Gremlins - The Adventure

1985 - Adventure International

kaland, szöveges

Spectrum (48k)

A játék az 1984-ben bemutatott azonos című film (nálunk Szörnyecskék címen ismert) alapján készült. A történet szerint Rendall Peltzer, a hóbortos feltaláló (éppen a mobil-fürdőszobával házal) karácsonyi ajándékot szeretne venni a fiának. New York kínai negyedében megszólítja egy kisfiú és nagyapja üzletébe hívja. Rendall megmutatja a találmányát a szűkszavú férfinak, de hamar elvonja a figyelmét egy különös hang. Fura, sípoló dúdolást hall az üzlet hátsó részéből. A dúdolás egy kis dobozból árad, amelyben egy apró, aranyos teremtmény, egy "maogway" él. A feltalálónak megtetszik az apró lény, alkudozni kezd a nagypapával, hogy adja el neki. Mr. Wing azonban nem adja, mondván, hogy a maogway-t eltartani hatalmas felelősség. Mr. Wing unokája azonban megsajnálja Rendall-t, s kicsempészi neki a maogway-t. A fiú elmondja neki a három legfontosabb szabályt a maogway-tartással kapcsolatosa: Ne érje nedvesség a testét! Tartsd távol az éles fénytől! De ami a legfontosabb: hiába sír, hiába könyörög, soha, de soha ne etesd meg éjfél után! Sajnos Rendall fia akarva-akaratlanul megszegi ezeket a szabályokat. Így kiderül miért fontosak-e szabályok betartása: a víz hatására a kis Gizmó "osztódással" szaporodik, az éjfél utáni lakmározás során pedig - miután bebábozódnak - gonosz szörnyecskékké alakulnak át. Az "utódok" - miután az egyik gonosz példány egy medencébe esik - elindulnak, hogy feldúlják a kisvárost... A lénynek azonban van egy gyenge pontja: nem szereti az erős fényt, sőt a napfény hatására elpusztul!
A program kivitelezése ismerős lesz, annak, aki már játszott az Adventure International valamelyik korábbi játékával: szinte ugyanolyan, mint a cég The Sorcerer of Claymorgue Castle című játékáé (pl. tevékenységünk eredménye azonnal látszik a képen), a kezelés ugyanaz. A történetet szépen kidolgozott grafikák színesitik. Kisebb újítás, hogy egyes képek, immár apró animációkat is tartalmaznak. A kezelés az ott leírtak szerint történik. SCORE parancs viszont most nincs. Egyszerre öt tárgy lehet nálunk.
A program további szókészlete:

ALL DROP METAL START
ATTACK ENTER MIXER STATION
BAR EXAMINE MOGWAI STEP
BOX FIRE OFFICE STORE
BOTTLE FLASLIGHT OPEN STRIKE
BREAK GET PICK STRIPE
BUTTON GREMLIN PIPE SWORD
CAMERA HACKSAW PIT TABLE
CHUTE HURT PLATE TAKE
CINEMA IGNITER PLUG TAPE
CLIMB INSERT POOL TAVERN
CLOSE INSPECT PRESS TORCH
CONTROLS JOIN PROJECTOR TREE
COUNTER KILL PUSH UNLOCK
CUT KITCHEN REMOTE VALVE
DEPATMENT KNIFE ROAD VENT
DISPLAY LADDER SEARCH WAIT
DOOR LIGHT SMASH WELD
DRAWER LOOK SNOWPLOUGH WINDOW
DRILL MAIL SPARK YMCA

A megoldás elég nehéz, még azoknak is, akik látták a filmet.
Egy lehetséges megoldás:

