Gilligan's Gold

1984 - Ocean

ügyességi, mászkálós

Spectrum (48k)

 

A játék egy 1982-es pénzbedobós játék, a Bagman Spectrum változata. Gilligan a bányász egy aranybányában dolgozik. Feladata, a tárnákban heverő arannyal teli zsákok felszínre hozatala, és a (lila) talicskába gyűjtése. Mint tudjuk, a bánya veszélyes munkahely, elég egy rossz lépés, és lezuhanunk, vagy elüt egy robogó csille. Ráadásul a bányában rablók lesnek a gyanútlan bányászokra, a bőséges zsákmány reményében! A bánya folyosóin, a zöld pénzeszsákokon kívül csákányokat is találhatunk, melyeket többféleképpen is felhasználhatunk: egyrészt remek önvédelmi eszköz a rablók ellen, másrészt az utunkat elzáró omlásokat bonthatjuk el vele. A rablók igen jól bírják a gyűrődést, ha kupánvágjuk őket, a csákány eltörik, újat kell vételeznünk, ráadásul a banditák is csak pár másodpercre szenderülnek el, majd folytatják üldözésünket. A csillék nem csak Gilligan testi épségének veszélyeztetése végett robognak fel-alá, hanem a közlekedés igen gyors módját is hivatottak megoldani. A pályájuk fölött több helyen láthatunk kampókat (nyilakat), melyre felkapaszkodhatunk, majd a kellő pillanatban (amikor a csille pont alattunk van) a kampót elengedve máris a csillében roboghatunk tova. Amíg a csillében utazunk, a banditák sem tudnak bántani, de a kampón lógva igen! (A csilléket akkor is használhatjuk, amikor zsák, vagy csákány van nálunk!)
A bánya 3 képernyőből áll, a feladatunk teljesítéséhez valamennyi zsákot a talicskához kell vinni, a felszínre. A zsákokat azonban csak egyesével tudjuk felvenni és cipelni, ráadásul a zsákok súlya miatt ilyenkor lassabban is tudunk mozogni! Ezért ha egy rabló a sarkunkban van, jobb a zsákokat lerakni, és megpróbálni lerázni üldözőnket (csak sűrű irányváltásokkal van esélyünk!). Vigyázzunk, ha a zsákokat egy létrán állva, vagy ferde tárnában rakjuk le, lezuhan a bánya aljára! Ezt a módszert viszont végszükség esetén bevethetjük a banditák ellen is: ha a nehéz zsákot egy bandita fejére ejtjük, ugyanúgy kifekszik pár másodpercre, mintha csákánnyal kólintottuk volna fejbe! A csákányt viszont ne próbáljuk leejteni létrán állva, mert egy programhiba miatt beakadunk, és nem tudunk mozogni! A bányában liftek is működnek, de azt ne felejtsük, hogy Gilligan nem bírja a kisebb magasságokból való leesést sem! Némileg megkönnyíti a dolgunkat, hogy a talicskát a többi tárgyhoz hasonlóan fel tudjuk venni (csak akkor, ha a jó végére állunk!), de a talicskát csak vízszintesen (a felszínen) tudjuk tolni, a bányába nem tudjuk levinni!
A zsákok targoncába juttatására korlátozott időnk van: a BONUS-pontszám kijelző 4000-ről indulva 100 pontonként csökken, ha eléri a 0-át, elveszítjük egy életünket. Ha egy zsákot berakunk a targoncába, a BONUS-pontszám hozzáadódik pontszámunkhoz, és a számláló újraindul. (Az idő szerencsére elég bőséges.)

A játékot billentyűzettel (P - fel, ENTER - le, Q - balra, W - jobbra), vagy KEMPSTON, SINCLAIR, PROTEK botkormányillesztővel irányíthatjuk a következőképpen:

  • tárgy felvétele / lerakása: tűz,
  • felkapaszkodás a kampóra / leugrás a kampóról: tűz,
  • a csilléből kisszálláshoz nyomjuk meg a jobbra-ballra billentyűket, vagy egy létránál a fel billentyűt,
  • bandita fejbevágása csákánnyal: jobbra-balra (a bandita irányába kell haladnunk), vagy az is elég, ha csak feléfordulunk
  • lila fal lebontása csákánnyal: többször neki kell menni, csákánnyal a kezünkben

Összesen három bányában kell - egyre nehezedő munkakörülmények között - begyűjtenünk az aranyat. A program grafikája nem kiemelkedő, inkább "aranyos", maga a játék is szórakoztató LENNE, de a programnak van két súlyos hibája:

  • a játék irreálisan nehéz (a banditák nagyon rámenősek),
  • a tárgyak felvételéhez nagyon pontosan kell eléállnunk, a legbosszantóbb az, amikor hiába akarjuk a talicskába rakni a nálunk lévő zsákot, az mindig a talicska mellé esik!

Ez van...

Örökélet: POKE 52881,17
Végtelen idő: POKE 55210,62

Térkép