Indiana Jones and the Last Crusade

1989 - US Gold

akció

Forrás:
Commodore Világ 2. rész

Spectrum (128k)

Enterprise

A Lucasfilm Games Ltd. egyre jobban az egyik meghatározójává válik a játéksoftware-piac minden területének: az arcade/adventure műfajban a MANIAC MANSION és a ZAK MCKRAKEN, a szimulációk között a STRIKE FLEET, arcade-ben az INDIANA JONES-sorozat tette ismertté a nevét (legalábbis C64-en, sajnos Spectrumra kevesebb lendülettel fejlesztenek). George Lucas mamutvállalata nem csak egy újabb pénzbefektetési területet talált a játékprogram-gyártásban, hanem meglehetősen képzett programozói gárdát is sikerült összeverbuválnia, akik garantálják, hogy a játékváltozatok legalább olyan sikeresek lesznek a vásárlók körében, mint az alapjukul szolgáló filmek. Ez esetben ebben mondjuk nem vagyunk teljesen biztosak...
Az Indiana Jones néven közismert kalapos figurát talán nem kell senkinek bemutatni: Harrison Ford immár a harmadik Indy-filmben veszi fel a harcot a csúnya rossz náci bácsikák ellen. A LAST CRUSADE játékváltozata túl sok eredeti ötletet nem tartalmaz, mert mind a négy szintjét úgy lopkodták össze valahonnan.
A képernyő alsó részén digitalizált grafika látható, valamint néhány kijelző. Az első ablakban lévő szám mutatja hátralévő életeinket, kezdetben 5 van. Ha valamelyik ellenféllel érintkezünk, vízbe pottyanunk, vagy elfogy az energiánk, egy életünk elvész.
A következő ablakban felül az eddig elért pontszám látható, alatta az energiánk mennyisége, ami csökken, ha magasról esünk le, savas folyadék vagy valami egyéb csöppen a nyakunkba, beverjük a fejünket a plafonba, vagy az ellenségek lövedéke eltalál bennünket.
Ezután egy szám jelzi, hogy hány korbácsütés áll még rendelkezésünkre. Ezzel tudjuk megsemmisíteni az ellenfeleket, de csak akkor használható, ha talajon állunk - kötélen való mászás közben nem. A labirintusban szétszórva karikába tekert korbácsokat láthatunk, amelyeknek felvételévei egyrészt max. 5-re módosíthatjuk a korbácsütések számát, másrészt 150 ponttal növelhetjük az eredményt.
Az utolsó két ablak közül az egyikben a nálunk lévő tárgyakat láthatjuk, a másodikban pedig különféle információkat, az első pályán például egy fáklyát.

Az első szinten egy barlangból kell kikecmeregnünk, de előbb meg kell szereznünk Coronado Keresztjét. A barlangban némileg sötét uralkodik, de a nálunk Iévő fáklya segítségével rövid ideig világíthatunk. Ez egy idő után elfogy és ha nem gyűjtünk be időben egy másikat (+250 pont), akkor egy életünk elveszik. Utunkat egyrészt bermudanadrágot viselő emberkék (100 pontért agyoncsaphatóak a korbáccsal), valamint természeti akadályok (patakok, hordók stb.) nehezítik, amelyeken átugrással vagy a köteleken történő átmászással juthatunk át. Találkozhatunk egy híddal is, ami rögtön leomlik, miután átkeltünk rajta. Vigyázat, a barlang végében lévő kőteleken robotok szaladgálnak le és fel, akik letaszítanak a kötélről bennünket. A Kereszt megszerzése után ki kell jutnunk a világosra és a program a teljesítési idő függvényében némi bonus-pontszámmal jutalmaz bennünket.

A következő pályán egy vonat tetejénkell végigszaladnunk, ami zsiráfokat és rejtélyes, szarval rendelkező élőlényeket szállít. Az állatkák minduntalan kidugják fejűket a ketrecükből, Indivel tehát át kell ugrálnunk őket - akárcsak a vagonok közötti réseket. Rendkívül bonyolult feladat... Találkozunk még pár késdobáló, fegyveres úriemberrel (agyoncsapandó), majd a következő percben már kapjuk is a bonust a teljesítésért.

A harmadik pálya hasonló az elsőhöz: Brunwald kastélyában kell mászkálnunk, célunk egy pajzs megszerzése. A változatosság kedvéért itt nem savas eső, hanem tűzlabdák potyognak a nyakunkba, valamint a földön mászkáló patkányokat kell átugrálnunk. A kötelek néha furcsa helyekre vezetnek - így juthatunk ki a pályáról is...

A negyedik pálya egy léghajón játszódik, hasonló feladatok elé nézünk, mint az eddigiekben: a létrákon mászkálva egy feljegyzésekkel teli naplót kell begyűjtenünk, a riadóztatott náci rohamosztagosok elől el kell menekülni. Külön kellemetlenség, hogy ezek most kétfedelű repülőgépeken közlekednek... Ezután el kell hagyni a léghajót.
Utunk végcélja természetesen a Szent Grál, melyeket egy csapdákkal telitűzdelt barlang mélyén lelünk meg.

Mit is lehetne még elmondani a LAST CRUSADE-ról? A grafika még elfogadhatónak mondható, bár nem túl változatos. Ha valakinek esetleg túl sok kazettája lenne, akkor szoríthat neki egy kis helyet valahol. Talán mindenkinek örömére szolgálna, ha a Lucasfilm a MANIAC MANSION-szerű játékok gyártását forszírozná a jövőben.

Örökélet: POKE 43076,0

Térkép