Hunt the Wumpus

2013 - Fun Forge

logikai

Spectrum (48k)

A szöveges kalandjátékok előzményének tekinthető Gregory Yob 1972-ben, készült Wumpus - más néven Hunt the Wumpus - című játéka. A mai szemmel már játéknak is alig tekinthető programban egy Wumpus nevű szörnyre kell vadásztunk. Minden szobából három ajtó nyílik, a program az egyes szobákat sorszámmal azonosítja. Miután a gép közli, hogy melyik szobában tartózkodunk, felteszi a kérdést: "Shoot or Move?" Válaszként az M vagy S karaktert kell megadni majd a szoba számát. Óvatosnak kell lennünk, mert ha a szörnnyel egy szobába kerülünk, felébred, ami ránk nézve elég káros következménnyel jár. A labirintus két termében gödör van, amibe beleesve veszítünk. Két termemben pedig óriás denevér rejtőzik, amely felkap és a labirintus véletlenszerűen kiválasztott szobájába dob le (lehet, hogy épp az egyik gödörbe). Ha valamelyik közeli (szomszédos) szobában veszélyt érzünk (a Wumpust, árkot vagy denevért), a gép közli velünk, de azt nem, hogy melyikben. Ha rájövünk, melyik szobában bujkál a Wumpus nyilat kell lőni az adott helységbe. Ha tévedünk, a nyílvessző visszapattanhat és minket találhat el... Az eredeti - kimeneti perifériaként nyomtatót feltételező, tehát mindenféle grafika nélküli - verziót az Enterprise tulajdonosok ki is próbálhatják Altair BASIC-ben futtatva. Spectrum sokáig "kimaradtak a jóból", van ugyan egy 2006-os - az eredeti változat alapján készült - BASIC változat, de ez hibás. 1980-ban viszont készült egy grafikus változat Texas Instruments TI99/4 gépre, ennek pontos mását írta meg Leszek Chmielewski Daniel 2013-ban.

Mivel a dodekaéder alakú labirintust finoman szólva is nehéz grafikusan ábrázolni, a legnagyobb eltérés az eredeti verziótól, hogy most egy önmagában zárt (ha kimegyünk az egyik oldalon, bejövünk a másik oldalon) 2D-s labirintusban keresgélünk. A labirintus minden termének négy kijárata van, emellett folyosók is "megbolondítják" a játékmenetet. A veszélyre figyelmeztető jelzések:

  • Zöld falú terem: valamelyik szomszédos teremben gödör van.
  • Piros padlójú terem: valamelyik szomszédos, vagy a kettővel arrébb lévő teremben van a Wumpus.
    Figyelem! A veszélyek jelzésébe csak a termeket számolja bele a program, a folyosókat nem! (Pl. az alábbi képen tőlünk "délre" van a Wumpus.)

A denevérekre nincs figyelmeztetés, ezek véletlenszerűen kapnak fel, amikor belépünk a termükbe.
A programban többféle játékmódot - illetve ezek kombinációját - választhatjuk:

  • NORMAL: amerre már jártunk, felderítjük a labirintust.
  • BLINDFOLD: csak azt a termet látjuk, amelyikben éppen tartózkodunk.
  • EXPRESS: a folyosókat kihagyja a program, rögtön abba a terembe kerülünk, ahova vezet a folyosó.

A labirintust véletlenszerűen generálja program, a beállított nehézségi szintnek megfelelően: az EASY MAZE-ben van a legtöbb terem és a legkevesebb folyosó, a PRO MAZE-ben van a legkevesebb terem és a legtöbb folyosó.
Nyilat kilőni úgy tudunk, ha a tűzgomb megnyomása után az irányt is megadjuk, merre célzunk. Megjegyzendő, az 1972-es "ős változathoz" képest eltérés, hogy ha rossz irányba lövünk, mindenképen vesztünk!
Minden játék után megjelenik az "eredménykijelző", vagyis hányszor kaptuk el mi a Wumpust, hányszor kapott el a ő, és hányszor léptünk gödörbe (ezt zöld célkereszt jelzi). Ilyenkor a tűz-gomb megnyomásával megtekinthetjük az aktuális játék teljes térképét, a 'fel' megnyomásával új játékot kezdhetünk azonos paraméterekkel, tetszőleges SHIFT + Z megnyomásával játékmódot válthatunk, SHIFT + E megnyomásával visszaléphetünk az irányítás kiválasztásához.

Irányítás:
A menüben négyféle billentyűzet kiosztást választhatunk (Z, X, P, L, SPACE / W, S, A, D, SPACE / Q, A, O, P, M / E, S, D, X, Q), CURSOR vagy SINCLAIR botkormány illesztőt választhatunk.