedett, hogy még benn vagyunk mind a két kupaküzdelemben.
- I'M NOT HAPPY OUT OF BOTH CUPS: nem túl boldog, hogy kiestünk mindkét kupából.
A füzet másik lapján láthatjuk, hogy menedzseri tevékenységünk eddig a maximális 100 pontból mennyit eredményezett (JOB SECURITY) | | Az elnöktől jobbra látható a sportorvos (PHYSIO), aki közli velünk, hogy a sérült illetve eltiltott játékosok még hány hétig harcképtelenek (WEEKS). Ha nincs sérültünk, akkor ALL PLAYERS ARE AVAILABLE áll az orvosi jelentésben. | | Az orvos alatt találjuk az edzőt (COACH). Ő a jelenlegi összeállítást figyelembe véve közli velünk: - a csapat teljes erejét (TOTAL RATING), ami az egyes játékosok ügyességének az összege,
- az egy főre jutó átlagos ügyességet (AV. PLAYER)
-
véleményét a jelenlegi csapatról (WE ARE MEDIOCRE: közepesek vagyunk; NEED IMPROVEMENTS ALL ROUND: erősítésre van szükség; WE ARE A FAIR TEAM: elég jó csapat vagyunk; WE ARE A GOOD TEAM: jó csapat vagyunk; WE ARE NEAR UNBEATABLE: majdnem verhetetlenek vagyunk; WE ARE THE GREATEST: mi vagyunk a legjobbak). Persze ettől még nyugodtan megverhet bennünket egy jóval gyengébb csapat is. - Sérült játékosk száma (BREAK DOWN)
-
az egyes csapatrészekben (DEFENCE: védelem; MIDFIELD: középpálya; ATTACK: csatárok) szereplő játékosok összügyességét, a játékosok számát, valamint a csapatrész átlagos ügyességét. | | Alul, középen látható a játékosfigyelő (SCOUT). Ő minden körben két játékost ajánl megvételre a csapatnak, de igazán jó játékost csak ritkán talál. A játékosokról kapott információk: Ha a tűz-gomb megnyomása után megjelenő kérdésre (DO YOU WISH TO SIGN HIM?) játékost elfogadjuk megvételre a YES-t, ha visszautasítjuk, akkor a NO feliratot kell választanunk. Természetesen ha egy játékos megvételére pillanatnyilag nincs elegendő pénzünk, a könyvelő közli velünk, hogy a klubkassza nem engedi meg ezt az őrültséget. | | A játékosfigyelőtől balra található a bank menedzser (BANK MANAGER). Az ő választásával tudunk hitelt felvenni a banktól (max. £50.000), ha a DO YOU WANT TO BORROW SOME MONEY? kérdésre YES-t válaszolunk. A jelenlegi adósságunkat a LOAN mutatja, alatta látható (IN THE BANK:), hogy összesen mennyi pénze van a klubnak. Ha vettünk már fel pénzt, a bank menedzser választásakor először egy arra vonatkozó kérdést lapunk, hogy akarunk-e törleszteni belőle (DO YOU WANT PAY OFF SOME OF YOUR LOAN?). Az összeg beírása a számbillentyűkkel történik (végén ENTER).
