Gutz

1988 - Ocean Software Ltd.

akció

Spectrum (48k)

Enterprise

 

Értelmes, idegen civilizáció küldöttei érkeznek Naprendszerünkbe. Ez az életforma azonban fölöttébb különös: óriási lények érkeznek, holdnyi nagyságú űrhajón. Miután járművük Föld körüli pályára áll, egy bátor űrhajós repül űrhajójukra, hogy felvegye a kapcsolatot és kiderítse, miféle szándék vezérelte naprendszerünkbe a csillagközi utazókat. Sajnos ezek a lények méretüknél fogva a tápláléklánc részeként tekintenek ránk, legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy az egyik óriási lény teketóriázás nélkül lenyelte vakmerő űrhajósunkat. Szkafanderünknek köszönhetően szerencsére a lény gyomrában is életben maradtunk. Űrhajósunknak egyetlen esélye, ha elpusztítja a lényt, ami lenyelte őt, hogy el tudjon menekülni és figyelmeztesse az emberiséget a veszélyre.
Anno, semmiféle információ nem jelent meg erről a játékról hazánkban, és mivel nagyon nehéz, senki nem is jött rá a játék lényegére. Én például már azt sem értettem, a betöltőképernyőn mi keres a piros színházi függöny... A történet ismeretében persze egyértelmű, hogy nem az.

A játék egy szörny belsejében játszódik, bár ez a grafikáról nem mindig egyértelmű. A szörny elpusztításának egyetlen módja, ha egyenként elpusztítjuk annak veséjét, tüdejét, szívét és végül az agyát. Ez négy nehézségi szintet jelent (melyek semmiféle változatosságot nem biztosítanak). Az egyes nehézségi szintek négy labirintusra (a szörny testét képező szövetrészekre) oszlanak, melyeket egy artéria köt egymással össze. A harmadik labirintus minden nehézségi szinten ugyanaz, csak más színben "pompázik". Egy élőlény testében persze nem kószálhatunk kedvünkre, az immunrendszere küzd a betolakodó ellen, azaz ellenünk. Ez azt jelenti, hogy meglehetősen bugyuta kinézetű, óriási sejtek kergetnek és lövöldöznek(!) ránk. Ezek között van olyan, ami pl. egy rugóra emlékeztet...
Az egyes labirintusok között az említett artérián át közlekedhetünk, a kijárat előtt a 'fel' megnyomásával léphetünk ki a labirintusba. Az artériában csak előre hátra szaladhatunk (és célszerű is megállás nélkül átrohanni rajta!), és persze itt is jelen vannak az immunrendszer sejtjei.
Sajnos nem mehetünk csak úgy oda az egyes szervekhez, felszerelésünk ugyanis igencsak hiányos! Kezdetben még védekezni sem tudunk a minket kergető sejtek ellen. Ha lefelé indulunk (a térkép alapján) találunk a falon az első képen látható lyukat a falon. Rejtély ez micsoda, de ha felé fordulunk és megnyomjuk a tűz gombot (a 'fel' billentyűt közben tartsuk nyomva), már tudunk lőni! Ilyen lyukat több helyen is találunk utunk során, melyek használatával fejleszthetjük fegyverünket. A nehezebb szinteken ugyanis már nem jó minden támadó sejt ellen bármelyik fegyver!
Küldetésünk teljesítése szempontjából más fontos tárgyakat is be kell gyűjtenünk:

  • Doboz: minden szint első három labirintusában találunk egyet-egyet. Ebből összeállítunk egy olyan tárgyat (az első szinten pl. egy gépfegyver, a másodikon egy nagy kulcs), mely feltétlenül szükséges, hogy bejussunk a nehézségi szint negyedik labirintusában az ominózus szervhez. (Ha nincs meg mindhárom darab, egy fal elzárja a bejutás lehetőségét.
  • Kulcs: minden nehézségi szinten egyet találunk. Az adott szerv ellen nem vethetünk be akármilyen fegyvert, csak egyetlen hatásos ezek ellen! Minden szerv burkán belül (a terem falán, ahol a szervek vannak) találunk egy, a fegyver fejlesztésére szolgáló lyukat. Ha a kulcs nálunk van, itt megkapjuk a szükséges fegyvert.
    Az előbbi két tárgy begyűjtése elengedhetetlenül szükséges a szint teljesítése szempontjából, ha ezek nincsenek nálunk, mehetünk vissza keresgélni. A szintek labirintusai között nem csak előre lehet közlekedni, visszafelé is haladhatunk!
  • Űrhajós sisak: jutalom életet ad. Igen ritka kincs! A program minden 10000 pont elérése után is ad jutalom életet, de ezzel sem vagyunk nagyon kisegítve...
  • Kristály: három percig megnöveli fegyverünk tűzgyorsaságát (a tűz gombot ilyenkor nyomva is tarthatjuk).
  • Térkép ('M' jelzésű henger): felvétele után, az 'N' megnyomásával megtekinthetjük a labirintus térképét (pontosabban csak egy nagyobb részletét). A térképet csak korlátozott ideig használhatjuk, de az idő bőségesen elegendő a szint teljesítésére.

A műszerfalon a bal oldali ablakban jelenik meg a ládákból összegyűjtött tárgy darabkái, középen alul a többi tárgy képe. A tárgyak képei felett láthatjuk, hol vagyunk éppen (a négy nehézségi szint négy-négy labirintusát egy-egy kocka jelzi). A műszerfal jobb oldalán látható sáv az energiánkat jelzi, ugyanis a minket ért sérülések az energiánkat csökkentik. Ha ez elfogy, akkor vész el egy életünk, melyeket az ez alatti sisakok jelölnek.
Az adott szerv elleni küzdelem némileg meglepő: össze-vissza repked és közben lövöldözik (!) ránk (pl. egy tüdő...). Ha jó sok lövéssel sikerül elpusztítanunk, a szerv terme alatt megnyílik egy átjáró, amely a következő nehézségi szintre vezet. A negyedik szinten, az agy elpusztítása természetesen a játék végét jelenti.
Igazából a játék legnagyobb hibája nem a rondának mondható grafika, vagy a monotón játékmenet, hanem, hogy irreálisan nehéz. A szűk átjárókban nem tudjuk kikerülni támadóinkat, a lövéseink elakadnak a falban.

Irányítás:
Billentyűzet (O, P, Q, A, SPACE) vagy KEMSPTON SINCLAIR, CURSOR illesztő a választék. A menüben ezen kívül beállítjuk, hogy játék közben hangokat (SOUND FX), vagy "zenét" (MUSIC ON) szeretnénk hallani. A zene a kisebbik rossz...

Örökélet: POKE 38915,183

Térkép