Jaws: The Text Adventure

2013 - Einar Saukas

kaland, szöveges

Spectrum (48k)

Bizonyára ezen honlapot olvasók többsége emlékszik az 1975-ben bemutatott Cápa című horrorfilmre, melyre a legtöbbünket - korunknál fogva - még nem engedtek be a moziba a szigorú jegypénztárosok... A történet egy Amity nevű szigetvárosban játszódik. A népszerű üdülőhely nyaranta több száz turistának biztosít szórakozást. Egy júniusi napon azonban borzalmas állapotban lévő emberi testrészeket sodor partra az óceán. Martin Brody, a helyi rendőrfőnök sejti, emberevő óriási fehér cápa garázdálkodik a környéken. Azonnal le szeretné zárni a strandokat, a polgármester viszont ellenzi a döntést, mivel, ez komoly anyagi veszteséget jelentene a város számára. Az ismétlődő cápatámadások után végül a rendőrfőnök kényszerül tengerre szállni egy biológus és egy veterán cápavadász oldalán, hogy megküzdjön a szörnyeteggel. A film vége nem okozhat sok meglepetést: sok hulla, egy darab döglött cápa.
Nos, aki esetleg a cápának "drukkolt" a filmben(???), annak itt a remek alkalom, hogy változtasson a film végkimenetelén: sok hulla, nulla darab döglött cápa. Ebben a meglehetősen morbid játékban ugyanis a cápát irányítva eleveníthetjük fel a film "gasztronómiai élményekben" gazdag jeleneteit! A játék morbid humorát jól példázza, hogy ha túl mohóak vagyunk, akár a földet elpusztító nukleáris háborút is kirobbanthatunk... A játék eredeti változatát Matt Round írta böngészőben játszható változatban, ebből készített Einar Saukas BASIC-ben írt(!) Spectrum-változatot. A kivitelezésre és a sebességre semmi panaszunk nem lehet, a játék minden helyszínét szépen kidolgozott, bár kicsi kép jeleníti meg. A játék célja nincs "túlkomplikálva": kezdetben üres bendőnket 100%-ig meg kell "töltenünk"...
Mozogni az alábbi parancsokkal tudunk:

A program kezelését segítő parancsok:

A további használható szavak:

ATTACK CHIEF HUNTER SLEEP
BOAT DIVER KILL SON
BOTTLE DOG LEG SPIT
BOY DRUM MEAT VESSEL
CABLE EAT MEN WAIT
CAGE GET SEAWEED WOMAN

Főhősünk adottságaiból kifolyólag az ATTACK az EAT és a GET igéket egynek kezeli a program.
Egy lehetséges megoldás:

