Hop 'n' Chop

1995 - Redwood Designs

akció, mászkálós

Spectrum (128k)

Jack Lumber - ahogy a nevéből is sejteni lehet - favágóként keresi kenyerét. Napjai kemény munkával telnek, minden nap megadott darabszámú fát kell kivágnia és visszavinnie munkaadója, a fakitermeléssel foglalkozó híres-neves Log Company telephelyére. Ténykedésünket nem nézik jó szemmel a helyi élővilág képviselői: méhek, madarak, pingvinek, kígyók támadnak ránk, akiknek épp az lakhelyét aprítjuk. Sőt a morcos baltát hajigáló emberek is szemmel láthatóan haragszanak ránk.
Munkahelyünk tárgyi eszközökben meglehetősen gyengén felszerelt: a favágáshoz egyetlen fejszét kapunk, ráadásul nem is túl jó minőségűt: mindössze négy csapás után annyira kicsorbul, hogy újra kell élezni. Ezt a telep területén itt-ott fellelhető köszörűk valamelyikéhez sétálva és elé állva tehetjük meg, pár másodperc alatt elvégezve a műveletet. A cég telephelye egy lila kunyhó, melynek oldalára kiakasztott táblán láthatjuk, mennyi fát kell még kivágnunk és a kunyhóhoz vinnünk a nap végéig. (Valamennyi, a pályán fellelhető fát ki kell vágnunk, tetszőleges sorrendben.) A bal oldali első képen főhősünk a kunyhó előtt áll, attól balra egy köszörű van, a felettünk lévő platón pedig egy kivágandó fa. A fa kivágása sem bonyolult manőver: mindössze neki kell mennünk oldalról. Hogy egy fa kidőljön, mindkét oldalról 4-4 csapás kell neki, tehát egy fát úgy tudunk kivágni, ha közben egyszer újraélezzük fejszénket. Ha a fát kivágtuk - a képernyő alatt, ahol eddig fejszénk állapotát láthattuk, egy farönk jelenik meg - vissza kell mennünk a kunyhóhoz.
Minden sikeresen teljesített munkanap után újabb feladatott kapunk, egyre nehezebb munkakörülmények között: több fát kell kivágnunk (igaz a rendelkezésre álló idő is több lesz), nagyobb területet kell bejárnunk, és több ellenfél nehezíti életünket. Minden harmadik nap után pedig új területen folytatjuk a munkát (változik a grafika). Összesen 12 szintet kell teljesíteni. Ha letelik a feladat teljesítésére rendelkezésre álló időnk, elveszítjük egy életünket, és kezdhetjük elölről a szintet.
Ténykedésünk során számos hasznos dolgot is felvehetünk: ezek közül a legpraktikusabb az esernyő, mely védelmet nyújt az ártó tényezőkkel szemben (főhősünk villog, amíg tart a hatása). A bomba kifüstöli a képernyőn bóklászó ellenfeleket, a fagyi, banán, gyémánt, jutalompontot érnek. Minden szinten 5 csillagot is felvehetünk. Ha ezekez összegyűjtjük, a nap végén jutalomjátékban lesz részünk. A tereptárgyak közül megemlítendő a ferde plató, melyen felfelé is tudunk közlekedni és lefelé csúszdázhatunk rajta. A 9-es számmal jelölt felhőkre rá tudunk ugrani, amikor éppen látszanak, időnként viszont eltűnnek. Főhősünk bármilyen magasból leeshet.
Ellenfeleink ellen - adott helyszínre jellemző - "hajítófegyverrel" védekezhetünk: az első három szinten almával, a havas terepen hógolyóval, stb. Muníciónk kezdetben 99 darabot számlál, ezt a jutalomjátékban kiegészíthetjük. Dobálózni ugrás és favágás közben is tudunk, amíg a muníciónk tart. Ha viszont elfogy, az a játék közeli végét jelenti számunkra, mert ha elveszítjük egy életünket, akkor sem kapunk muníciót! Sajnos, ha megdobunk egy ellenfelet, legközelebb, amikor visszatérünk az adott helyszínre, megint ott lesz, illetve a madarak rendszeres időközönként is újra berepülnek.

A jutalom-játékban egy folyó felett hulló csillagokat kell elkapkodni, a folyó két partja között ugrálva. A játék addig tart, amíg le nem telik az előző szintről megmaradt időnk, vagy a vízbe nem esünk (főhősünk nem tud úszni, ilyenkor egy életét is elveszti!). Minden összegyűjtött csillagért muníciót kapunk, illetve ha elegendő csillagot gyűjtünk össze és sikerül kirakni az EXTRA szó betűit, jutalom életet kapunk. Ha életeink száma elérte a maximumot (6 élet), ehelyett esernyővel (pajzzsal) kezdjük a következő szintet.

Irányítás: billentyűzet (O - balra, P - jobbra, Q - fel, A - ugrás, Z-SPACE - tűz). SINCLAIR, KEMPSTON illesztő.
Platón felfelé a fel+jobbra/balra billentyűkkel tudunk mászni.

A játékról megemlítendő, hogy a látvány nagyon szép és változatos, így még az is elnézzük a programnak, hogy a sprite-ok beleolvadnak a háttérbe. Kár, hogy az időlimit nagyon szűk.

Végtelen élet: POKE 54460,0
Végtelen idő: POKE 50087,0
Végtelen lőszer: POKE 48209,0

Térkép