| | A bank menedzser felett találjuk a könyvelőt (ACCOUNTANT). Ő közli az aktuális héten a meccs nézettségéből ás a játékos eladásból / vételből származó bevételeket (WEEKLY WAGES), a bankban levő pénzünket (IN THE BANK) illetve az adósságunkat. | | |
| | A főmenü játékosokat ábrázoló ikon választásával újabb hat ábra jelenik meg a képernyőn, amelyekkel a csapat játékosaira, összeállításra vonatkozó dolgokat irányíthatjuk. A főmenübe is visszatérhetünk, ha úgy nyomjuk meg a 'tűz' gombot, hogy nem valamelyik ábrán áll a kurzor. | A kupa választásával a következő mérkőzésről (NEXT FIXTURE) kaphatunk információkat. A küzdelem a bajnokságban ás a két kupában folyik (természetesen ha valamelyik kupamérkőzésen (LEAGUE CUP vagy F.A. CUP) kikapunk, akkor a további küzdelmekből kiesünk. Ha bajnoki mérkőzés (LEAGUE GAME) következik a WEEK mutatja, hogy hányadik fordulót játszuk a bajnokságban, alatta pedig az látható, hogy odahaza vagy idegenben játszunk (HOME / AWAY), és kiellen (AGAINST ...). A következő sorban látható, a jékosfigyelő megállapításait olvashatjuk a várható eredményről. Ennek azért nem kötelező hinni hiszen kaptunk már ki 6-1-re amikor jó esélyt adott a győzelemre (GOOD CHANCE A WIN) | | A kupa melletti, mezeket ábrázoló ikon választásával megszemlélhetjük, hogy a csapat pillanatnyilag milyen összeállításban kezdi a mérkőzést ( FIRST ELEVEN). Ha a főmenüben azt állítottuk be, hogy nem akarunk részletes adatokat róluk, akkor csak a nevüket, a posztjukat és ügyességüket láthatjuk - egyébként még néhány oszlopban újabb információk láthatóak róluk: - POS: a poszt rövidítése
-
SPy: ennyiszer szerepelt idén a kezdőcsapatban. Ez azért fontos információ, mert azoknak a játékosoknak, akik az évben sokszor szerepeltek a csapatban a szezon végén akár 10-15 ponttal is növekedhet az ügyességük - ezzel ellentétben akiket nem játszatunk, azoknak csökken. - SG: ennyi gólt lőtt idén ez a játékos a csapatunkban.
-
CPy: a játékos pályafutása alatt ennyi mérkőzést játszott, azaz a rutin mérőszáma. Ez néha pótolhatja az ügyességet is... - CG: ennyi gólt szerzett a játékos a pályafutása alatt.
- AGE: életkor.
- AB: ügyesség, ez a legfontosabb paraméter egy játékosnál.
Ha a csapatban nincs elegendő ember, a képernyő alján ... MORE PLAYER NEEDED feliratot láthatunk. (Ez akkor fordulhat elő, ha az előző mérkőzésen valamely játékos lesérült, vagy valakit eltiltottak. Kilépni a 'tűz' megnyomásával lehet. | | A ruhafogast ábrázoló ikon választásával állíthatjuk össze a csapatot. A három különböző csapatrészben (DEFENCE / MIDFIELD / ATTACK) játszó játékosok jelennek meg a képernyőn, először a védelem (az egyes jelölések ugyanazok, mint az előző pontnál.). A kezdőembereket csillagok jelzik. Az egyes játékosok nevének választásával lehet azokat a csapatba betenni - vagy onnan kirúgni. Itt elsődlegesen az ügyességet vegyük figyelembe és csak azután a posztot. Nem nagy probléma ugyanis, ha egy csapatrészben nincs meg minden posztra az ember, bár az se túl jó, ha mondjuk a csatársorban csupa balszélsőt játszatunk. A következő csapatrészre a NEXT választásával ugorhatunk. Ha nincs meg a kezdő 11, itt is kapunk figyelmeztetést a lista alján. | | Az újságot ábrázoló ikon választásával nézhetjük meg a bajnoki tabella jelenlegi állását, a csapatunkat zöld színnel láthatjuk. A P jelzi a lejátszott fordulók számát (egy bajnokság 38-ból áll), a W a megnyert meccseket, az L az elvesztett meccseket, a D a döntetleneket, F a rúgott, A pedig a kapott gólok számát. PTS mutatja