




|
A Dinamic Software játéka a skandináv mitológiába vezet minket (persze csak egészen felületesen). A történet szerint, Loki a germán tűzisten - aki gonosz tréfacsináló hírében áll - a Tiltott Kertbe csalja Jorund svéd királyt (302 - 313 között uralkodott), csakhogy bosszantsa a többi istent (úgy tűnik, igencsak fahumora van Lokinak...). Ahogy az a Tiltott kert elnevezésből sejthetjük, ez a kert tiltott hely az emberek számára, az istenségek itt pihenik ki fáradalmaikat. Úgy tűnik, a többi istenségnek mégannyi humorérzéke sincs mit Lokinak, mert ezen a "csíntevésen" annyira felháborodtak, hogy Jorundot Lukx birodalmába száműzik, ahol kikötözve várja további sorsát. Jorund lánya, Hundra azonban apja kiszabadítására indul!
Bár a harciasságáról ismert leányzó legyőzheti a Lukx birodalmának szörnyeit, az istenekkel ő sem húzhat újat. Hogy az apaszabadítás sikerülhessen, ki kell engesztelnie az isteneket: 3 szent ékkő éppen méltó engesztelésnek tűnik, melyek szintén Lukx birodalmában vannak elrejtve.
Feladatunk, hogy a birodalomban hemzsegő szörnyek között utat vágva megszerezzük a három ékkövet, melyeket Jorund raboskodásának helyszínén kell felajánlani az istenségeknek.
A repkedő szörnyek ellen aprócska (női) baltácskákat vethetünk be, melyeket Hundra végtelen számban tud előkapkodni szintén aprócska szoknyája alól. Ha nem sikerül elkerülnünk a közelebbi találkozást a szörnyekkel, energiánk bánja (amit a "műszerfal" jobb oldalán egy vízszintes piros sáv - illetve annak fogyása - jelez). A játék kezdetén öt életünk van, melyek közül elveszítünk egyet, ha elfogy az energiánk, vagy - mivel úgy tűnik, Hundra nem tud úszni - vízbe esünk. Viszont bármilyen magasságból leeshetünk, az nem árt.
Mint már említettem, a három ékkő el van rejtve, sőt kettő el is van zárva. Ezért, hogy megszerezzük ezeket, egyéb tárgyakat is fel kell használnunk, míg más tárgyak egyáltalán nem szabad megpróbálni felvenni:
-
Ymir koponyája: rövid ideig védelmet ad a szörnyek ellen: ha megérintenek, sem fogy az energiánk. Amíg tart a hatása, a "műszerfal" jobb oldalán, a kristályok szimbóluma alatt látható koponya villog.
-
Szárnyas szív (ami inkább egy szaloncukorra hasonlít): Energiánkat a maximális szintre növeli, de elvesztett életet (sajnos) nem ad vissza. Értelemszerűen akkor érdemes felvenni, ha már kevés az energiánk.
- Kristály gyöngyök: ha legközelebb vízbe esünk, nem vész el egy életünk, sőt energiánk maximumra töltődik.
-
Shata baltája: ha megérintjük, rövid ideig nem tudunk baltákat hajigálni. Értelemszerűen nem érdemes megpróbálni felvenni, át kell ugorni.
- Megtört szív: ha hozzáérünk, drasztikusan csökken az energiánk.
-
Háromszög alakú kulcs: a nyugati barlang lezárt bejáratát nyitja ki, ahol egy ékkő van elrejtve. A kulcsot a birodalomban álló vártorony tetején találjuk meg.
-
Kerek alakú kulcs: a keleti barlang lezárt bejáratát nyitja ki, ahol szintén egy ékkő van elrejtve. Nem messze az indulástól egy sziklafokon találjuk meg, de csak akkor tudjuk felvenni, ha a háromszög alakú kulcsot már megszereztük. (Csak hogy többet kelljen rohangászni...)
A tárgylistából a térkép tanulmányozása után látható, hogy - bár a játéktér nem túl nagy - legalább kétszer be kell járnunk majdnem az egészet (a kulcsok és a hozzájuk tartozó lejáratok elég messze vannak egymástól). A segítő tárgyakat tehát érdemes "beosztani", hisz ha valamely tárgyat felvesszük, később hiába térünk vissza arra a helyszínre, újabb tárgyat nem találunk már a helyén.
A játék egyik legnehezebb része a vízen való átkelés. Két nagyobb tó is keresztezi az utunkat: az elsőn apró sziklákon ugrándozva tudunk átjutni, amit bizony gyakorolni kell (főleg a képernyő széléről a következő képernyőre átugrást), itt pillanatok el lehet szórni az életeinket. A második tó felett egy romos híd is átível, ezt elvileg tehát ki lehet kerülni. Itt egy vízszintesen mozgó platón utazva lehet átkelni. Itt két dologra kell figyelni: a piros sziklákon elakadunk, ezeket át kell ugorni, illetve tó jobb szélén az utolsó előtti képernyőről ugornunk kell, mert a plató nem megy tovább. (Ha nem ugrunk, az utolsó képernyő szélén a vízbe esünk).
Extra kiszúrás, hogy a birodalomban van olyan csapda is, melyből nem lehet kijutni. Ha beleesünk, az életeink számától függetlenül a játék végét jelenti. A várban pedig van néhány trükkös padló és faldarab, melyen át lehet jutni / esni (esetleg pont egy csapdába). Mivel ezek láthatatlanok, a játékos első alkalommal biztos belelép...
A játék tipikus Dinamic játék, melyről - legalábbis nekem - a középszerűség jut eszembe. A grafika teljesen átlagos, a hang tipikus 48K-s semmi, a játék nehéz és szívatós: hiába pusztítunk el egy szörnyet, AZONNAL új jelenik meg helyette, ráadásul ezek a "szörnyek" (bár elvileg többféle is van belőlük, alig lehet őket felismerni, annyira aprók) célirányosan minket kergetnek. És, mivel futás közben nem tudunk baltát hajigálni (egy pillanatra megállunk ilyenkor), de ugrás közben igen, a játék megállás nélküli szaladgálásba, de még-inkább ugrálásba fullad. Ez így azért annyira azért nem kreatív, annyira nem, hogy a készítőktől még pontszámra sem futotta...
Irányítás:
A menüben választhatunk billentyűzetet (O, P, Q, SPACE), vagy KEMPSTON botkormány-illesztőt. A billentyűzet átdefiniálható.
Spectrum verzióban: 1 - játék megszakítása, 2 - játék szüneteltetése / folytatása
Enterprise verzióban: STOP - játék megszakítása, HOLD - játék szüneteltetése / folytatása
A menüben lehetőség van a színek kikapcsolására. Ha ezt megtesszük, garantáltan nem látunk attributum hibát a játékban, mert minden egyszínű (véletlenszerűen választott színű) lesz. Igazán csodálatos, főleg a lila kompozíció...
Az Enterprise verzió egy kicsit gyorsabb. Ha nem kérjük ezt az "extra nehezítést" OUT 191,0 utasítással lassítsuk le a gépet a program betöltése előtt.
Örökélet: POKE 40724,126; POKE 41431,126
Térkép
|