Kálváriánk a hálószobánkban indul, ahol a gubókból már kikeltek a gonosz lények (1. kép). Az egyik vicsorítva pont ránk bámul. Ne kötözködjünk vele, mert hamar véget ér a játék (D). A nappaliban a karácsonyi hangulatot egy másik gizmó rontja el. A falon lévő kard pont alkalmasnak tűnik, hogy lekaszaboljuk (GET SWORD, KILL GREMLIN - jó az ATTACK GREMLIN és a HURT GREMLIN is). "Klasszikus" karácsonyi csendélet: a szörny levágott feje a kandallóban ég el, miközben furcsa hörgő hangot hallat. Bármilyen ígéretes szerszám is a kard, máshol nem "működik"... (DROP SWORD) Találunk viszont még itt egy univerzális távirányítót (GET REMOTE). Irány a konyha (GO KITCHEN), ahol újabb két lény várja, hogy ártalmatlanná tegyük: az egyik a mikrohullámú sütőben várja, hogy apró cafatokra robbanjon (PRESS REMOTE, PRESS REMOTE vagy jó a PUSH BUTTON is), a másik gyanúsan a turmixgépen állva vagánykodik. (PRESS REMOTE, PRESS REMOTE) (2. kép). Miután ilyen kuplerájt csináltunk, nyissuk ki a szennyescsúzda ajtaját (PRESS REMOTE). Ide bekukkantva (LOOK CHUTE) megtaláljuk a kis Gizmót, akit gonosz társai ide zárták, de most kiengedtük. Innentől kezdve hűségesen követ (majdnem) mindenhová. A LOOK MOGWAI paranccsal megnézhetjük, milyen aranyos. Gondosan zárjuk vissza a szennyescsúszda ajtaját (PRESS REMOTE), majd továbbra is a távirányítóval zsonglörködve nyissuk ki a konyhaszekrényt (PRESS REMOTE). A fiókos szekrényből először egy konyhakés kerül elő (LOOK DRAWER, GET KNIFE), majd egy szikragyújtó (LOOK DRAWER, GET IGNITER). A távirányítóval mást már nem tudunk irányítani, lerakhatjuk (DROP REMOTE).
Visszatérve a hálószobába, a konyhakéssel kinyuvaszthatjuk az itt randalírozó szörnyecskét is (E, U, KILL GREMLIN) és felvehetjük az elemlámpát (GET FLASHLIGHT). Nézzünk körül a városban (D, GO DOOR, N). Az utca meglehetősen kihalt Karácsony este (3. kép). Első utunk - nem, nem a rendőrségre vezet, ott úgysem vették komolyan főhősünket a filmben - a kocsmába vezet (E, E, GO TAVERN), ahol tetőfokára hágott a hangulat (4. kép)... Ne zavarjuk meg a bulit, diszkréten nézzünk be a bárpult mögé (GO BAR). Itt sok érdekességet találunk, de sok időnk nincs, mielőtt a szörnyecskék észrevesznek (ami természetesen megcsócsálásunkat vonná maga után). Először a fényképezőgépet vegyük kezelésbe (GET CAMERA), természetesen vaku is van rajta. A lények ugyebár nem szeretik a fényt. (PRESS BUTTON). A hatás frenetikus, gyorsan szét is rebbent a társaság! (A fényképezőgéppel villantva rövid időre bármikor elkergethetjük a minket üldöző szörnyeket, viszont egy idő után sajnos lemerül.) Most már van időnk figyelmet szentelni a sörcsap műanyag csövének (EXAMINE PIPE), vágjunk egy darabot belőle a késsel (CUT PIPE, DROP KNIFE, GET PIPE), hátha jó lesz valamire.
Következő utunk a moziba vezet (N, N, E, GO CINEMA). Délre (S), a vetítőteremben, ha elindítjuk a filmet (START PROJECTOR), a városban randalírozó szörnyecskéket leköti a film (Hófehérke és a hét törpe). Amíg le nem jár a filmtekercs, nyugtunk van a kis dögöktől (a fényképezőgép elemei nem tartanának ki a játék végéig... Ha nem kötjük le őket, rövidesen üldözőbe vennének és előbb-utóbb elkapnának). Most már nyugodtan mehetünk a benzinkúthoz (N, N, W, W, GO STATION). A szerelőaknában (GO PIT) több hasznos szerszámot találunk. Vegyük magunkhoz a hegesztőpisztolyt és a gázpalackot (GET TORCH, GET BOTTLE - szelep is van rajta), majd másszunk ki az aknából (U) és menjünk a kocsiszínbe (magyarul garázsba...), ahol egy hókotró parkol (N, W, S, S). Most hegeszteni fogunk (OPEN VALVE, LIGHT TORCH - a szikragyújtó kell hozzá, WELD SNOWPLOUGH). Leszereltük a hóekét, így nem tudnak a hókotróval randalírozni a szörnyecskék. A szikragyújtó már nem kell, a létra viszont igen (DROP IGNITER, GET LADDER).