A játék elején - teljesen váratlan módon - a tengerben lubickolunk és a költői szépségű naplementét csodálhatjuk (1. kép). Bár a tenger jellemzően nagy, csak keletre indulhatunk (E) - kifinomult érzékeink arra vezetnek. Egy bója mellett elúszva konstatálhatjuk, hogy a sziget közelében vagyunk. Mohóbbak megehetik az amúgy 0% tápértékkel bíró bóját (EAT BUOY), de célszerűbb inkább tovább úszni a sziget felé (E). Érzékeink nem hagytak cserben: a homokos part közelében egy nő fürdőzik, megvan az "előétel" (EAT WOMAN). A part mentén tovább úszva a strand felé (S, S), egy fürdőző kutyát és egy fiú akad az utunkba. A fiú elragadása után kitör a pánik, ezért előbb a kutyát érdemes "diszkréten" elfogadni (EAT DOG, EAT BOY).
Csak délre úszhatunk tovább (S) a sziget dél-nyugati csücske felé. Innen azonban keletre, nyugatra és visszafelé, északra is mehetünk. Innen nyugatra, a tengerfenékre merülve (W, D) egy plutóniummal teli hordót találunk, amit akár meg is ehetünk, de ennek "tápértéke" legalábbis "megkérdőjelezhető", úgyhogy inkább keletre ússzunk (E). Két férfi a mólóról egy láncra erősített húsdarabot lógat a vízbe csali gyanánt. A két fickót nem tudjuk elkapni, de a lánc nem tart vissza minket a húsdarab elfogyasztásától (EAT MEAT). A láncot tartó ember ekkora rántásra nem volt felkészülve, a vízbe esik! Ha megpróbáljuk elkapni (EAT MEN), sikerül idejében kimenekülnie a partra. Délre (S) viszont egy kis halászhajóval találkozunk, amit könnyűszerrel felboríthatunk (ATTACK VESSEL), az egyik halászt rögtön el is fogyasztjuk. A program egy hangulatos képpel illusztrálja az eseményeket...
Csak vissza északra (N) mehetünk, majd keletre a kikötőhöz úszhatunk (E, E). A kikötő bejárata északra van (N). Itt egy jacht várja, hogy leamortizáljuk (ATTACK YACHT). Egy férfi és egy fiú is a vízbe esik, de csak az egyiket van időnk elfogyasztani (EAT MAN). Óh, és a leszakadt emberi testrészekre is fordítsunk figyelmet (EAT LEG). Hagyjuk el a kikötőt (S), és ússzunk nyugatra majd délre (W, S). Itt, a szigettől délre, a tengerfenékre lemerülve (D) egy vastag kábelt találunk. Kifinomult érzékeink elektromosságot "jeleznek". Ha mégis megpróbáljuk "megenni", a magasfeszültségtől felrobbanunk. Még "érdekesebb" a helyzet, ha korábban a radioaktív hulladékot is megettük: a nukleáris robbanás következményeként kitörő háború elpusztítja a világot...
Lényeg a lényeg, hanyagoljuk a kábelt, inkább ússzunk tovább délre (S). A tengeren egy újabb hajóval találkozunk, ami csalit húz maga után. Duzzadó önbizalommal együk ezt is meg (EAT BAIT). A csali végén egy sárga hordó van, ami hozzáadódik a "tárgylistánkhoz". Ha a nyílt víz felé továbbhaladunk nyugat felé (W), a hajó követ minket (pontosabban a sárga hordót). (Ha nem nyeljük le a csalit, nem is tudunk nyugatra menni). Mozogni nem tudunk, de a rendőrfőnök húsnyesedéket szór a vízbe. Más választásunk nagyon nincs, együk meg a nyesedéket (EAT OFFAL), cserébe viszont újabb két sárga hordó adódik "tárgylistánkhoz" és út nyílik északra (N). A hajó továbbra is követ minket, most egy ketrecet eresztenek a vízbe, benne egy búvárral. Támadjuk meg a ketrecet (ATTACK CAGE), ami meg is sérül, a búvár viszont eltűnik. Lemerülve a tengerfenékre (D) hínárt találunk. Bár nem rajongunk a vegetáriánus kosztért, ha megesszük (EAT SEAWEED), megtaláljuk a rejtőzködő búvárt. Nyami (EAT DIVER)...
A desszertet a süllyedő hajó fedélzetén fogjuk elfogyasztani (U, U). Először a cápavadász kerül terítékre (EAT HUNTER), a rendőrfőnökkel viszont nehezebb dolgunk van. Ha megpróbáljuk megenni (EAT CHIEF), egy gázpalackot nyom a szánkba. Ha megpróbálunk eliszkolni (D) a filmbeli végkifejlet játszódik le (a rendőrfőnök belelő a gázpalackba, és bumm), mást kell tehát kitalálnunk. Ha megint a rendőrfőnökre támadunk nem sikerül, mert a palack a szánkban van. A megoldás egyszerűbb, mint gondolnánk: köpjük ki (SPIT BOTTLE)! Így már tényleg a rendőrfőnök lesz az utolsó fogás (EAT CHIEF).
A program gratulál, tele a gyomrunk!