Ghouls 'n' Ghosts

1989 - Capcom

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

A Ghous 'n' Ghosts egy jó kivitelezésű akció-, platformjáték, a Ghost 'n Goblins folytatása. Természetesen eredetileg ez is coin-op játék volt. A rosszak közötti rendteremtés szándékával kell eljutnunk a főgonoszhoz (egy bizonyos démon királyhoz, aki egy hajadon hölgyeményt rabolt el), aki az utolsó szint végén vár ránk, addig viszont 5 nehézségi szinten kell utat törnünk magunknak. A játékmenet többnyire lineáris (mennünk kell előre, esetleg fel-le), csak itt ott van benne néhány apró elágazás, de eltévedni senki nem fog. A főgonoszt most a démon király testesíti meg, aki élőhalottak feltámasztásával kívánja átvenni az uralmát a világunk felett. Ennek megfelelően utunk rögtön egy hangulatos temetőből indul.
Betöltés után két választásunk van. Vagy elindítjuk a játékot, vagy kiválasztjuk az irányítást. Billentyűzet mellett Kempston, vagy Sinclair Interface-t választhatunk. A játék indítása után, egy sematikus térképen, megtekinthetjük, hogy éppen merre járunk utunk során. (Ez a térkép minden életünk elvesztése után újra látható.)

Induljunk el könnyed éjféli sétánkra! Az irányítás nem hoz sok újdonságot: a fel billentyűvel ugorni tudunk (vagy ha fejünk felett létra van felmászunk rajta) a tűz gombbal az ilyen játékban elengedhetetlen fegyvert használhatjuk. Fegyverünk jelen esetben méretes késeket jelent, amit elhajítunk, így lőfegyvernek is felfoghatjuk. A játékképernyő alatt középen sárga keretben láthatjuk az aktuális fegyvert, amit lecserélhetünk az ellenségektől elvett egyéb fegyverre (felesleges, az alap-fegyver tökéletes). A le billentyűvel legugolhatunk, bár ennek sok értelme nincs. A CAPS SHIFT + SPACE billentyűvel szüneteltethetjük a játékot, a tűz megnyomásával folytathatjuk. Az irányítással kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy ugrás közben a levegőben nem tudjuk irányítani magunkat, így erre "centizgetéseknél" oda kell majd figyelni, lévén, hogy a platóról-platóra ugrálás sem marad ki a műsorból...
Ellenfeleink két oldalról, a föld alól, vagy épp a levegőből törnek ránk. Valamelyiknek elég egy találat, míg másoknak több lövés szükséges. A legtöbb bosszúságot valószínűleg a repülő teremtmények fogják okozni. Mi nem bírjuk jól a sérülést: a második egy életünk elvesztésébe kerül. Sebelésülésünket gyógyítani tudjuk: némely ellenfelünk egy kancsót tart a kezében, ha ezt megszerezzük, sebeink begyógyulnak. Nem számít közvetlenül ellenfélnek, de elég jól kiszúr velünk egy itt-ott elhelyezett varázsládából előugró varázsló, akinek nyilai ha eltalálnak, kacsává változunk. Ilyenkor -sajnálatos módon- nem tudunk lőni. Ez a kacsaszerű állapot csak egy rövid ideig tart (addig ki kell húzni valahogy), vagy addig, amíg egyszer megsebesülünk. Minden szint végén vár ránk egy méretes ellenfél, akinek sebezhető pontjára kell több találatot mérni (eszeveszett gyorsaságban kell nyomogatni a tűzgombot...) Sajnálatos módon, ha elveszítjük egy életünket, a legutolsó indulási pontról indulunk újra, amiből egy szinten összesen 2 van (plusz egy a pálya fő-ellenségénél). Mivel egy pálya meglehetősen hosszú, az örökélettel nem megyünk túl sokra... Némi vigasz, hogy a játék vége után, négy alkalommal onnan folytathatjuk a következő játékot, ahol az előző véget ért.

A játékképernyő alatt jobb oldalon (kék keretben) a szint teljesítésére rendelkezésre álló időnket mutatja. Bár az idő nem túl szoros, nem érünk rá sokáig meditálni. Bal oldalon (zöld keretben) a pontszámunk látható. A fehér portrék pedig életeink számát jelzi. Ha a végcél elérésére sok esélyünk nincs is, vígasztaljon az a tudat, hogy magas pontszám elérése esetén feliratkozhatunk a legjobbak közé.
A letölthető 128K-s változat szerencsére betöltés után megkérdezi, kívánunk-e sérthetetlenséget. Ez azonban a mélybe zuhanás ellen nem véd meg!

Térkép, Térkép