a bajnoki pontok számát. A magasabb szintű bajnokságba az első két helyezett jut fel. | | A játékosokat kék nyíllal jelző ikon választásával tudunk játékost eladni. Megint három részletben jelennek meg a csapatrészekben játszó játékosok, a kezdőemberek itt is csillaggal vannak jelölve. A nevének a kiválasztásával adhatunk el egy játékost: a képernyő alsó sorában megjelenik, hogy mennyit kínálnak érte. Ezt célszerű elfogadni, mert az összeg a játékos ügyességéből adódik, tehát jobb ajánlat úgysem lesz érte. Sérült illetve eltiltott játékosokat is eladhatunk. Eladni azokat érdemes, akiknek az ügyessége alacsony vagy nem játszatjuk őket (tehát csökkenni fog). Egy körben maximum két játékos adható el. | | A mérkőzést a legalul lévő, futballpályát ábrázoló ikonnal indíthatjuk el. 11 játékosnál kevesebbel nem léphetünk pályára ( LESS THAN 11 PLAYERS SELECTED), kapus nélkül viszont igen: ez utóbbi esetben azonban a program közli, hogy kéne egy kapus ( GOALKEEPER NEEDED), de ha erre PLAY-t válaszolunk, akkor a jelenlegi felállással is kezdhetünk. Ezután meghatározhatjuk a taktikát ( DO YOU WANT TO ALTER YOUR TEAM FORMATION?): a 10 játékost el kell helyeznünk a pályán. Ha NO-t válaszolunk, a legutoljára meghatározott lesz az érvényes. A taktikánál nem árt figyelembe venni, hogy a kezdőemberek milyen csapatrészekben játszanak. A mi csapatunkat jelzi piros színnel a program, és nem árt a képernyő tetején látható nyilat is figyelembe venni, merre támad a csapat... Ha a főmenüben beállítottuk, hogy az "izgalmas" pillanatokat is meg akarjuk nézni, akkor végig lehet "izgulni" a meccset. Csak a gólhelyzeteket tekinthetjük meg. Kicsit megtévesztő, hogy az összes akció ugyanazon a térfélen zajlik le, a képernyő alsó sorában láthatjuk, melyik csapat támad. A mérkőzés befejeztével megtekinthetjük a végeredményt, illetve csapatunk gólszerzőit is felsorolja a program. Az alsó sorban látható továbbá a nézőszám (ATTENDANCE) illetve az általuk fizetett belépőjegyekért befolyt összeg (GATE MONEY) - értelemszerűen csak hazai pályán. A magasabb szintű bajnokságban a nézőszám és a bevétel természetesen növekszik. A mérkőzések végén előfordulhat, hogy a program közli velünk: egy játékosunk megsérült (INJURED) vagy kiállították (BOOKED). Az eltiltott játékos 2 mérkőzésen nem játszhat - új embert kell helyette betennünk a kezdőcsapatba. A sérültek felépüléséről a csapatorvos tud nyilatkozni. A 'tűz' gomb, megnyomása után megjelenik a forduló összes eredménye (RESULTS) majd kezdődhet a következő forduló. | | A játék célja minél előbb feljutni az 1. osztályba és ott bajnokságot nyerni - bár soha nem ér véget. Ehhez célszerű minél jobb csapatot összeszedni (az ügyes játékosokat megvenni, a pancserokat eladni) és lehetőleg mindig összeszokott csapattal kezdeni. A játékosfigyelőt minden körben érdemes megkérdezni a 2 eladó játékosról, hátha talált valami jobb embert. Az anyagi fedezethez célszerű rögtön a játék elején kölcsönt felvenni, illetve a rossz játékosokat gyorsan eladni. Nagyobb plusz pénz folyik be a számlára akkor is, ha egy bajnoki osztállyal feljebb kerülünk. A program legnagyobb pozitívuma, hogy könnyen kezelhető, nem kell "professzionális" mélységekbe evezni, mint pl. a Superleague Soccer setében! A játék elég jó szórakozást jelenthet egy ideig mindenkinek, aki nem a shoot'em up-okért él-hal, bár azért az is elmondható, hogy grafikailag és zeneileg (talán mert ez utóbbi abszolút nincs - CoVboy) nem teljes mértékben elégíti ki az 1990-es elvárásokat. | | |