Johnny The Ghost

2023 - Trixs

logikai

Spectrum (128k)

Enterprise

A Johnny the Ghost eredetileg egy 1994-es, 8 bites Atari 400/800 gépekre készült logikai játék, a szerzők Harald és Marcus Gitzel. Az ötlet remek, és az eredeti verzió is szépen kivitelezett program volt, ha egy nagyobb software-ház kiadja, bizonyosan nagy siker lett volna. A 2023-as Spectrum-verzió gondoskodik róla, hogy a játék ne merüljön a feledés homályába. A feladványok ugyanazok mint az eredeti változatban, de a kivitelezés még szebb, a grafika színekben gazdag lett. (Az eredeti Atari verzió 4 színű és kisebb felbontású.)
Egy Johnny névre hallgató szellemet irányítunk, akinek az a feladata, hogy minden aranysisakot összegyűjtsön a kijárat nélküli termekben, a sorrend mindegy. A nehézség az okozza, hogy Johnny a levitációt még csak alapfokon műveli: repülni, ugorni nem tud, fel-le csak létrákon (és a világoskék rudakon) tud mászni. Viszont bármilyen magasról sértetlenül leeshet. A szobák berendezése nincs túlbonyolítva:

  • A zöld létrákon le-fel tudunk mászni.
  • A világoskék vízszintes platókat "hagyományosan" is tudjuk használni, vagy alulról bele is kapaszkodhatunk.
  • A kék jégkockákba oldalról bele lehet menni, de ilyenkor felolvadnak (azaz mögöttünk eltűnnek). Ha rajta állunk nem tudunk lefelé haladva belemászni!
  • A lila dobozokat jobbra-balra lehet tologatni, ha mögöttünk nincs semmi. Ha lyukba toljuk, leesnek. Ahogy a "jégkockákra", ezekre is rá lehet állni, kiválóan alkalmasak tehát, hogy gödrökbe beletolva utat építsünk magunknak.

A sisakokkal kapcsolatban két dolgot kell megemlíteni: csak úgy tudjuk felvenni, ha oldalról megyünk nekik. Ha felülről esik rá Johnny, az nem jó! Kétféle sisak van: a "normál" sárga leesik, ha a jeget kiolvasztjuk, a ládát eltoljuk alóla. A kékes árnyalatú sisak viszont ilyenkor is lebeg az eredeti helyén.
Ha Johnny gödörbe szorul, egy életünk elveszése árán újrakezdhetjük a szintet. Ugyanez történik, ha elfogy a feladatra fordítható idő (lásd alul, középen a sárga homokóra melletti másodperc számlálót.) A műszerfalon ezen kívül az életeink számát (piros szív), és az aktuális nehézségi szintet (lila oszlopgrafikon) látjuk. 50 nehézségi szint van, az első 10 inkább csak bemelegítés, de a többi szint komoly fejtörésre adhat okot. A játékot nem kell mindig elölről kezdeni, a menüben választhatunk, hogy az 1., 11., 21., 31, 41. szinten kezdjünk. Persze az irányítást is kiválaszthatjuk itt:

Billentyűzet (O, P, Q, A) vagy SINCLAIR, KEMPSTON botkormány illesztő a választék.
Egyéb hasznos billentyűk:
R - szint újraindítása (-1 élet),
Y - visszalépés a menübe,
S - zene ki- / bekapcsolása.

Térkép