Látogassuk meg a helyi uszodát (N, N, W, GO DOOR). Ne engedjük, hogy a szörnyek pancsizzanak, eresszük le a medencében lévő vizet. Ehhez be kell menni a vízzel teli medencébe, ami csak akkor lehetséges, ha mindent lerakunk (DROP ALL). Most már kihúzhatjuk a "medence dugóját" (GO POOL, GET PLUG). A medence száraz, vegyük fel a cuccainkat (U, GET CAMERA, GET FLASHLIGHT, GET BOTTLE, - közben egy csapat szörnyecske érkezik, kergessük el őket a fényképezőgép vakujával - PRESS BUTTON, GET PIPE, GET TORCH, GET LADDER ). Hmmm... A filmtekercs közben lejárhatott, rakjuk be újra a szörnyecskéknek (E, E, E, E, E, GO CINEMA, S, START PROJECTOR).
Ugorjunk be a mozival szemben lévő boltba hagyjuk itt a létrát (N, N, GO STORE, DROP LADDER), és keressük meg a szerszámosztályt (W) - Gizmó eltűnik a szellőzőrendszerben. Vegyük magunkhoz a fűrészt (GET HACKSAW). Most valami szétfűrészelni valót kellene keresnünk... (E, S, W, W, W, N). Egy postaláda tökéletesen megfelel. A meggondolatlanok máris nekikezdenének a fűrészelésnek, ők meglepődve tapasztalnák, hogy egy kicsi kéz nyúlik ki a postaládából, és elzárná a hegesztő aparátunk szelepjét. Szóval ide is bebújt egy szörnyecske! Hogy kergessük ki? Gyújtsuk meg az elemlámpát, és dobjuk be a postaládába ("postázzuk") (LIGHT FLASHLIGHT, MAIL FLASHLIGHT)! Stripe - a "főgonosz" rejtőzött a postaládában, de az elemlámpa fénye elzavarta. Most már lemezdarabokra fűrészelhetjük a postaládát (CUT BOX, GET PLATES).
De mire fogjuk használni a lemezdarabokat? A bolt szellőzőrendszerének nyílásait fogjuk velük lehegeszteni, hogy a szörnyecskék ne tudjanak rajtuk közlekedni - ahogy azt Gizmó is tette. Lássunk is neki a "munkának" (S, E, E, E, GO STORE, N). Itt is van - a sportosztályon - az első betört szellőző (SMASHED VENT). Ezeket kell lehegeszteni (WELD PLATE - vagy jó a WELD METAL is - W, WELD PLATE) (5. kép). (E, S, E, E, WELD PLATE, W, U, E, WELD PLATE, W, U, W, - mostanára bizonyára megjelentek a kis dögök - PRESS BUTTON, OPEN DOOR, GO DOOR, WELD PLATE, E, E, E, OPEN DOOR, GO DOOR, WELD PLATE, PRESS BUTTON). Siessünk vissza a moziba (N, W, D, D, W, S, GO CINEMA, S, START PROJECTOR).
Menjünk vissza a létráért (N, N, GO STORE, DROP HACKSAW, GET LADDER). Sajnos még nem végeztünk a szellőző rendszerrel (E, U, U, U) a mennyezeten egy csapóajtó van, rakjuk alá a létrát (DROP LADDER). Nyugatra (W) egy zárt ajtó van amit Gizmó belülről kinyit nekünk (GO DOOR). Ebben az irodában is van szellőző (WELD PLATE). Menjünk vissza a csapóajtóhoz, és másszunk fel (E, E, GO TRAPDOOR) a tetőre. Is van egy szellőző (WELD PLATE). Az utolsó szabad szellőzőnyílás a szerszámosztályon van (D, D, D, D, W, GET HACKSAW, W). Várjunk (WAIT), amíg megjelennek a szörnyecskék (I HAVE COMPANY...). Ha most villantunk a vakuval (PRESS BUTTON), a szörnyek bemenekülnek a fény elől a szellőző rendszerbe. Az utolsó szabad szellőző behegesztésével bezárjuk őket (WELD PLATE).
Most a film szerint fel kellene robbantani az áruházat. A szerszámosztályon vagyunk, van itt minden földi jó... Látunk egy fúrógépet, ami áram nélkül nyilván nem működik (PLUG DRILL), nem hegesztünk többet, a gáz kell a robbantáshoz (CLOSE VALVE, DROP BOTTLE, DROP TORCH, DROP PLATE). A polcon ragasztószalagot is találunk (EXAMINE DISPLAY, GET TAPE, GET DRILL). Átfúrjuk a szellőzőre hegesztett lemezt, a fúrógéppel, majd a fűrésszel a megfelelő méretre vágjuk a csövet (DRILL PLATE, DROP DRILL, GET HACKSAW, CUT PIPE). A csövet a ragasztószalaggal rögzítjük a gázpalackhoz, másik végét a lyukba dugjuk (JOIN PIPE, INSERT PIPE), majd újra kinyitjuk a szelepet (OPEN VALVE) (6. kép). (Azért ezt a manővert magunktól kikombinálni nem semmi...) Most már csak egy dolgunk van. futni! (E, S, W, W, W, W), majd várjunk (WAIT), amíg az áruház fel nem robban a szörnyecskékkel. Csak egyetlen marad életben, Stripe a "főgonosz"!
Vele az uszodában fogunk leszámolni, aki a medencében akarja (akarná) megsokszorozni magát (GO DOOR, DROP ALL, GO POOL). Ragadjuk meg (GET STRIPE), majd vigyük ki a szabadba (U, E), ahol a hajnal első napsugarai elpusztítják (7. kép).

Térkép