H.E.R.O.

1984 - Activision

akció

Forrás:
Sinclair Spectrum játék és program

Spectrum (48k)

A H.E.R.O. (a Helicopter Emergency Rescue Operation rövidítése) videojátékot az Activision adta ki Atari 2600-hoz 1984 márciusában. Az amúgy szépen kinéző és jól játszható játékot a sajtó agyondicsérte, így szinte mindenre portolták: Apple II, Atari 5200, Atari 8 400/800, ColecoVision, Commodore 64, MSX és persze ZX Spectrum változat gondoskodott róla, hogy bevésődjön egy generáció emlékezetébe.
Betöltés után először a vezérlést kell kiválasztanunk.: billentyűzet, Sinclair, Kempston, Cursor Interface a választék. Billentyűzet választása esetén az irányítás a következőképpen történik:

  • O - balra
  • P - jobbra
  • 1, 2, 3, 4, 5 - emelkedés
  • A, S, D, F, G - dinamit elhelyezése
  • Q, W, E, R, T - lézerpisztoly

'H'-val a játék szüneteltethető, majd újraindítható.
Játék közben a CAPS SHIFT + ENTER megnyomásával az adott játék újra indul, míg a SYMBOL SHIFT + ENTER hatására visszakapjuk a vezérlési menüt.
Az irányítás kiválasztása után a kezdő nehézségi szintet választhatjuk ki az 1-5 billentyűkkel, vagyis a játékot az 1, 5, 9, 13 vagy a 17. pályától tudjuk indítani (néha oldalirányban is kell haladni). Célszerű először az egyszerűbb fokozatokkal kezdeni, hiszen a 4 élet, ami rendelkezésre áll, hamar elfogyhat. Ezután az ENTER megnyomásával indíthatjuk a játékot.

A játékban egy űrruhába felöltözött, hátán propelleres hajtóművel felszerelt figurát kell mozgatnunk. A propeller persze nem dísznek van rajtunk, segítségével emelkedni is tudunk.
A játék célja a legalsó szinten található figura megérintése, elég ha csak elérjük (megérintjük), s máris a következő pályát kapjuk. Minden nehézségi szint 2 emeletnek felel meg, így az 1-es pálya 2 egymás alatti szintet tartalmaz, a 2-es 4-et, a 3-as 6-ot, és így tovább egészen a 20-ig pályáig, ahol már 40 emeletnyi mélységre kell lehatolnunk. A játék közben rengeteg veszély vár ránk. A lézerpisztollyal a lehetséges repkedő illetve falból kinyúló ellenségeket lehet megsemmisíteni. Ha egy fal miatt nem tudunk tovább haladni, ki kell robbantani azt egy dinamitrúddal. A dinamit elhelyezésére szolgáló billentyűvel el kell a fal tövében helyezni a dinamitot, majd gyorsan el kell menni onnan, mert mi is felrobbanunk. (Ne felfele próbáljunk távolodni, mert a felszállás némi időt vesz igénybe) Ilyenkor oda egy életünk. Mindössze 6 dinamitrúd van, ezt be kell osztani.
Nehezebb szinteken a villogó falaknak sem mehetünk neki, néha pedig sötétség fogad, amikor is nem látjuk a falakat (szerencsére a villogó falakat azért látjuk). Vigyázzunk, ha egy szobában "összetörjük" a lámpát (nekirepülünk, vagy szétlőjük) a terem sötétségbe borul! Sötét szobában, ha felrobbantunk egy dinamitot, a robbanás fényében egy pillanatra feltárulnak a szoba "titkai".
Nem meditálhatunk a következő lépésünkön tetszőleges ideig, a feladatot megadott időn belül kell teljesíteni, mivel energiánk folyamatosan fogy (a képernyő alatt a POWER feliratú csík jelzi energiánkat.) Ha mindezek nehézségek ellenére sikerült az emberkét megmenteni, megmaradt időnk, és dinamitjaink után jutalom pontot kapunk. Pontot egyébként kirobbantott falak, és lelőtt ellenségek után kapunk. A játékképernyő alatt az energiánkat jelző csík alatt a következő információkat láthatjuk még:

  • Bal oldalon a rólunk készült kék portrék az életeinket jelzik.
  • LEVEL - a nehézségi szintet mutatja
  • Jobb oldalon a rózsaszín dinamitrudak a készletünket mutatja.
  • A dinamitrudak alatti szám a pontszámunkat jelzi.
Örökélet: POKE 44521,182
Végtelen energia: POKE 45659,182
Végtelen bomba: POKE 54918,0
Sérthetetlenség: POKE 53534,0